Thursday, February 7, 2008

Lupa amanah punca manusia abai alam sekitar

PUNCA utama berlaku kerosakan dan kemusnahan alam ini ialah sikap manusia yang lupa tanggungjawab diamanahkan Allah terhadap mereka supaya memelihara serta memanfaatkan anugerah ciptaan Allah.

Disebabkan sikap alpa itu, manusia berhadapan dengan kesan daripada pengabaian tanggungjawab memelihara dan memulihara alam ini. Akibatnya, berlaku bencana alam hingga membawa kepada kehilangan jiwa, tempat tinggal, harta benda, habitat haiwan dan tumbuh-tumbuhan.

Sebenarnya Islam tidak melarang manusia menggunakan segala benda serta nikmat yang ada di atas dan dalam perut bumi. Lagipun, tujuan Allah menjadikan semua itu untuk kegunaan dan kesenangan manusia sendiri.

Walaupun begitu, dalam mengejar kemajuan atau pembangunan, kita dilarang memusnahkan alam sekitar hingga lupa akan tanggungjawab memastikan pusingan alam semula jadi terus seimbang dan tidak terjejas.

Sikap manusia yang tidak menunaikan tanggungjawab diamanahkan Allah untuk mengurus alam ini dan kerakusan melakukan kemusnahan, kerosakan dan pelbagai bencana alam yang lain akhirnya mendatangkan masalah besar kepada mereka.

Perbuatan memusnah dan merosakkan alam dilarang Allah berdasarkan firman-Nya bermaksud: “Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan segala yang membawa kebaikan padanya. Dan berdoalah kepada-Nya dengan perasaan bimbang jika tidak diterima dan juga dengan perasaan terharap-harap supaya makbul. Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang yang memperbaiki amalannya.” (Surah al-A‘raf, ayat 56)

Ayat di atas menjelaskan bahawa penjagaan alam semula jadi adalah sesuatu yang penting. Perbuatan memusnah dan merosakkan alam bukan saja mendatangkan kerugian kepada manusia, malah ia sama sekali ditegah.

Sikap segelintir manusia yang tidak mentaati perintah Allah menyebabkan makhluk di bumi ditimpa bala tidak disangka seperti berlakunya kejadian tanah runtuh, banjir kilat, kemarau berpanjangan, dan pemanasan global.

Firman Allah bermaksud: “Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut disebabkan kerana perbuatan yang dilakukan oleh tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian daripada (akibat) perbuatan (buruk) mereka, supaya mereka kembali (ke jalan yang benar).” (Surah al-Rum, ayat 41)

Jelasnya, setiap kerosakan dibuat manusia hanya akan merugikan mereka baik dari segi keselamatan, aspek kesihatan, keselesaan hidup dan ketenangan jiwa yang boleh dinikmati jika manusia sentiasa berhati-hati dalam tindak balas mereka terhadap alam sekitar.

Allah berfirman bermaksud: “Orang yang mencabuli perjanjian Allah sesudah diperteguhkannya dan memutuskan perkara yang disuruh Allah supaya dihubungkan dan mereka pula membuat kerosakan dan bencana di muka bumi, maka mereka itu ialah orang yang amat rugi.” (Surah al-Baqarah, ayat 27)

Justeru, marilah kita sama-sama berusaha meninggalkan segala perbuatan yang merugikan dan memastikan keindahan, kehijauan alam serta keselamatan bumi dijaga oleh tangan-tangan manusia yang mendiami dunia ini.

Peringatan ini bukan untuk masyarakat hari ini saja, tetapi ditujukan juga kepada generasi akan datang supaya berazam untuk tidak melakukan kerosakan dan sentiasa mengambil tanggungjawab bersama memelihara serta memulihara alam sekitar.

No comments: