Oleh Wan Marzuki Wan Ramli
Didikan agama benteng kukuh elak anak terjebak pengaruh rakan sebaya lakukan maksiat
MENJADI ibu bapa pada zaman yang sangat pesat berkembang dan berubah bukan mudah. Ibu bapa menghadapi banyak cabaran dan dugaan dalam usaha untuk membesar dan mendidik serta membentuk sahsiah dan akhlak anak mereka.
Peringkat yang paling sukar sekali bagi ibu bapa ialah peringkat peralihan daripada zaman kanak-kanak kepada remaja apabila anak mula menunjukkan perubahan dalam tingkah laku, dalam pergaulan, minat, pilihan kawan, peningkatan nafsu syahwat, gaya berpakaian dan sebagainya.
Ia peringkat yang penuh dengan pelbagai pengaruh serta tekanan luar dan kebanyakannya membawa pengaruh tidak baik iaitu yang melekakan, menyeleweng akidah dan akhirnya merosakkan akhlak serta menyebabkan pelbagai salah laku dan jenayah remaja.
Dengan pembangunan sosioekonomi yang berlaku begitu pesat, minda, ketahanan iman dan jati diri mudah tergugat kerana pengaruh pemikiran diimport, budaya dan nilai luaran yang mencemari serta menghakis keperibadian, nilai dan budaya timuran dan Islam.
Kemewahan dan kekayaan dinikmati hasil usaha pembangunan ekonomi sedikit demi sedikit mula menghakis dan mencemari pemikiran, nilai dan budaya kita.
Akhirnya ketahanan diri remaja lentur dan pupus menyebabkan sebahagian daripada mereka terjebak dalam penagihan dadah, jenayah, lepak, pengangguran dan maksiat.
Patutkah dipertanggungjawabkan segala masalah dan gejala itu ke atas bahu ibu bapa? Mungkinkah ada kuasa lain yang boleh membendung atau mengawal daripada merebaknya penyakit sosial di kalangan masyarakat kita?
Ketika kanak-kanak, mereka manja, suka disayangi, dipeluk cium dan sangat menghiburkan ibu bapa. Apabila menjangkau ke peringkat remaja, mereka berubah laku, tidak suka berkomunikasi dengan ibu bapa. Remaja lebih suka berinteraksi dengan rakan sebaya.
Jika mereka pilih rakan yang mengajak kepada kebaikan atau amal maaruf, bersyukur kita. Ramai daripada mereka lebih suka mengajak kepada kemungkaran dan maksiat. Sedikit demi sedikit tabiat buruk meresap ke dalam jiwa remaja dan akhirnya mereka berubah kepada keburukan.
Remaja lebih suka menghadap televisyen, radio dan komputer daripada bersemuka dengan ibu bapa dan adik beradik. Ini mempunyai kesan negatif kerana dengan keasyikan itu, mereka mengabaikan pelajaran. Mereka tidak menyahut panggilan ibu bapa untuk makan, bersembahyang dan aktiviti bersama.
Tugas harian mereka seperti mengemas bilik, membasuh pakaian, membuat kerja rumah dan mengulangkaji pelajaran semuanya terganggu dan terbiar. Akhirnya mereka mengalami masalah dalam proses pendidikan dan ada yang kecundang.
Pergaulan dengan rakan sebaya menyebabkan mereka mempelajari tabiat negatif. Anak bermula merokok, minum arak dan dengan sedikit demi sedikit mereka terdedah kepada maksiat seperti ke kelab malam dan ramai terperangkap dalam perzinaan atau seksual di luar nikah. Kita perlu meningkatkan kefahaman Quran dari semasa ke semasa, memperbaiki amalan yang dituntut Allah SWT dan ini dikerjakan bersama keluarga diketuai bapa. Malangnya pada zaman yang begitu mewah, kebanyakan kita leka dan memandang rendah kegiatan keagamaan.
Islam saja boleh menyelamatkan anak kita daripada segala gejala dan penyakit sosial.
Remaja suka mengikuti apa yang dilakukan ibu bapa dan juga pemimpin negara. Kita sebagai ibu bapa dan pemimpin patut memberi contoh terbaik seperti dilakukan Rasulullah saw.
Pemerintah pula perlu menyediakan peraturan dan undang-undang terkini ke arah membendung dan jika boleh membasmi maksiat yang kini sedang bermaharajalela.
Kawal dan sentiasa mengawasi tempat maksiat seperti pusat perjudian, pelacuran dan karaoke. Hentikan atau tarik lesen jika mereka melanggar arahan.
Insya-Allah dengan kerjasama dan komitmen padu oleh semua pihak, nescaya, kita mampu melahir generasi remaja yang memenuhi ciri warga negara seperti dihasratkan dalam Wawasan 2020. Berguna untuk duniawi dan ukhrawi.
Monday, October 20, 2008
Lima ciri Muslim martabatkan kembali imej umat contoh
Oleh Dr Engku Ahmad Engku Alwi
ALLAH menegaskan di dalam al-Quran bahawa umat Islam adalah generasi terbaik dan menjadi contoh kepada umat lain di bumi ini. Hakikat ini dibuktikan generasi Rasulullah dan sahabat selepasnya janji Allah itu benar apabila mereka benar-benar berpegang teguh pada ajaran Islam.
Justeru, bukan perkara mustahil bagi umat Islam kini untuk memartabatkan kembali maruah dan imej mereka sebagai umat terbaik dan menjadi contoh.
Sehubungan itu, ulama terkenal Syeikh Abdullah Nasih ‘Ulwan menggariskan lima kriteria utama yang melayakkan umat Islam meraih kembali kecemerlangan dan keunggulan dalam pelbagai lapangan hidup. Lima ciri itu juga penentu hala tuju masa depan umat Islam ke arah kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat.
Antara kriteria utama yang wajib dihayati dan diterjemahkan dalam realiti kehidupan ialah mu’ahadah iaitu ungkapan yang mengingatkan manusia kepada perjanjian termeterai antaranya dengan Allah pada alam arwah sebelum dilahirkan ke dunia.
Dalam perjanjian itu, manusia mengakui Allah pencipta sekalian manusia dan juga pentadbir mutlak alam semesta. Perjanjian itu kemudian dirakamkan Allah melalui firman-Nya yang bermaksud: Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun temurun) dari (tulang) belakang manusia, dan Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri (sambil Dia bertanya dengan firman-Nya): Bukankah Aku Tuhan kamu? Mereka semua menjawab: Benar, (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi. Yang demikian itu supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat: Sesungguhnya kami lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini. (Surah al-A’raf, ayat 172)
Di samping itu, perjanjian ini mendedahkan hakikat sebenar asal usul manusia hanya hamba Allah yang tujuan penciptaannya untuk mengabdikan diri ke hadrat Allah Maha Esa. Oleh itu, Allah mentaklifkan pelbagai kewajipan mesti dilaksanakan setiap Muslim yang beriman kepada-Nya.
Perlu diinsafi semua kewajipan yang difardukan itu pada hakikatnya adalah manifestasi perjanjian mengandungi makna akidah, ibadat dan akhlak.
Kedua, muraqabah pula bermaksud merasai kehadiran dan pengawasan Allah dalam setiap gerak geri dan perlakuan manusia sepanjang hidupnya. Dengan ada kesedaran seumpama itu akan mendorong manusia untuk melaksanakan titah dan perintah Ilahi dan menjauhi larangan-Nya.
Rasa muraqabah inilah perisai utama Muslim daripada melakukan perkara mungkar yang dilarang Allah seperti berzina, mencuri dan merogol kerana dia menyedari Allah Maha Melihat di samping pengawasan dua Malaikat yang mencatat perbuatan manusia biarpun sebesar biji sawi.
Pada masa sama, seorang Muslim sentiasa bersemangat dan ikhlas melaksanakan amalan salih demi meraih keredaan Ilahi biar tidak ada orang yang menyaksikan amalan itu. Dalam hati seorang Muslim, Allah dan Rasul-Nya adalah perkara paling dicintainya mengatasi kecintaan terhadap anak isteri, kemewahan harta benda lain. Itulah kriteria Muslim sejati yang dijanjikan Allah sebagai penghuni syurga di akhirat kelak.
Ketiga, muhasabah pula ialah menilai dan merenung kembali terhadap apa yang berlaku sama ada manis atau pahit. Detik suka duka dan pelbagai peristiwa yang tercatat dalam diari kehidupannya kerana tidak ada seorang manusia di dunia ini kecuali nabi dan rasul yang boleh mendakwa dirinya maksum iaitu terpelihara daripada melakukan sebarang dosa mahupun kesalahan.
Baginda Rasulullah pernah bersabda bermaksud: Setiap insan pasti melakukan kesilapan dan sebaik-baik manusia yang melakukan kesilapan itu ialah mereka yang sentiasa bertaubat. (Hadis riwayat Tirmizi & Ibnu Majah)
Maksud hadis itu jelas mengisyaratkan perlunya amalan muhasabah diri diterapkan dalam budaya hidup manusia melalui proses penilaian, mengambil iktibar daripada peristiwa silam dan seterusnya bertaubat serta berazam dengan semangat yang jitu untuk terus mara ke hadapan. Ia mampu bertindak sebagai medium kukuh yang akan menentukan kejayaan pada masa akan datang di samping berupaya untuk mengelakkan diri daripada terjebak ke kancah penyesalan dan kerugian buat ke sekian kalinya.
Keempat, mu’aqabah ialah memberikan hukuman atau denda terhadap diri apabila melakukan kesilapan ataupun kekurangan dalam amalan. Mu’aqabah ini lahir selepas Muslim melakukan ciri ketiga iaitu muhasabah. Hukuman ini bukan bermaksud deraan atau pukulan memudaratkan, sebaliknya bermaksud Muslim yang insaf dan bertaubat berusaha menghapuskan kesilapan lalu dengan melakukan amalan lebih utama meskipun dia berasa berat.
Dalam Islam, orang yang paling bijaksana ialah orang yang sentiasa bermuhasabah diri dan melaksanakan amalan salih.
Akhirnya, mujahadah kriteria penting melonjakkan umat Islam ke arah kecemerlangan, bermaksud daya usaha bersungguh-sungguh menegakkan kalimah Allah. Umat Islam dituntut berjihad dalam konteks cukup luas, bukan melawan hawa nafsu, bahkan dituntut berjihad untuk menepis ancaman musuh Islam, membasmi kemiskinan, meningkatkan ekonomi, menegakkan keadilan Islam.
Hanya umat yang menepati lima kriteria itu saja dijanjikan Allah kecemerlangan dan kegemilangan dalam pelbagai aspek kehidupan.
ALLAH menegaskan di dalam al-Quran bahawa umat Islam adalah generasi terbaik dan menjadi contoh kepada umat lain di bumi ini. Hakikat ini dibuktikan generasi Rasulullah dan sahabat selepasnya janji Allah itu benar apabila mereka benar-benar berpegang teguh pada ajaran Islam.
Justeru, bukan perkara mustahil bagi umat Islam kini untuk memartabatkan kembali maruah dan imej mereka sebagai umat terbaik dan menjadi contoh.
Sehubungan itu, ulama terkenal Syeikh Abdullah Nasih ‘Ulwan menggariskan lima kriteria utama yang melayakkan umat Islam meraih kembali kecemerlangan dan keunggulan dalam pelbagai lapangan hidup. Lima ciri itu juga penentu hala tuju masa depan umat Islam ke arah kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat.
Antara kriteria utama yang wajib dihayati dan diterjemahkan dalam realiti kehidupan ialah mu’ahadah iaitu ungkapan yang mengingatkan manusia kepada perjanjian termeterai antaranya dengan Allah pada alam arwah sebelum dilahirkan ke dunia.
Dalam perjanjian itu, manusia mengakui Allah pencipta sekalian manusia dan juga pentadbir mutlak alam semesta. Perjanjian itu kemudian dirakamkan Allah melalui firman-Nya yang bermaksud: Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun temurun) dari (tulang) belakang manusia, dan Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri (sambil Dia bertanya dengan firman-Nya): Bukankah Aku Tuhan kamu? Mereka semua menjawab: Benar, (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi. Yang demikian itu supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat: Sesungguhnya kami lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini. (Surah al-A’raf, ayat 172)
Di samping itu, perjanjian ini mendedahkan hakikat sebenar asal usul manusia hanya hamba Allah yang tujuan penciptaannya untuk mengabdikan diri ke hadrat Allah Maha Esa. Oleh itu, Allah mentaklifkan pelbagai kewajipan mesti dilaksanakan setiap Muslim yang beriman kepada-Nya.
Perlu diinsafi semua kewajipan yang difardukan itu pada hakikatnya adalah manifestasi perjanjian mengandungi makna akidah, ibadat dan akhlak.
Kedua, muraqabah pula bermaksud merasai kehadiran dan pengawasan Allah dalam setiap gerak geri dan perlakuan manusia sepanjang hidupnya. Dengan ada kesedaran seumpama itu akan mendorong manusia untuk melaksanakan titah dan perintah Ilahi dan menjauhi larangan-Nya.
Rasa muraqabah inilah perisai utama Muslim daripada melakukan perkara mungkar yang dilarang Allah seperti berzina, mencuri dan merogol kerana dia menyedari Allah Maha Melihat di samping pengawasan dua Malaikat yang mencatat perbuatan manusia biarpun sebesar biji sawi.
Pada masa sama, seorang Muslim sentiasa bersemangat dan ikhlas melaksanakan amalan salih demi meraih keredaan Ilahi biar tidak ada orang yang menyaksikan amalan itu. Dalam hati seorang Muslim, Allah dan Rasul-Nya adalah perkara paling dicintainya mengatasi kecintaan terhadap anak isteri, kemewahan harta benda lain. Itulah kriteria Muslim sejati yang dijanjikan Allah sebagai penghuni syurga di akhirat kelak.
Ketiga, muhasabah pula ialah menilai dan merenung kembali terhadap apa yang berlaku sama ada manis atau pahit. Detik suka duka dan pelbagai peristiwa yang tercatat dalam diari kehidupannya kerana tidak ada seorang manusia di dunia ini kecuali nabi dan rasul yang boleh mendakwa dirinya maksum iaitu terpelihara daripada melakukan sebarang dosa mahupun kesalahan.
Baginda Rasulullah pernah bersabda bermaksud: Setiap insan pasti melakukan kesilapan dan sebaik-baik manusia yang melakukan kesilapan itu ialah mereka yang sentiasa bertaubat. (Hadis riwayat Tirmizi & Ibnu Majah)
Maksud hadis itu jelas mengisyaratkan perlunya amalan muhasabah diri diterapkan dalam budaya hidup manusia melalui proses penilaian, mengambil iktibar daripada peristiwa silam dan seterusnya bertaubat serta berazam dengan semangat yang jitu untuk terus mara ke hadapan. Ia mampu bertindak sebagai medium kukuh yang akan menentukan kejayaan pada masa akan datang di samping berupaya untuk mengelakkan diri daripada terjebak ke kancah penyesalan dan kerugian buat ke sekian kalinya.
Keempat, mu’aqabah ialah memberikan hukuman atau denda terhadap diri apabila melakukan kesilapan ataupun kekurangan dalam amalan. Mu’aqabah ini lahir selepas Muslim melakukan ciri ketiga iaitu muhasabah. Hukuman ini bukan bermaksud deraan atau pukulan memudaratkan, sebaliknya bermaksud Muslim yang insaf dan bertaubat berusaha menghapuskan kesilapan lalu dengan melakukan amalan lebih utama meskipun dia berasa berat.
Dalam Islam, orang yang paling bijaksana ialah orang yang sentiasa bermuhasabah diri dan melaksanakan amalan salih.
Akhirnya, mujahadah kriteria penting melonjakkan umat Islam ke arah kecemerlangan, bermaksud daya usaha bersungguh-sungguh menegakkan kalimah Allah. Umat Islam dituntut berjihad dalam konteks cukup luas, bukan melawan hawa nafsu, bahkan dituntut berjihad untuk menepis ancaman musuh Islam, membasmi kemiskinan, meningkatkan ekonomi, menegakkan keadilan Islam.
Hanya umat yang menepati lima kriteria itu saja dijanjikan Allah kecemerlangan dan kegemilangan dalam pelbagai aspek kehidupan.
Labels:
(A) Dr Engku Ahmad Zaki Engku Alwi,
Akhlak
Sunday, October 19, 2008
Ulul Albab: Kebahagiaan dunia banyak muslihat
Oleh Abdurrahman Haqqi

ALLAH SWT mengehadkan pengertian kehidupan dunia sebagaimana dalam firman-Nya bermaksud: "(Dan ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang yang terpedaya." (Surah al-Hadid: 20)
Ayat dengan edisi bahasa yang sama boleh kita dapati dalam ayat 185 surah Ali 'Imran, manakala dalam pelbagai edisi bahasa tapi mempunyai makna sama boleh didapati dalam tiga ayat iaitu ayat 33 surah Luqman, ayat 5 surah Fatir, dan ayat 14 surah al-Hadid.
Dalam menjelaskan ayat ini, Syeikh Abdullah Basmeih dalam Tafsir Pimpinan Arrahman berkata: "Oleh itu awaslah daripada dilalaikan dan diperdayakan oleh kesenangan dunia dan kemewahan, sebaliknya gunakanlah semua itu untuk amal kebajikan bagi mencapai kesenangan dan kebahagiaan yang kekal di akhirat kelak." (Nota: 135)
Kesenangan dan kebahagiaan dunia adalah relatif dengan pengertian berbeza esensinya daripada seseorang kepada seorang yang lain. Kebahagiaan pemimpin ada pada kepemimpinannya; kebahagiaan pekerja ada pada pekerjaannya; kebahagiaan pedagang ada pada perniagaannya; kebahagiaan petani ada pada pertaniannya; kebahagiaan guru ada pada profesionnya; kebahagiaan pelajar ada pada pembelajarannya, dan seterusnya.
Kerelatifan makna kebahagiaan membawa kepada kerelatifan sebaliknya yakni kesengsaraan. Jadi kesengsaraan pemimpin ada pada kepemimpinannya; kesengsaraan pekerja ada pada pekerjaannya; kesengsaraan pedagang ada pada perniagaannya; kesengsaraan petani ada pada pertaniannya; kesengsaraan guru ada pada profesionnya; kesengsaraan pelajar ada pada pembelajarannya, dan seterusnya.
Kebahagiaan dan kesengsaraan di atas adalah takdir dan qada' Allah SWT yang tidak boleh dielakkan sesiapa pun yang memperolehnya. Dan sesuatu yang ditakdirkan itu boleh dihadapi dengan dua penyikapan, kata Ibnu Qayyim al-Jauziyyah dalam Risalah fi Amrad al-Qulub (Lembaran Penyakit-Penyakit Hati). Pertama, istikharah sebelum takdir itu berlaku. Kedua, reda selepas takdir itu berlaku. Kebahagiaan seorang hamba ialah dengan menghubungkan kedua-dua hal terbabit seperti disebutkan dalam al-Musnad, dan lain-lain bahawa Rasulullah SAW bersabda maksudnya: "Sesungguhnya di antara kebahagiaan anak keturunan Adam ialah istikharah kepada Allah dan keredaannya terhadap apa yang diputuskan Allah. Dan sesungguhnya kemalangan anak keturunan Adam ialah meninggalkan istikharah kepada Allah dan kebenciannya terhadap apa yang diputuskan Allah." (Hadis riwayat Ahmad)
Ketika mentafsir ayat al-Quran bermaksud: "Maka janganlah harta benda dan anak mereka menarik hatimu. Sesungguhnya Allah menghendaki dengan (memberi) harta benda dan anak itu untuk menyeksa mereka dalam kehidupan di dunia dan kelak akan melayang nyawa mereka, sedang mereka dalam keadaan kafir," (Surah at-Taubah: 55) Ibn Qayyim dalam kitab yang sama berkata: "Penafsiran yang benar mengenai ayat di atas, wallahu a'lam, ialah bahawa penyeksaan mereka dengan harta boleh dilihat dan penyeksaan pemburu dunia, pencinta dunia dan orang yang lebih mengutamakannya daripada akhirat dalam bentuk ambisi untuk mendapatkannya, kelelahan luar biasa dalam mendapatkannya dan menemui banyak sekali ke dalam upaya mencarinya.
Anda tidak melihat orang yang lebih lelah dan orang menjadikan dunia sebagai matlamat besarnya dan ambisi untuk mendapatkannya. Begitulah orang yang menjadikan dunia sebagai matlamat atau matlamat terbesarnya seperti disabdakan Rasulullah SAW dalam hadis yang diriwayatkan at-Tirmizi bermaksud: "Barang siapa akhirat menjadi matlamatnya, maka Allah menjadikan kekayaannya dalam hatinya, menyatukan perpecahannya dan dunia datang kepadanya dalam keadaan patuh kepadanya. Dan barang siapa dunia menjadi matlamatnya, maka Allah akan menjadikan kemiskinannya di antara kedua-dua matanya, memecah belah persatuannya, dan dunia tidak datang kepadanya kecuali apa yang ditentukan untuknya."
Di antara seksa dunia yang paling menyakitkan ialah pemecah belahan persatuan, perpecahan hati dan kemiskinan diletakkan di pelupuk matanya dan tidak meninggalkannya sedetik pun. Seandainya perindu dunia tidak mabuk kepayang dengan cinta dunia, mereka pasti berteriak meminta perlindungan dari dunia. Disebutkan dalam al-Jami' al-Sahih karangan Imam at-Tirmizi diriwayatkan bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda bermaksud: "Allah berfirman: 'Hai anak Adam, berilah tumpuan untuk beribadah kepada-Ku, nescaya Aku memenuhi dadamu dengan kekayaan dan menutup kemiskinanmu. Jika engkau tidak melakukannya, Aku memenuhi kedua-dua tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kemiskinanmu."
Termasuk seksa dunia yakni kesibukan hati dan badan menanggung seksa dunia, bersaing dengan manusia dalam memperebutkan dunia dan memusuhi mereka seperti dikatakan seorang daripada generasi salaf: "Barang siapa mencintai dunia, hendaklah ia menyiapkan dirinya untuk menanggung banyak musibah."
Pencinta dunia tidak pernah lepas daripada tiga perkara: Pertama, galau yang selalu berlaku. Kedua, kelelahan yang berpanjangan. Ketiga, kerugian yang tidak berakhir. Ini disebabkan setiap kali pencinta dunia mendapatkan sesuatu, pasti jiwanya berhasrat mendapatkan sesuatu yang lebih besar lagi seperti disebutkan dalam hadis maksudnya: "Jika anak Adam memiliki dua lembah berisi harta, pasti menginginkan lembah ketiga." (Muttafaq 'alaihi)
Nabi Isa bin Maryam a.s mengibaratkan pencinta dunia seperti peminum minuman keras. Semakin banyak dia minum minuman keras, rasa dahaganya semakin meningkat.
Ibn Abi Dunya menyebutkan bahawa Hasan Basri menulis surat kepada Umar bin Abdul Aziz: "Sesungguhnya dunia adalah negeri yang akan pergi dan tidak abadi. Adam diturunkan kepadanya sebagai hukuman baginya. Oleh kerana itu berhati-hatilah terhadapnya wahai Amirul Mukminin. Sesungguhnya bekal di dunia ialah dengan meninggalkannya dan kaya di dalamnya ialah dengan tidak memilikinya.
Dunia selalu meminta korban dalam setiap waktu. Ia merendahkan orang yang mengagungkannya dan membuat miskin orang yang mengumpulkannya. Ia seperti racun yang diminum orang yang tidak mengetahuinya dan di dalamnya terdapat kematiannya. Maka jadilah baginda, wahai Amirul Mukminin di dalamnya seperti orang yang mengubati lukanya. Ia memilih bertahan menghadapi pantangan sebentar daripada sakit lama dan bersabar terhadap sakitnya pengubatan daripada berasakan sakit dalam jangka waktu lama.
Berhati-hatilah terhadap dunia yang menipu, berkhianat dan memperdaya. Ia berhias dengan tipuannya, berdandan dengan muslihatnya, membuat gila dengan angan-angannya dan membuat rindu kepada pelamarnya sehingga ia menjadi seperti pengantin yang menjadi pusat perhatian. Semua mata melihat kepadanya, semua hati rindu kepadanya dan semua jiwanya tertarik kepadanya. Ia pembunuh bagi suaminya, namun kenyataannya orang yang masih hidup tidak mahu belajar daripada orang yang sudah meninggal dunia dan generasi terakhir tidak mengambil pelajaran daripada generasi pertama." Demikian hujah Ibn al-Qayyim mengenai tipu daya dunia yang membawa maut, bagaimana pula dengan hujah anda? Wallahu a'lam.

MEMBUAT amal kebajikan seperti bersedekah boleh jadi bekalan bagi umat mencapai kebahagiaan di akhirat kelak. - Gambar hiasan
Kemewahan, kesenangan mudah lalaikan umat jika tak guna untuk amal kebajikan
ALLAH SWT mengehadkan pengertian kehidupan dunia sebagaimana dalam firman-Nya bermaksud: "(Dan ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang yang terpedaya." (Surah al-Hadid: 20)
Ayat dengan edisi bahasa yang sama boleh kita dapati dalam ayat 185 surah Ali 'Imran, manakala dalam pelbagai edisi bahasa tapi mempunyai makna sama boleh didapati dalam tiga ayat iaitu ayat 33 surah Luqman, ayat 5 surah Fatir, dan ayat 14 surah al-Hadid.
Dalam menjelaskan ayat ini, Syeikh Abdullah Basmeih dalam Tafsir Pimpinan Arrahman berkata: "Oleh itu awaslah daripada dilalaikan dan diperdayakan oleh kesenangan dunia dan kemewahan, sebaliknya gunakanlah semua itu untuk amal kebajikan bagi mencapai kesenangan dan kebahagiaan yang kekal di akhirat kelak." (Nota: 135)
Kesenangan dan kebahagiaan dunia adalah relatif dengan pengertian berbeza esensinya daripada seseorang kepada seorang yang lain. Kebahagiaan pemimpin ada pada kepemimpinannya; kebahagiaan pekerja ada pada pekerjaannya; kebahagiaan pedagang ada pada perniagaannya; kebahagiaan petani ada pada pertaniannya; kebahagiaan guru ada pada profesionnya; kebahagiaan pelajar ada pada pembelajarannya, dan seterusnya.
Kerelatifan makna kebahagiaan membawa kepada kerelatifan sebaliknya yakni kesengsaraan. Jadi kesengsaraan pemimpin ada pada kepemimpinannya; kesengsaraan pekerja ada pada pekerjaannya; kesengsaraan pedagang ada pada perniagaannya; kesengsaraan petani ada pada pertaniannya; kesengsaraan guru ada pada profesionnya; kesengsaraan pelajar ada pada pembelajarannya, dan seterusnya.
Kebahagiaan dan kesengsaraan di atas adalah takdir dan qada' Allah SWT yang tidak boleh dielakkan sesiapa pun yang memperolehnya. Dan sesuatu yang ditakdirkan itu boleh dihadapi dengan dua penyikapan, kata Ibnu Qayyim al-Jauziyyah dalam Risalah fi Amrad al-Qulub (Lembaran Penyakit-Penyakit Hati). Pertama, istikharah sebelum takdir itu berlaku. Kedua, reda selepas takdir itu berlaku. Kebahagiaan seorang hamba ialah dengan menghubungkan kedua-dua hal terbabit seperti disebutkan dalam al-Musnad, dan lain-lain bahawa Rasulullah SAW bersabda maksudnya: "Sesungguhnya di antara kebahagiaan anak keturunan Adam ialah istikharah kepada Allah dan keredaannya terhadap apa yang diputuskan Allah. Dan sesungguhnya kemalangan anak keturunan Adam ialah meninggalkan istikharah kepada Allah dan kebenciannya terhadap apa yang diputuskan Allah." (Hadis riwayat Ahmad)
Ketika mentafsir ayat al-Quran bermaksud: "Maka janganlah harta benda dan anak mereka menarik hatimu. Sesungguhnya Allah menghendaki dengan (memberi) harta benda dan anak itu untuk menyeksa mereka dalam kehidupan di dunia dan kelak akan melayang nyawa mereka, sedang mereka dalam keadaan kafir," (Surah at-Taubah: 55) Ibn Qayyim dalam kitab yang sama berkata: "Penafsiran yang benar mengenai ayat di atas, wallahu a'lam, ialah bahawa penyeksaan mereka dengan harta boleh dilihat dan penyeksaan pemburu dunia, pencinta dunia dan orang yang lebih mengutamakannya daripada akhirat dalam bentuk ambisi untuk mendapatkannya, kelelahan luar biasa dalam mendapatkannya dan menemui banyak sekali ke dalam upaya mencarinya.
Anda tidak melihat orang yang lebih lelah dan orang menjadikan dunia sebagai matlamat besarnya dan ambisi untuk mendapatkannya. Begitulah orang yang menjadikan dunia sebagai matlamat atau matlamat terbesarnya seperti disabdakan Rasulullah SAW dalam hadis yang diriwayatkan at-Tirmizi bermaksud: "Barang siapa akhirat menjadi matlamatnya, maka Allah menjadikan kekayaannya dalam hatinya, menyatukan perpecahannya dan dunia datang kepadanya dalam keadaan patuh kepadanya. Dan barang siapa dunia menjadi matlamatnya, maka Allah akan menjadikan kemiskinannya di antara kedua-dua matanya, memecah belah persatuannya, dan dunia tidak datang kepadanya kecuali apa yang ditentukan untuknya."
Di antara seksa dunia yang paling menyakitkan ialah pemecah belahan persatuan, perpecahan hati dan kemiskinan diletakkan di pelupuk matanya dan tidak meninggalkannya sedetik pun. Seandainya perindu dunia tidak mabuk kepayang dengan cinta dunia, mereka pasti berteriak meminta perlindungan dari dunia. Disebutkan dalam al-Jami' al-Sahih karangan Imam at-Tirmizi diriwayatkan bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda bermaksud: "Allah berfirman: 'Hai anak Adam, berilah tumpuan untuk beribadah kepada-Ku, nescaya Aku memenuhi dadamu dengan kekayaan dan menutup kemiskinanmu. Jika engkau tidak melakukannya, Aku memenuhi kedua-dua tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kemiskinanmu."
Termasuk seksa dunia yakni kesibukan hati dan badan menanggung seksa dunia, bersaing dengan manusia dalam memperebutkan dunia dan memusuhi mereka seperti dikatakan seorang daripada generasi salaf: "Barang siapa mencintai dunia, hendaklah ia menyiapkan dirinya untuk menanggung banyak musibah."
Pencinta dunia tidak pernah lepas daripada tiga perkara: Pertama, galau yang selalu berlaku. Kedua, kelelahan yang berpanjangan. Ketiga, kerugian yang tidak berakhir. Ini disebabkan setiap kali pencinta dunia mendapatkan sesuatu, pasti jiwanya berhasrat mendapatkan sesuatu yang lebih besar lagi seperti disebutkan dalam hadis maksudnya: "Jika anak Adam memiliki dua lembah berisi harta, pasti menginginkan lembah ketiga." (Muttafaq 'alaihi)
Nabi Isa bin Maryam a.s mengibaratkan pencinta dunia seperti peminum minuman keras. Semakin banyak dia minum minuman keras, rasa dahaganya semakin meningkat.
Ibn Abi Dunya menyebutkan bahawa Hasan Basri menulis surat kepada Umar bin Abdul Aziz: "Sesungguhnya dunia adalah negeri yang akan pergi dan tidak abadi. Adam diturunkan kepadanya sebagai hukuman baginya. Oleh kerana itu berhati-hatilah terhadapnya wahai Amirul Mukminin. Sesungguhnya bekal di dunia ialah dengan meninggalkannya dan kaya di dalamnya ialah dengan tidak memilikinya.
Dunia selalu meminta korban dalam setiap waktu. Ia merendahkan orang yang mengagungkannya dan membuat miskin orang yang mengumpulkannya. Ia seperti racun yang diminum orang yang tidak mengetahuinya dan di dalamnya terdapat kematiannya. Maka jadilah baginda, wahai Amirul Mukminin di dalamnya seperti orang yang mengubati lukanya. Ia memilih bertahan menghadapi pantangan sebentar daripada sakit lama dan bersabar terhadap sakitnya pengubatan daripada berasakan sakit dalam jangka waktu lama.
Berhati-hatilah terhadap dunia yang menipu, berkhianat dan memperdaya. Ia berhias dengan tipuannya, berdandan dengan muslihatnya, membuat gila dengan angan-angannya dan membuat rindu kepada pelamarnya sehingga ia menjadi seperti pengantin yang menjadi pusat perhatian. Semua mata melihat kepadanya, semua hati rindu kepadanya dan semua jiwanya tertarik kepadanya. Ia pembunuh bagi suaminya, namun kenyataannya orang yang masih hidup tidak mahu belajar daripada orang yang sudah meninggal dunia dan generasi terakhir tidak mengambil pelajaran daripada generasi pertama." Demikian hujah Ibn al-Qayyim mengenai tipu daya dunia yang membawa maut, bagaimana pula dengan hujah anda? Wallahu a'lam.
Labels:
(A) Abdurrahman Haqqi,
(B) Ulul Albab,
Dunia,
Kebahagiaan
Persoalan Agama: Haram arak sebagai perasa makanan
Soalan:
MENGAPAKAH arak diharamkan. Bagaimana pula dengan makanan yang dicampurkan sedikit arak seperti dilakukan di sesetengah restoran atau hotel, terutama di luar negara.
Rozali Ishak,
Petaling Jaya,
Selangor.
Jawapan:
Meminum arak adalah haram dalam agama Islam, menurut firman Allah SWT. "Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar (arak), berjudi, (berkorban untuk) berhala dan mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan." (Al-Maidah 5:90)
Sebab musabab pengharaman itu adalah kerana ia boleh mengganggu fungsi otak dalam berfikir, bercakap dan bertindak. Kita sedia maklum seseorang yang mabuk boleh melakukan pelbagai perkara di luar batasan perilaku kemanusiaan seperti membunuh, memandu laju, membuat bising atau melakukan perkara yang memalukan seperti hadis Rasulullah SAW yang menyebut "Arak adalah ibu segala maksiat dan ia adalah maksiat paling mengaibkan." (Riwayat Ibnu Majah).
Begitu juga penggunaannya dalam kuantiti yang sedikit sebagai perasa dalam makanan atau sebagainya tetap haram walaupun tidak memabukkan kerana Rasulullah SAW ada bersabda "Apa yang memabukkan dalam jumlah yang banyak, adalah diharamkan walaupun dalam jumlah yang sedikit." (Riwayat Ibnu Majah). Oleh itu, tidak ada alasan untuk meminum arak walaupun seteguk atau setitik.
Kesimpulannya, peminum arak memberi kesan amat buruk kepada diri individu berkenaan, merosak imej agama, malah mengganggu ketenteraman masyarakat dan boleh menjejas kekuatan negara. Masyarakat wajib menjauhi arak dan terbabit dengannya sama ada secara langsung atau tidak langsung kerana menurut satu lagi hadis Rasulullah SAW "Sepuluh orang yang dikutuk Allah mengenai khamar (arak): Pembuatnya, pengedarnya, peminumnya, pembawanya, pengirimnya, penuangnya, penjualnya, pemakan wang hasilnya, pembayarnya dan juga pemesannya." (Riwayat Ibnu Majah).
MENGAPAKAH arak diharamkan. Bagaimana pula dengan makanan yang dicampurkan sedikit arak seperti dilakukan di sesetengah restoran atau hotel, terutama di luar negara.
Rozali Ishak,
Petaling Jaya,
Selangor.
Jawapan:
Meminum arak adalah haram dalam agama Islam, menurut firman Allah SWT. "Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar (arak), berjudi, (berkorban untuk) berhala dan mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan." (Al-Maidah 5:90)
Sebab musabab pengharaman itu adalah kerana ia boleh mengganggu fungsi otak dalam berfikir, bercakap dan bertindak. Kita sedia maklum seseorang yang mabuk boleh melakukan pelbagai perkara di luar batasan perilaku kemanusiaan seperti membunuh, memandu laju, membuat bising atau melakukan perkara yang memalukan seperti hadis Rasulullah SAW yang menyebut "Arak adalah ibu segala maksiat dan ia adalah maksiat paling mengaibkan." (Riwayat Ibnu Majah).
Begitu juga penggunaannya dalam kuantiti yang sedikit sebagai perasa dalam makanan atau sebagainya tetap haram walaupun tidak memabukkan kerana Rasulullah SAW ada bersabda "Apa yang memabukkan dalam jumlah yang banyak, adalah diharamkan walaupun dalam jumlah yang sedikit." (Riwayat Ibnu Majah). Oleh itu, tidak ada alasan untuk meminum arak walaupun seteguk atau setitik.
Kesimpulannya, peminum arak memberi kesan amat buruk kepada diri individu berkenaan, merosak imej agama, malah mengganggu ketenteraman masyarakat dan boleh menjejas kekuatan negara. Masyarakat wajib menjauhi arak dan terbabit dengannya sama ada secara langsung atau tidak langsung kerana menurut satu lagi hadis Rasulullah SAW "Sepuluh orang yang dikutuk Allah mengenai khamar (arak): Pembuatnya, pengedarnya, peminumnya, pembawanya, pengirimnya, penuangnya, penjualnya, pemakan wang hasilnya, pembayarnya dan juga pemesannya." (Riwayat Ibnu Majah).
Pastikan pakaian bersih ketika solat
Soalan :
SAYA sering mengerjakan solat di tempat kerja. Selepas waktu kerja yang panjang dan beberapa kali memasuki tandas, apakah hukumnya sekiranya menggunakan pakaian diragui kebersihannya ketika bersolat, terutama solat Asar dan Maghrib.
Amirul Hakim Sulaiman,
Temerloh, Pahang.
Jawapan :
Ketika menunaikan solat disyaratkan berpakaian bersih, suci daripada najis. Pakaian yang diragui kesuciannya elok ditinggalkan dan diganti dengan pakaian bersih seperti kain pelekat atau seumpamanya. Sekiranya saudara tidak mempunyai pakaian lain, maka hendaklah membersihkan bahagian pakaian yang diragui itu dan bolehlah menggunakan pakaian itu untuk bersolat.
SAYA sering mengerjakan solat di tempat kerja. Selepas waktu kerja yang panjang dan beberapa kali memasuki tandas, apakah hukumnya sekiranya menggunakan pakaian diragui kebersihannya ketika bersolat, terutama solat Asar dan Maghrib.
Amirul Hakim Sulaiman,
Temerloh, Pahang.
Jawapan :
Ketika menunaikan solat disyaratkan berpakaian bersih, suci daripada najis. Pakaian yang diragui kesuciannya elok ditinggalkan dan diganti dengan pakaian bersih seperti kain pelekat atau seumpamanya. Sekiranya saudara tidak mempunyai pakaian lain, maka hendaklah membersihkan bahagian pakaian yang diragui itu dan bolehlah menggunakan pakaian itu untuk bersolat.
Labels:
(B) Soal Jawab Agama,
Ibadah,
Kebersihan,
Pakaian,
Solat
Persoalan Agama: Penghuni tingkat atas tak langkah ayat suci
Soalan:
BOLEHKAH saya menggantung ayat suci al-Quran dalam rumah kerana saya tinggal di tingkat bawah sebuah pangsapuri? Bukankah penghuni tingkat atas melangkah ayat suci itu sedangkan kita tidak boleh melangkah ayat suci dan wajib menghormati kesuciannya?
Wan Ikmal Wan Ahmad,
Kuala Lumpur.
Jawapan:
Ayat al-Quran wajib dipelihara kesuciannya, manakala menggantung ayat al-Quran sebagai perhiasan dinding rumah adalah harus. Ia boleh digantung di rumah tingkat bawah kerana ada had pemisah iaitu dinding, lantai atau syiling yang memisahkan antara dua bahagian rumah atau dua aras yang berbeza. Ia sudah dikira sebagai bahagian atau rumah berlainan.
Bagaimanapun, tujuan menggantung perhiasan itu adalah lebih baik untuk dibaca, difahami dan dihayati bagi mendapat pahala, manfaat dan peringatan iaitu bukan semata-mata dijadikan perhiasan yang hanya cantik untuk dipandang.
BOLEHKAH saya menggantung ayat suci al-Quran dalam rumah kerana saya tinggal di tingkat bawah sebuah pangsapuri? Bukankah penghuni tingkat atas melangkah ayat suci itu sedangkan kita tidak boleh melangkah ayat suci dan wajib menghormati kesuciannya?
Wan Ikmal Wan Ahmad,
Kuala Lumpur.
Jawapan:
Ayat al-Quran wajib dipelihara kesuciannya, manakala menggantung ayat al-Quran sebagai perhiasan dinding rumah adalah harus. Ia boleh digantung di rumah tingkat bawah kerana ada had pemisah iaitu dinding, lantai atau syiling yang memisahkan antara dua bahagian rumah atau dua aras yang berbeza. Ia sudah dikira sebagai bahagian atau rumah berlainan.
Bagaimanapun, tujuan menggantung perhiasan itu adalah lebih baik untuk dibaca, difahami dan dihayati bagi mendapat pahala, manfaat dan peringatan iaitu bukan semata-mata dijadikan perhiasan yang hanya cantik untuk dipandang.
Persoalan Agama: Tiada konsep 'digantung tak bertali' dalam Islam
Soalan:
SAYA biasa mendengar ungkapan seorang isteri 'digantung tidak bertali'. Adakah konsep ini wujud dalam Islam.
Nurhikmah Sazali,
Mantin,
Negeri Sembilan.
Jawapan:
Konsep 'digantung tidak bertali' ialah seseorang isteri yang ditinggalkan atau dibiarkan tanpa nafkah zahir dan batin oleh suami. Ia adalah istilah diguna pakai masyarakat Melayu, manakala dalam al-Quran juga disebut mengenai perkara berkenaan melalui firman Allah SWT yang bermaksud "Dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh (hendak melakukannya); oleh itu janganlah kamu cenderung dengan melampau-lampau (berat sebelah kepada isteri yang kamu sayangi) sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti benda yang tergantung (diawang-awang); dan jika kamu memperbaiki (keadaan yang pincang itu), dan memelihara diri (daripada perbuatan zalim), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (An- Nisa' 3:128)
Tujuan perkahwinan dalam Islam adalah membentuk keluarga, melahirkan zuriat dan mewujudkan kerjasama serta kasih sayang suami isteri. Islam menghendaki hasil daripada perkahwinan untuk membina masyarakat harmoni. Jika berlaku keadaan suami atau isteri tidak dapat menunaikan tanggungjawab sama ada dari aspek fizikal mahupun emosi, maka ia bercanggah dengan tuntutan Islam. Ia kerana ini adalah salah satu penganiayaan dan kezaliman yang berlaku terhadap pasangan masing-masing. Jika berlaku perselisihan faham dan tidak sehaluan, Islam sudah memberi garis panduan dalam menyelesaikan masalah sama ada memilih untuk berdamai atau jalan keluar iaitu talak walaupun ia perkara halal yang dibenci.
Jika suami tidak mahu menceraikan isteri, Hakim Mahkamah Syariah boleh meluluskan perceraian tanpa perlu lafaz dan keizinan suami selepas beberapa proses dilakukan antara kedua-dua pihak. Peruntukan Undang-undang keluarga Islam yang diguna pakai di mahkamah syariah negara ini sudah cukup untuk menyelesaikan perkara itu. Seseorang isteri yang ditinggalkan, boleh membuat pengaduan di pejabat agama berdekatan atau mengemukakan tuntutan perceraian bagi mendapatkan hak dan keadilan. Justeru, tidak timbul isu 'digantung tak bertali'.
SAYA biasa mendengar ungkapan seorang isteri 'digantung tidak bertali'. Adakah konsep ini wujud dalam Islam.
Nurhikmah Sazali,
Mantin,
Negeri Sembilan.
Jawapan:
Konsep 'digantung tidak bertali' ialah seseorang isteri yang ditinggalkan atau dibiarkan tanpa nafkah zahir dan batin oleh suami. Ia adalah istilah diguna pakai masyarakat Melayu, manakala dalam al-Quran juga disebut mengenai perkara berkenaan melalui firman Allah SWT yang bermaksud "Dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh (hendak melakukannya); oleh itu janganlah kamu cenderung dengan melampau-lampau (berat sebelah kepada isteri yang kamu sayangi) sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti benda yang tergantung (diawang-awang); dan jika kamu memperbaiki (keadaan yang pincang itu), dan memelihara diri (daripada perbuatan zalim), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (An- Nisa' 3:128)
Tujuan perkahwinan dalam Islam adalah membentuk keluarga, melahirkan zuriat dan mewujudkan kerjasama serta kasih sayang suami isteri. Islam menghendaki hasil daripada perkahwinan untuk membina masyarakat harmoni. Jika berlaku keadaan suami atau isteri tidak dapat menunaikan tanggungjawab sama ada dari aspek fizikal mahupun emosi, maka ia bercanggah dengan tuntutan Islam. Ia kerana ini adalah salah satu penganiayaan dan kezaliman yang berlaku terhadap pasangan masing-masing. Jika berlaku perselisihan faham dan tidak sehaluan, Islam sudah memberi garis panduan dalam menyelesaikan masalah sama ada memilih untuk berdamai atau jalan keluar iaitu talak walaupun ia perkara halal yang dibenci.
Jika suami tidak mahu menceraikan isteri, Hakim Mahkamah Syariah boleh meluluskan perceraian tanpa perlu lafaz dan keizinan suami selepas beberapa proses dilakukan antara kedua-dua pihak. Peruntukan Undang-undang keluarga Islam yang diguna pakai di mahkamah syariah negara ini sudah cukup untuk menyelesaikan perkara itu. Seseorang isteri yang ditinggalkan, boleh membuat pengaduan di pejabat agama berdekatan atau mengemukakan tuntutan perceraian bagi mendapatkan hak dan keadilan. Justeru, tidak timbul isu 'digantung tak bertali'.
Saturday, October 18, 2008
Ummah diseru tampil bersihkan nama tercemar
Oleh Hasliza Hassan melaporkan dari Melbourne, Australia

ICV rangka program, kegiatan rapatkan jurang agama melalui aktiviti kemasyarakatan
PELUANG mendekati masyarakat Islam di Melbourne memberi perspektif baru mengenai perkembangan Islam di Australia apabila banyak perkara positif dicapai hasil usaha gigih mereka memperjuangkan hak melalui persatuan ditubuhkan serta undang-undang digubal kerajaan.
Tanpa menafikan kesan peristiwa 11 September 2001 yang menyebabkan umat Islam di seluruh dunia berdepan pandangan serong masyarakat lain kerana dikaitkan dengan keganasan, tragedi yang sentiasa mekar dalam lipatan sejarah itu memberi hikmah kepada penduduk Islam di ibu negeri Victoria dan kawasan sekitarnya ini.
Presiden Majlis Agama Islam Victoria (ICV), Ramzi Elsayed, berkata hikmah di sebalik kejadian menggemparkan dunia itu, masyarakat Islam di Melbourne khususnya semakin sedar bahawa mereka perlu tampil menonjolkan nilai Islam sebenar bagi membersihkan nama Islam yang tercemar.
"Peristiwa 11 September ibarat jam loceng yang mengejutkan umat Islam daripada tidur dan melakukan apa yang sepatutnya supaya Islam tidak terus menjadi bahan asakan pihak yang tidak faham isu sebenar. Walaupun ada umat Islam di negara lain didera dan dilabel dengan pelbagai andaian negatif, ia tidak berlaku di Victoria.
"Namun, ia tetap menjadi tamparan bagi umat Islam di Melbourne kerana selama ini kita tidak mengambil langkah serius untuk memastikan kehadiran umat Islam sebagai sebahagian daripada rakyat Australia benar-benar dirasai kerana sikap yang lebih suka berdiam diri," katanya.
Beliau ditemui media yang mengikuti program Lawatan Media Antarabangsa ke Australia anjuran Jabatan Perhubungan Luar dan Perdagangan (DFAT) Australia, berkata kesan daripada itu juga masyarakat Islam di Victoria khususnya Melbourne kini lebih teratur berbanding 10 tahun lalu.
Malah, kehidupan masyarakat Islam hari ini semakin baik apabila mereka bebas mengamalkan ajaran agama serta dapat memenuhi keperluan harian melalui sokongan kerajaan berlandaskan undang-undang negara itu terutama dalam aspek ibadat serta memenuhi tuntutan syariat.
Ramzi berkata, sebagai badan utama mewakili 100,000 umat Islam di Victoria, ICV membina hubungan baik antara ahlinya yang terdiri daripada 28 pertubuhan Muslim di sekitar negeri itu dengan kerajaan serta pihak berkuasa tempatan untuk melahirkan masyarakat Islam Australia yang lebih baik.
Beliau berkata, wawasan ICV ialah memperkasakan umat Islam Victoria melalui perbincangan dan kerjasama dengan kerajaan serta komuniti agama lain, meningkatkan kefahaman mengenai Islam dan isu penting berkaitan masyarakat Islam selain menggalakkan ummah lebih aktif dan bertanggungjawab dalam usaha menyatupadukan masyarakat Australia pelbagai budaya.
Majlis itu turut menjaga kebajikan komuniti Islam dan pada masa sama membangunkan kemampuan mereka dalam bidang kemahiran untuk membantu mencapai wawasan ditetapkan. Tidak ketinggalan ICV menganjurkan seminar serta kelas kepada umat Islam di pusat bandar Melbourne.
ICV juga adalah badan bertanggungjawab menjalinkan hubungan dengan media bagi menyebarkan maklumat tepat mengenai Islam dan memperbetulkan salah faham ditimbulkan pihak tertentu termasuk media yang melaporkan perkara tidak benar.
Bagaimanapun kata Ramzi, ICV mengambil langkah berhati-hati dalam memenuhi tanggungjawab menjaga kebajikan masyarakat Islam seperti membuat kenyataan mengenai isu sensitif bagi mengelak timbul masalah yang nanti akan mendatangkan kesan tidak baik kepada majlis berkenaan.
Contohnya, dalam perbicaraan serta penghakiman membabitkan 12 Muslim dengan enam daripadanya didapati bersalah, menjadi sebahagian daripada kumpulan pengganas yang merancang jihad keganasan di Australia, sementara empat dibebaskan dan dua lagi masih tidak diketahui nasib mereka.
Katanya, ada yang melihat ICV bertanggungjawab untuk melakukan sesuatu mengenai kes itu tetapi pihaknya melihat perkara apa yang berlaku daripada perspektif berbeza.
"Apa yang ICV harapkan ialah mereka mendapat perbicaraan yang adil dan kini mahkamah sudah membuat keputusan. Yang penting untuk difahami di sini ialah bukan hal Islam yang menghadapi perbicaraan tetapi yang dibicarakan ialah tindakan pihak berkenaan. Perbicaraan dijalankan mengikut undang-undang ditetapkan kerajaan," katanya.
Namun, dalam perkara yang dirasakan perlu untuk ICV bersikap lebih lantang, mereka akan melakukannya selagi ia tidak melanggar peraturan kerana matlamat utama adalah memastikan kepentingan serta keperluan masyarakat Islam terjaga.
Dalam kes membabitkan pembinaan musola di univesiti katanya, ICV memberi penjelasan kepada kerajaan kenapa pelajar Islam memerlukan musola dan alasan bagi memastikan musola itu tidak dikongsi pelajar bukan Islam tetapi dikhususkan untuk pelajar Islam menunaikan solat.
Ramzi berkata, timbul perbincangan mengenainya kerana ada pihak meminta supaya musola di universiti terbuka kepada semua pelajar tidak kira bangsa atau agama sedangkan bagi pelajar Islam untuk berkongsi musola adalah mustahil memandangkan keperluan serta tuntutan yang perlu dipenuhi bagi menunaikan solat.
"Memang susah untuk pelajar Islam dan bukan Islam berkongsi musola walaupun mereka juga mengamalkan ajaran agama mereka. Pelajar Islam perlu solat lima kali sehari dan menjaga aspek kebersihan. Banyak masalah akan timbul dan ini yang ICV jelaskan kepada kerajaan," katanya.
Beliau berkata, pihaknya bersyukur kerana mendapat sokongan kerajaan yang menerima pandangan serta penjelasan diberikan dan kini sudah banyak universiti di Victoria menyediakan musola bagi kemudahan pelajar Islam.
Bukan itu saja, banyak tempat awam lain seperti lapangan terbang dan pusat perubatan menyediakan kemudahan umat Islam bersembahyang dan difahamkan, majikan serta syarikat juga kini diminta menyediakan bilik untuk memudahkan pekerja Islam menunaikan tanggungjawab kepada Allah.
Bidang lain yang turut memperlihatkan perkembangan positif ialah penyediaan makanan halal. Walaupun usaha itu dibuat bertujuan menarik pelanggan Islam yang semakin meningkat jumlahnya, sekurang-kurangnya kesedaran mengenai pentingnya makanan halal sudah meningkat dan tersebar luas.
Justeru katanya, ICV sentiasa merangka program dan aktiviti yang boleh merapatkan jurang antara agama melalui pembabitan secara langsung umat Islam dalam kegiatan kemasyarakatan antaranya Hari Membersihkan Australia. Pada hari itu, 300 umat Islam di Melbourne membersihkan kawasan penempatan mereka.
Program lain ialah barbeku bersama bagi menggalakkan umat Islam berinteraksi sesama mereka dan masyarakat pelbagai budaya lain supaya dapat mengeratkan silaturahim serta Majlis Makan Malam Eid yang mengumpulkan wakil pertubuhan untuk mendedahkan kepada mereka kepentingan kesatuan.
"Kesatuan perlu bermula dari rumah. Oleh itu, persatuan perlu bersatu bagi menunjukkan contoh kepada yang lain. Walaupun kita mungkin tidak rapat tetapi kita baik antara satu sama lain. Contoh ini perlu ditampilkan supaya masyarakat pelbagai budaya lain mudah memahami pendekatan atau ajaran Islam melalui perbuatan," katanya.
Memang menarik melihat perkembangan positif dicapai masyarakat Islam di Victoria yang terdiri daripada pelbagai etnik, namun dapat bersatu di bawah payung Islam. Ramzi berkata, perjuangan mereka belum selesai kerana banyak lagi perlu dilakukan untuk meningkatkan imej Islam bukan saja pada mata masyarakat setempat, malah seluruh dunia.

UMAT Islam perlu tampil menonjol diri sebagai ummah yang terbaik supaya masyarakat bukan Islam tidak pandang serong.- Gambar hiasan
ICV rangka program, kegiatan rapatkan jurang agama melalui aktiviti kemasyarakatan
PELUANG mendekati masyarakat Islam di Melbourne memberi perspektif baru mengenai perkembangan Islam di Australia apabila banyak perkara positif dicapai hasil usaha gigih mereka memperjuangkan hak melalui persatuan ditubuhkan serta undang-undang digubal kerajaan.
Tanpa menafikan kesan peristiwa 11 September 2001 yang menyebabkan umat Islam di seluruh dunia berdepan pandangan serong masyarakat lain kerana dikaitkan dengan keganasan, tragedi yang sentiasa mekar dalam lipatan sejarah itu memberi hikmah kepada penduduk Islam di ibu negeri Victoria dan kawasan sekitarnya ini.
Presiden Majlis Agama Islam Victoria (ICV), Ramzi Elsayed, berkata hikmah di sebalik kejadian menggemparkan dunia itu, masyarakat Islam di Melbourne khususnya semakin sedar bahawa mereka perlu tampil menonjolkan nilai Islam sebenar bagi membersihkan nama Islam yang tercemar.
"Peristiwa 11 September ibarat jam loceng yang mengejutkan umat Islam daripada tidur dan melakukan apa yang sepatutnya supaya Islam tidak terus menjadi bahan asakan pihak yang tidak faham isu sebenar. Walaupun ada umat Islam di negara lain didera dan dilabel dengan pelbagai andaian negatif, ia tidak berlaku di Victoria.
"Namun, ia tetap menjadi tamparan bagi umat Islam di Melbourne kerana selama ini kita tidak mengambil langkah serius untuk memastikan kehadiran umat Islam sebagai sebahagian daripada rakyat Australia benar-benar dirasai kerana sikap yang lebih suka berdiam diri," katanya.
Beliau ditemui media yang mengikuti program Lawatan Media Antarabangsa ke Australia anjuran Jabatan Perhubungan Luar dan Perdagangan (DFAT) Australia, berkata kesan daripada itu juga masyarakat Islam di Victoria khususnya Melbourne kini lebih teratur berbanding 10 tahun lalu.
Malah, kehidupan masyarakat Islam hari ini semakin baik apabila mereka bebas mengamalkan ajaran agama serta dapat memenuhi keperluan harian melalui sokongan kerajaan berlandaskan undang-undang negara itu terutama dalam aspek ibadat serta memenuhi tuntutan syariat.
Ramzi berkata, sebagai badan utama mewakili 100,000 umat Islam di Victoria, ICV membina hubungan baik antara ahlinya yang terdiri daripada 28 pertubuhan Muslim di sekitar negeri itu dengan kerajaan serta pihak berkuasa tempatan untuk melahirkan masyarakat Islam Australia yang lebih baik.
Beliau berkata, wawasan ICV ialah memperkasakan umat Islam Victoria melalui perbincangan dan kerjasama dengan kerajaan serta komuniti agama lain, meningkatkan kefahaman mengenai Islam dan isu penting berkaitan masyarakat Islam selain menggalakkan ummah lebih aktif dan bertanggungjawab dalam usaha menyatupadukan masyarakat Australia pelbagai budaya.
Majlis itu turut menjaga kebajikan komuniti Islam dan pada masa sama membangunkan kemampuan mereka dalam bidang kemahiran untuk membantu mencapai wawasan ditetapkan. Tidak ketinggalan ICV menganjurkan seminar serta kelas kepada umat Islam di pusat bandar Melbourne.
ICV juga adalah badan bertanggungjawab menjalinkan hubungan dengan media bagi menyebarkan maklumat tepat mengenai Islam dan memperbetulkan salah faham ditimbulkan pihak tertentu termasuk media yang melaporkan perkara tidak benar.
Bagaimanapun kata Ramzi, ICV mengambil langkah berhati-hati dalam memenuhi tanggungjawab menjaga kebajikan masyarakat Islam seperti membuat kenyataan mengenai isu sensitif bagi mengelak timbul masalah yang nanti akan mendatangkan kesan tidak baik kepada majlis berkenaan.
Contohnya, dalam perbicaraan serta penghakiman membabitkan 12 Muslim dengan enam daripadanya didapati bersalah, menjadi sebahagian daripada kumpulan pengganas yang merancang jihad keganasan di Australia, sementara empat dibebaskan dan dua lagi masih tidak diketahui nasib mereka.
Katanya, ada yang melihat ICV bertanggungjawab untuk melakukan sesuatu mengenai kes itu tetapi pihaknya melihat perkara apa yang berlaku daripada perspektif berbeza.
"Apa yang ICV harapkan ialah mereka mendapat perbicaraan yang adil dan kini mahkamah sudah membuat keputusan. Yang penting untuk difahami di sini ialah bukan hal Islam yang menghadapi perbicaraan tetapi yang dibicarakan ialah tindakan pihak berkenaan. Perbicaraan dijalankan mengikut undang-undang ditetapkan kerajaan," katanya.
Namun, dalam perkara yang dirasakan perlu untuk ICV bersikap lebih lantang, mereka akan melakukannya selagi ia tidak melanggar peraturan kerana matlamat utama adalah memastikan kepentingan serta keperluan masyarakat Islam terjaga.
Dalam kes membabitkan pembinaan musola di univesiti katanya, ICV memberi penjelasan kepada kerajaan kenapa pelajar Islam memerlukan musola dan alasan bagi memastikan musola itu tidak dikongsi pelajar bukan Islam tetapi dikhususkan untuk pelajar Islam menunaikan solat.
Ramzi berkata, timbul perbincangan mengenainya kerana ada pihak meminta supaya musola di universiti terbuka kepada semua pelajar tidak kira bangsa atau agama sedangkan bagi pelajar Islam untuk berkongsi musola adalah mustahil memandangkan keperluan serta tuntutan yang perlu dipenuhi bagi menunaikan solat.
"Memang susah untuk pelajar Islam dan bukan Islam berkongsi musola walaupun mereka juga mengamalkan ajaran agama mereka. Pelajar Islam perlu solat lima kali sehari dan menjaga aspek kebersihan. Banyak masalah akan timbul dan ini yang ICV jelaskan kepada kerajaan," katanya.
Beliau berkata, pihaknya bersyukur kerana mendapat sokongan kerajaan yang menerima pandangan serta penjelasan diberikan dan kini sudah banyak universiti di Victoria menyediakan musola bagi kemudahan pelajar Islam.
Bukan itu saja, banyak tempat awam lain seperti lapangan terbang dan pusat perubatan menyediakan kemudahan umat Islam bersembahyang dan difahamkan, majikan serta syarikat juga kini diminta menyediakan bilik untuk memudahkan pekerja Islam menunaikan tanggungjawab kepada Allah.
Bidang lain yang turut memperlihatkan perkembangan positif ialah penyediaan makanan halal. Walaupun usaha itu dibuat bertujuan menarik pelanggan Islam yang semakin meningkat jumlahnya, sekurang-kurangnya kesedaran mengenai pentingnya makanan halal sudah meningkat dan tersebar luas.
Justeru katanya, ICV sentiasa merangka program dan aktiviti yang boleh merapatkan jurang antara agama melalui pembabitan secara langsung umat Islam dalam kegiatan kemasyarakatan antaranya Hari Membersihkan Australia. Pada hari itu, 300 umat Islam di Melbourne membersihkan kawasan penempatan mereka.
Program lain ialah barbeku bersama bagi menggalakkan umat Islam berinteraksi sesama mereka dan masyarakat pelbagai budaya lain supaya dapat mengeratkan silaturahim serta Majlis Makan Malam Eid yang mengumpulkan wakil pertubuhan untuk mendedahkan kepada mereka kepentingan kesatuan.
"Kesatuan perlu bermula dari rumah. Oleh itu, persatuan perlu bersatu bagi menunjukkan contoh kepada yang lain. Walaupun kita mungkin tidak rapat tetapi kita baik antara satu sama lain. Contoh ini perlu ditampilkan supaya masyarakat pelbagai budaya lain mudah memahami pendekatan atau ajaran Islam melalui perbuatan," katanya.
Memang menarik melihat perkembangan positif dicapai masyarakat Islam di Victoria yang terdiri daripada pelbagai etnik, namun dapat bersatu di bawah payung Islam. Ramzi berkata, perjuangan mereka belum selesai kerana banyak lagi perlu dilakukan untuk meningkatkan imej Islam bukan saja pada mata masyarakat setempat, malah seluruh dunia.
Menilai diri sebelum berangkat ke Tanah Suci
Oleh Ibrahim Abdullah

Ibadah haji beri kesan positif terhadap sikap, tindakan dan tingkah laku individu
UMAT Islam dari seluruh dunia tidak lama lagi akan menunaikan ibadah haji di tanah suci Makkah dan Madinah sebagai menyempurnakan rukun Islam kelima.
Firma Allah yang bermaksud : "Allah mewajibkan atas manusia untuk mengerjakan ibadah haji bagi yang mampu mengadakan perjalanan ke sana." (Surah al-Imran, ayat 97)
Takrif haji secara bahasa bererti menuju atau menziarahi suatu tempat. Menurut istilah fikah ialah ziarah ke Baitullah di Makkah untuk melaksanakan ibadah dengan cara tertentu, dalam waktu dan tempat-tempat tertentu. Ibadah haji diwajibkan pada tahun kesembilan selepas Rasulullah SAW berhijrah ke Madinah.
Ibadah itu sudah dikenal sejak dari zaman Nabi Ibrahim AS bersama anaknya Ismail yang diperintahkan Allah mengajak dan menyeru manusia menziarahi rumah Allah (Baitullah al-Haram). Waktu itu bangsa Arab di sekitarnya setiap tahun berduyun-duyun menuju Kaabah untuk melakukan ibadah haji dengan cara syariat Nabi Ibrahim. Pelaksanaan ibadah haji berjalan terus sampai zaman Nabi Muhammad SAW hinggalah hari ini.
Menunaikan haji hukumnya wajib bagi yang mampu dari segi mental, fizikal, harta dan keimanan mengenai cara melaksanakan ibadah berkenaan.
Setiap umat Islam mengharapkan dirinya untuk menunaikan ibadah haji. Apa lagi pahala ganjaran yang dijanjikan sangat besar bagi haji mabrur iaitu balasan syurga. "Tidak ada balasan bagi haji mabrur, melainkan syurga." (Hadis riwayat Muttafaqa 'Alaih)
Begitu besarnya kerinduan akan kebesaran dari keagungan Allah di Baitullah. Bagi mereka yang sudah menunaikan haji, ingin semula mengerjakan ibadah itu berulang-ulang kali.
Walaupun Rasulullah SAW menegaskan bahawa ibadah haji itu cukup sekali (wajib), sedangkan yang kedua dan seterusnya adalah sunnah. (Hadis riwayat Imam Ahmad).
Hal itu tidak tidak menghalangi niat kaum Muslimin untuk terus menunaikan ibadah haji ke tanah suci. Semulia ibadah haji adalah mereka yang dapat mencapai dan meraih darjat haji mabrur. Hanya haji mabrur diterima Allah, iaitu ibadah haji yang dilaksanakan tanpa melakukan perbuatan kesalahan seperti diterangkan dalam al-Quran bermaksud: "Barang siapa yang berniat melakukan ibadah haji, maka tidak boleh mencampuri isteri, tidak boleh berbuat fasik, dan tidak boleh bertengkar dalam masa mengerjakan haji." (Surah al-Baqarah, ayat 197)
Upaya untuk mendapatkan haji mabrur dilalui berbagai cara. Di antaranya, sebelum berangkat haji seseorang mesti melakukan hal yang boleh membantu hajinya. Iaitu:
l Bekalannya yang digunakan adalah halal (harta)
l Berniat ikhlas kerana Allah semata-mata
l Ketakwaan
l Mengerti mengenai ilmu mengerjakan haji dengan mengikuti kursus haji, mengetahui rukun haji, wajib haji dan larangan haji.
l Mengerti mengenai ilmu ibadah selama dalam perjalanan seperti solat musafir, solat jamak dan solat qasar dan seterusnya.
Sepanjang masa di Tanah Suci, hendaklah memperbanyakkan zikir, talbiah dan menggunakan waktu sebaik-baiknya, beribadah dengan tenang, jangan mengganggu orang lain. Jika ada kesempatan hendaklah menyembelih korban.
Memang balasan syurga adanya di akhirat. Namun sesungguhnya balasan di dunia pun tetap ada iaitu dalam perilaku dan tindakan yang berubah kepada lebih baik. Seseorang yang ibadah hajinya meraih darjat haji mabrur, akan terlihat sekembalinya ke tanah air, sikapnya, tindakannya, akhlaknya dan ibadahnya.
Seseorang jemaah haji yang ternyata tidak ada perubahan sama sekali setelah dan sebelum berangkat ke Tanah Suci, boleh dikatakan ibadah hajinya adalah mardud (haji ditolak).
Darjat haji mabrur hanya boleh diraih dengan niat dan hati ikhlas semata-mata untuk beribadah kepada Allah di Tanah Suci. Hati mesti ikhlas dan lurus, tidak ada sedikitpun untuk kepentingan lainnya dalam melaksanakan ibadah haji itu.
Kerana itu, semua kepentingan duniawi mesti diketepikan dan ditinggalkan di tanah air, seperti pangkat, kedudukan, jabatan, dan harta, tidak perlu bermegah-megah di tanah suci, semuanya sama di hadapan Allah.
Di samping itu, jemaah haji mesti benar-benar ikhlas melakukan taubat seperti yang dilakukan Nabi Adam AS, selepas melakukan kezaliman kerana termakan buah terlarang iaitu khuldi.
Taubat yang semata-mata untuk meraih ampunan dari Yang Maha Kuasa, dilakukan Nabi Adam selama 40 tahun di Padang Arafah. Bayangkan untuk satu kesalahan dan kezaliman, Nabi Adam melakukan taubat di Arafah selama 40 tahun dengan sedikitpun tidak berani mengangkat kepalanya di hadapan Allah.
Dengan penuh rasa malu dan tidak berhenti-henti Nabi Adam memohon kepada Allah untuk diampuni atas kezaliman yang dilakukannya.
Selain itu, untuk meraih haji mabrur yang ditentukan oleh peribadi jemaah, peranan dan wibawa pembimbing jemaah haji (swasta) termasuk pihak bertanggungjawab (Tabung Haji) juga sangat penting. Justeru, pembimbing tidak hanya mengajarkan mengenai tatacara mengerjakan ibadah haji, tetapi juga didasarkan pada bagaimana meningkatkan kefahaman jemaah mengenai melaksanakan ibadat haji dengan baik dan betul. Sesuai dengan tuntutan Rasulullah SAW.
Mengenai jemaah haji yang berkali-kali mengerjakan ibadah haji ke tanah suci, Hujjatul Islam, Imam al-Ghazali dalam kitabnya 'Ihya Ulumuddin' memberikan tegurannya, seharusnya mereka yang pergi haji untuk kedua kali dan selebihnya itu hendaklah memperhatikan tetangganya dan saudara Muslim lainnya yang memerlukan pertolongan. Mereka yang berhaji dengan hal seperti itu sama dengan orang yang tertipu (ghurur).
Terhadap mereka yang berangkat mengerjakan ibadah haji kali pertama, al-Ghazali melontarkan tegurannya, di antara mereka banyak yang tidak membersihkan jiwa dan hatinya. Mereka banyak yang mengabaikan aspek ibadah haji berkaitan dengan fizikal dan mental, sehingga apabila sampai di Tanah Suci tidak mampu mengawal kesucian diri seperti berbantah, bertengkar, berkata keji serta berbuat fasik dan maksiat.
INFO: Tanda mendapat haji mabrur menurut ulama:
Ternampak perubahan pada sikap, wajah, akhlak dan cara hidup.
Amal ibadah bertambah baik dan tidak cuai melakukannya berbanding sebelumnya.
Sifat jahat dan keji seperti tamak, hasad, dengki, riak, takbur, bakhil, angkuh, membazir, boros dan sebagainya terus ditinggalkan.
Menjadi seorang yang berakhlak baik seperti bertawaduk, merendah diri, tolong menolong, dermawan, bercakap benar, amanah, jujur, bersedekah dan akhlak terpuji.
Ibadah haji memberi kesan positif terhadap sikap dan tingkah laku dari segi perjuangan, kegigihan, keadilan dan sebagainya.
Selalu mengerjakan ibadah puasa dan puasa sunnah dan ibadah lain.
Seseorang pernah berzina, minum arak dan sebagainya terus meninggalkannya sama ada dosa kecil dan dosa besar.
Kalau dulu dia sering mendedahkan aurat tetapi kini dia terus menutup auratnya sebagaimana dituntut oleh ajaran agama.
Seseorang yang baik akan bertambah baik lagi dalam urusan hidup seharian.

JEMAAH haji berkumpul untuk berwuquf di Arafah iaitu kemuncak ibadat haji.
Ibadah haji beri kesan positif terhadap sikap, tindakan dan tingkah laku individu
UMAT Islam dari seluruh dunia tidak lama lagi akan menunaikan ibadah haji di tanah suci Makkah dan Madinah sebagai menyempurnakan rukun Islam kelima.
Firma Allah yang bermaksud : "Allah mewajibkan atas manusia untuk mengerjakan ibadah haji bagi yang mampu mengadakan perjalanan ke sana." (Surah al-Imran, ayat 97)
Takrif haji secara bahasa bererti menuju atau menziarahi suatu tempat. Menurut istilah fikah ialah ziarah ke Baitullah di Makkah untuk melaksanakan ibadah dengan cara tertentu, dalam waktu dan tempat-tempat tertentu. Ibadah haji diwajibkan pada tahun kesembilan selepas Rasulullah SAW berhijrah ke Madinah.
Ibadah itu sudah dikenal sejak dari zaman Nabi Ibrahim AS bersama anaknya Ismail yang diperintahkan Allah mengajak dan menyeru manusia menziarahi rumah Allah (Baitullah al-Haram). Waktu itu bangsa Arab di sekitarnya setiap tahun berduyun-duyun menuju Kaabah untuk melakukan ibadah haji dengan cara syariat Nabi Ibrahim. Pelaksanaan ibadah haji berjalan terus sampai zaman Nabi Muhammad SAW hinggalah hari ini.
Menunaikan haji hukumnya wajib bagi yang mampu dari segi mental, fizikal, harta dan keimanan mengenai cara melaksanakan ibadah berkenaan.
Setiap umat Islam mengharapkan dirinya untuk menunaikan ibadah haji. Apa lagi pahala ganjaran yang dijanjikan sangat besar bagi haji mabrur iaitu balasan syurga. "Tidak ada balasan bagi haji mabrur, melainkan syurga." (Hadis riwayat Muttafaqa 'Alaih)
Begitu besarnya kerinduan akan kebesaran dari keagungan Allah di Baitullah. Bagi mereka yang sudah menunaikan haji, ingin semula mengerjakan ibadah itu berulang-ulang kali.
Walaupun Rasulullah SAW menegaskan bahawa ibadah haji itu cukup sekali (wajib), sedangkan yang kedua dan seterusnya adalah sunnah. (Hadis riwayat Imam Ahmad).
Hal itu tidak tidak menghalangi niat kaum Muslimin untuk terus menunaikan ibadah haji ke tanah suci. Semulia ibadah haji adalah mereka yang dapat mencapai dan meraih darjat haji mabrur. Hanya haji mabrur diterima Allah, iaitu ibadah haji yang dilaksanakan tanpa melakukan perbuatan kesalahan seperti diterangkan dalam al-Quran bermaksud: "Barang siapa yang berniat melakukan ibadah haji, maka tidak boleh mencampuri isteri, tidak boleh berbuat fasik, dan tidak boleh bertengkar dalam masa mengerjakan haji." (Surah al-Baqarah, ayat 197)
Upaya untuk mendapatkan haji mabrur dilalui berbagai cara. Di antaranya, sebelum berangkat haji seseorang mesti melakukan hal yang boleh membantu hajinya. Iaitu:
l Bekalannya yang digunakan adalah halal (harta)
l Berniat ikhlas kerana Allah semata-mata
l Ketakwaan
l Mengerti mengenai ilmu mengerjakan haji dengan mengikuti kursus haji, mengetahui rukun haji, wajib haji dan larangan haji.
l Mengerti mengenai ilmu ibadah selama dalam perjalanan seperti solat musafir, solat jamak dan solat qasar dan seterusnya.
Sepanjang masa di Tanah Suci, hendaklah memperbanyakkan zikir, talbiah dan menggunakan waktu sebaik-baiknya, beribadah dengan tenang, jangan mengganggu orang lain. Jika ada kesempatan hendaklah menyembelih korban.
Memang balasan syurga adanya di akhirat. Namun sesungguhnya balasan di dunia pun tetap ada iaitu dalam perilaku dan tindakan yang berubah kepada lebih baik. Seseorang yang ibadah hajinya meraih darjat haji mabrur, akan terlihat sekembalinya ke tanah air, sikapnya, tindakannya, akhlaknya dan ibadahnya.
Seseorang jemaah haji yang ternyata tidak ada perubahan sama sekali setelah dan sebelum berangkat ke Tanah Suci, boleh dikatakan ibadah hajinya adalah mardud (haji ditolak).
Darjat haji mabrur hanya boleh diraih dengan niat dan hati ikhlas semata-mata untuk beribadah kepada Allah di Tanah Suci. Hati mesti ikhlas dan lurus, tidak ada sedikitpun untuk kepentingan lainnya dalam melaksanakan ibadah haji itu.
Kerana itu, semua kepentingan duniawi mesti diketepikan dan ditinggalkan di tanah air, seperti pangkat, kedudukan, jabatan, dan harta, tidak perlu bermegah-megah di tanah suci, semuanya sama di hadapan Allah.
Di samping itu, jemaah haji mesti benar-benar ikhlas melakukan taubat seperti yang dilakukan Nabi Adam AS, selepas melakukan kezaliman kerana termakan buah terlarang iaitu khuldi.
Taubat yang semata-mata untuk meraih ampunan dari Yang Maha Kuasa, dilakukan Nabi Adam selama 40 tahun di Padang Arafah. Bayangkan untuk satu kesalahan dan kezaliman, Nabi Adam melakukan taubat di Arafah selama 40 tahun dengan sedikitpun tidak berani mengangkat kepalanya di hadapan Allah.
Dengan penuh rasa malu dan tidak berhenti-henti Nabi Adam memohon kepada Allah untuk diampuni atas kezaliman yang dilakukannya.
Selain itu, untuk meraih haji mabrur yang ditentukan oleh peribadi jemaah, peranan dan wibawa pembimbing jemaah haji (swasta) termasuk pihak bertanggungjawab (Tabung Haji) juga sangat penting. Justeru, pembimbing tidak hanya mengajarkan mengenai tatacara mengerjakan ibadah haji, tetapi juga didasarkan pada bagaimana meningkatkan kefahaman jemaah mengenai melaksanakan ibadat haji dengan baik dan betul. Sesuai dengan tuntutan Rasulullah SAW.
Mengenai jemaah haji yang berkali-kali mengerjakan ibadah haji ke tanah suci, Hujjatul Islam, Imam al-Ghazali dalam kitabnya 'Ihya Ulumuddin' memberikan tegurannya, seharusnya mereka yang pergi haji untuk kedua kali dan selebihnya itu hendaklah memperhatikan tetangganya dan saudara Muslim lainnya yang memerlukan pertolongan. Mereka yang berhaji dengan hal seperti itu sama dengan orang yang tertipu (ghurur).
Terhadap mereka yang berangkat mengerjakan ibadah haji kali pertama, al-Ghazali melontarkan tegurannya, di antara mereka banyak yang tidak membersihkan jiwa dan hatinya. Mereka banyak yang mengabaikan aspek ibadah haji berkaitan dengan fizikal dan mental, sehingga apabila sampai di Tanah Suci tidak mampu mengawal kesucian diri seperti berbantah, bertengkar, berkata keji serta berbuat fasik dan maksiat.
INFO: Tanda mendapat haji mabrur menurut ulama:
Ternampak perubahan pada sikap, wajah, akhlak dan cara hidup.
Amal ibadah bertambah baik dan tidak cuai melakukannya berbanding sebelumnya.
Sifat jahat dan keji seperti tamak, hasad, dengki, riak, takbur, bakhil, angkuh, membazir, boros dan sebagainya terus ditinggalkan.
Menjadi seorang yang berakhlak baik seperti bertawaduk, merendah diri, tolong menolong, dermawan, bercakap benar, amanah, jujur, bersedekah dan akhlak terpuji.
Ibadah haji memberi kesan positif terhadap sikap dan tingkah laku dari segi perjuangan, kegigihan, keadilan dan sebagainya.
Selalu mengerjakan ibadah puasa dan puasa sunnah dan ibadah lain.
Seseorang pernah berzina, minum arak dan sebagainya terus meninggalkannya sama ada dosa kecil dan dosa besar.
Kalau dulu dia sering mendedahkan aurat tetapi kini dia terus menutup auratnya sebagaimana dituntut oleh ajaran agama.
Seseorang yang baik akan bertambah baik lagi dalam urusan hidup seharian.
Friday, October 17, 2008
Rasuah musnah pembangunan, sistem masyarakat
Oleh Wan Marzuki Wan Ramli
Tamakkan kemewahan segera tutup pintu hati manusia daripada mengingati Allah
KITA berasa bangga dengan kesungguhan pihak kerajaan yang cukup tegas bagi membendung dan menghapuskan gejala rasuah yang sudah lama menular dalam masyarakat kita.
Ia selari dengan firman Allah Taala yang berfirman melalui surah al-Mukminun ayat 71 yang bermaksud: "Andai kata kebenaran itu menuruti hawa nafsu mereka, maka pasti binasalah langit dan bumi dan segala yang ada di dalamnya."
Biarpun ramai menyedari perbuatan makan suap atau rasuah adalah haram dan dibenci Allah dan undang-undang dunia, gejala rasuah terus berkembang di kalangan masyarakat, sama ada pada peringkat atasan atau bawahan.
Dua kemungkinan yang membawa kepada hebatnya gejala ini dengan terus berleluasa di kalangan masyarakat kerana ketidakfahaman terhadap istilah rasuah dan juga kerana kuatnya perasaan tamak dan haloba untuk memiliki kekayaan dengan cepat.
Perbuatan tumbuk rusuk ini bukanlah perkara baru dalam kehidupan masyarakat moden kini. Justeru ia dianggap sebagai suatu perbuatan biasa dan lazim dalam kehidupan seharian, maka gejala rasuah kini menjadi salah satu jenis penyakit sosial yang sukar diubati.
Dalam perkembangan ekonomi sesebuah negara, rasuah menjadi ancaman cukup berbahaya. Perbuatan rasuah akan mengancam seluruh sistem pembangunan sesebuah negara yang bakal melahirkan sebuah masyarakat yang kucar-kacir dan akan menjadi penyumbang kepada keruntuhan sesebuah bangsa.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang kami tunjukkan (lantik) untuk memegang sesuatu jawatan yang sudah kami tetapkan pula pendapatannya, jika dia mengambil lebih dari itu, maka sebenarnya dia sudah mencuri."
Rasulullah mengutuk sesiapa saja yang memperoleh harta dan wang ringgit melalui rasuah. Khalifah Umar al-Khattab pada masa pemerintahannya juga sentiasa melafazkan perkataan amat berat dan kasar kepada pengamal rasuah.
Kekeliruan dan kejahilan seseorang individu mengenai rasuah mungkin berpunca daripada pemahaman cetek terhadap kalimah rasuah itu sendiri yang disangka hanya membabitkan wang semata-mata.
Rasuah bukan saja membabitkan penggunaan mata wang, malah turut merangkumi aspek kehidupan lain seperti tidak menjalankan tanggungjawab mengikut tempoh ditetapkan atau berlaku tidak jujur dan menyeleweng melakukan sesuatu tindakan dan perbuatan.
Pengamal rasuah biasanya akan lebih kuat menjalankan tugasnya apabila ditawarkan dengan pelbagai bentuk sogokan. Sogokan itu mungkin dalam bentuk hamper, buah tangan, hadiah, cenderamata atau apa saja yang dianggap sebagai perantara dan pemangkin kepada tercapainya sesuatu keinginan seseorang individu.
Manusia yang mengamal rasuah ini jarang memikirkan segala tindak-tanduk adalah satu bentuk penganiayaan yang sengaja mereka rancang untuk menindas orang lain.
Mereka yang tidak berhak diberikan hak dengan cara batil, sementara yang berhak sudah pasti akan kehilangan peluang walaupun mereka sebenarnya mempunyai kemampuan dan kudrat untuk melaksanakan sesuatu amanah dan tanggungjawab tertentu.
Justeru, pengamal rasuah yang hidup saling tindas menindas ini semakin alpa dengan tuntutan agama. Kemewahan dan kekayaan segera yang diperoleh menutup pintu hati mereka daripada mengingati Allah, bahkan mereka seperti sengaja menimbun dosa dan noda kerana perbuatan sendiri.
Rasulullah SAW sering berpesan kepada pegawai dan pentadbir pada zaman Baginda agar tidak menunjukkan kemewahan hidup yang mereka ada terutama ketika berurusan dengan orang ramai.
Baginda pernah berkata kepada Muaz bin Jabal yang dilantik menjadi duta di Yaman. "Wahai Muaz, jauhilah hidup kamu dari keadaan serba mewah kerana hamba Allah yang setia bukanlah begitu sifatnya." Muaz mematuhi pesanan Rasulullah kerana tidak ingin menderhakai Allah dan tidak mahu tergolong dalam golongan umat Muhamad seperti dinyatakan dalam sebuah hadis Rasulullah yang bermaksud: "Nanti akan ada di kalangan umatku yang memakan sajian makanan dan minuman yang bermacam-macam serta memakai beraneka jenis pakaian dan mereka bijak pula bercakap, berbual dan membelitkan lidah. Mereka itulah penjahat dalam umatku." (Riwayat al-Tabrani)
Seorang pegawai Rasulullah di Bahagian Perbendaharaan Negara yang menjalankan tugasnya sebagai pemungut cukai bertemu Rasulullah untuk menyerahkan hasil kutipan cukai kepada Baginda.
Kata pegawai itu, " Ya Rasulullah, inilah hasil negara dan ini pula hadiah untuk saya." Mendengar hal itu, air muka Rasulullah segera berubah, lalu Baginda berkata: "Aku sudah mengangkat seorang pegawai untuk satu pekerjaan. Sesudah dia bertugas, ada pula hak untuk negara dan hak untuk dirinya. Andainya dia duduk di rumah ibu bapanya dia akan mendapat hadiahkah sekiranya dia jujur? Janganlah kamu mengambil sesuatu yang bukan hak kamu supaya kamu tidak diseksa kerana wang atau pemberian itu pada hari akhirat kelak."
Gejala rasuah banyak mencetuskan pelbagai kes jenayah seperti peras ugut, bunuh, dendam dan pelbagai gejala lain yang boleh memusnahkan kehidupan manusia secara keseluruhannya.
Pengamal rasuah tidak akan mampu menggunakan akal dengan rasional kerana jiwa dan hati mereka sudah jauh terpesong daripada landasan syariat.
Mereka sudah hilang rasa kasihan dan kemanusiaan sebaliknya mudah berkelakuan ganas dan zalim apabila tidak memperoleh apa yang mereka idamkan. Sudah tidak ada lagi rasa keinsafan dan kesedaran bahawa diri mereka milik Allah dan bakal kembali kepada-Nya.
Tamakkan kemewahan segera tutup pintu hati manusia daripada mengingati Allah
KITA berasa bangga dengan kesungguhan pihak kerajaan yang cukup tegas bagi membendung dan menghapuskan gejala rasuah yang sudah lama menular dalam masyarakat kita.
Ia selari dengan firman Allah Taala yang berfirman melalui surah al-Mukminun ayat 71 yang bermaksud: "Andai kata kebenaran itu menuruti hawa nafsu mereka, maka pasti binasalah langit dan bumi dan segala yang ada di dalamnya."
Biarpun ramai menyedari perbuatan makan suap atau rasuah adalah haram dan dibenci Allah dan undang-undang dunia, gejala rasuah terus berkembang di kalangan masyarakat, sama ada pada peringkat atasan atau bawahan.
Dua kemungkinan yang membawa kepada hebatnya gejala ini dengan terus berleluasa di kalangan masyarakat kerana ketidakfahaman terhadap istilah rasuah dan juga kerana kuatnya perasaan tamak dan haloba untuk memiliki kekayaan dengan cepat.
Perbuatan tumbuk rusuk ini bukanlah perkara baru dalam kehidupan masyarakat moden kini. Justeru ia dianggap sebagai suatu perbuatan biasa dan lazim dalam kehidupan seharian, maka gejala rasuah kini menjadi salah satu jenis penyakit sosial yang sukar diubati.
Dalam perkembangan ekonomi sesebuah negara, rasuah menjadi ancaman cukup berbahaya. Perbuatan rasuah akan mengancam seluruh sistem pembangunan sesebuah negara yang bakal melahirkan sebuah masyarakat yang kucar-kacir dan akan menjadi penyumbang kepada keruntuhan sesebuah bangsa.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang kami tunjukkan (lantik) untuk memegang sesuatu jawatan yang sudah kami tetapkan pula pendapatannya, jika dia mengambil lebih dari itu, maka sebenarnya dia sudah mencuri."
Rasulullah mengutuk sesiapa saja yang memperoleh harta dan wang ringgit melalui rasuah. Khalifah Umar al-Khattab pada masa pemerintahannya juga sentiasa melafazkan perkataan amat berat dan kasar kepada pengamal rasuah.
Kekeliruan dan kejahilan seseorang individu mengenai rasuah mungkin berpunca daripada pemahaman cetek terhadap kalimah rasuah itu sendiri yang disangka hanya membabitkan wang semata-mata.
Rasuah bukan saja membabitkan penggunaan mata wang, malah turut merangkumi aspek kehidupan lain seperti tidak menjalankan tanggungjawab mengikut tempoh ditetapkan atau berlaku tidak jujur dan menyeleweng melakukan sesuatu tindakan dan perbuatan.
Pengamal rasuah biasanya akan lebih kuat menjalankan tugasnya apabila ditawarkan dengan pelbagai bentuk sogokan. Sogokan itu mungkin dalam bentuk hamper, buah tangan, hadiah, cenderamata atau apa saja yang dianggap sebagai perantara dan pemangkin kepada tercapainya sesuatu keinginan seseorang individu.
Manusia yang mengamal rasuah ini jarang memikirkan segala tindak-tanduk adalah satu bentuk penganiayaan yang sengaja mereka rancang untuk menindas orang lain.
Mereka yang tidak berhak diberikan hak dengan cara batil, sementara yang berhak sudah pasti akan kehilangan peluang walaupun mereka sebenarnya mempunyai kemampuan dan kudrat untuk melaksanakan sesuatu amanah dan tanggungjawab tertentu.
Justeru, pengamal rasuah yang hidup saling tindas menindas ini semakin alpa dengan tuntutan agama. Kemewahan dan kekayaan segera yang diperoleh menutup pintu hati mereka daripada mengingati Allah, bahkan mereka seperti sengaja menimbun dosa dan noda kerana perbuatan sendiri.
Rasulullah SAW sering berpesan kepada pegawai dan pentadbir pada zaman Baginda agar tidak menunjukkan kemewahan hidup yang mereka ada terutama ketika berurusan dengan orang ramai.
Baginda pernah berkata kepada Muaz bin Jabal yang dilantik menjadi duta di Yaman. "Wahai Muaz, jauhilah hidup kamu dari keadaan serba mewah kerana hamba Allah yang setia bukanlah begitu sifatnya." Muaz mematuhi pesanan Rasulullah kerana tidak ingin menderhakai Allah dan tidak mahu tergolong dalam golongan umat Muhamad seperti dinyatakan dalam sebuah hadis Rasulullah yang bermaksud: "Nanti akan ada di kalangan umatku yang memakan sajian makanan dan minuman yang bermacam-macam serta memakai beraneka jenis pakaian dan mereka bijak pula bercakap, berbual dan membelitkan lidah. Mereka itulah penjahat dalam umatku." (Riwayat al-Tabrani)
Seorang pegawai Rasulullah di Bahagian Perbendaharaan Negara yang menjalankan tugasnya sebagai pemungut cukai bertemu Rasulullah untuk menyerahkan hasil kutipan cukai kepada Baginda.
Kata pegawai itu, " Ya Rasulullah, inilah hasil negara dan ini pula hadiah untuk saya." Mendengar hal itu, air muka Rasulullah segera berubah, lalu Baginda berkata: "Aku sudah mengangkat seorang pegawai untuk satu pekerjaan. Sesudah dia bertugas, ada pula hak untuk negara dan hak untuk dirinya. Andainya dia duduk di rumah ibu bapanya dia akan mendapat hadiahkah sekiranya dia jujur? Janganlah kamu mengambil sesuatu yang bukan hak kamu supaya kamu tidak diseksa kerana wang atau pemberian itu pada hari akhirat kelak."
Gejala rasuah banyak mencetuskan pelbagai kes jenayah seperti peras ugut, bunuh, dendam dan pelbagai gejala lain yang boleh memusnahkan kehidupan manusia secara keseluruhannya.
Pengamal rasuah tidak akan mampu menggunakan akal dengan rasional kerana jiwa dan hati mereka sudah jauh terpesong daripada landasan syariat.
Mereka sudah hilang rasa kasihan dan kemanusiaan sebaliknya mudah berkelakuan ganas dan zalim apabila tidak memperoleh apa yang mereka idamkan. Sudah tidak ada lagi rasa keinsafan dan kesedaran bahawa diri mereka milik Allah dan bakal kembali kepada-Nya.
Subscribe to:
Posts (Atom)