Thursday, November 5, 2009

Lambaian Kaabah: Penyakit bukan penghalang jalani ibadah

Oleh Hasliza Hassan
hasliza@bharian.com.my

PANGGILAN Allah tiada siapa dapat menolak dan pasti ada kemudahan selepas segala kepayahan terutama apabila tarikh untuk menjejakkan kaki ke Tanah Suci semakin hampir sementara beberapa hal perlukan tindakan segera.

Pengalaman melakukan persediaan akhir ada ketika memberi cabaran terutama apabila terpaksa mendapatkan suntikan influenza A H1N1 dalam masa singkat kepada pasangan Karim Sulaiman dan Siti Hawa Mohd Arif dan anak kelima mereka, Khair Naqib.

Namun, itu tidak menghalang kolumnis Berita Harian itu memenuhi impian menjadi tetamu Allah pada musim haji 1430 hijrah ini. Apatah lagi dengan keadaan kesihatan yang membataskan pergerakan, hatinya tetap cekal untuk menunaikan rukun Islam kelima itu.

“Keadaan fizikal pada tahap ini bagi saya adalah saat terbaik untuk menunaikan fardu haji kerana saya tidak tahu apa akan terjadi nanti. Oleh itu, saya bersyukur apabila permohonan serta rayuan kami untuk ke Makkah mendapat pertimbangan pihak Tabung Haji,” katanya pada pertemuan di rumahnya kelmarin.

Beliau berkata, walaupun peluang untuk menjejakkan kaki di Tanah Suci sebelum ini masih samar-samar, beliau dan isteri serta anaknya Naqib, 13, yang akan membantu ketika berada di sana tetap mengikuti kursus haji sebagai persediaan sejak tahun lalu lagi.

Desas desus mengatakan kononnya mereka yang menghidap penyakit kemungkinan tidak dibenarkan menunaikan haji musim ini disebabkan langkah berjaga-jaga terhadap virus H1N1, juga tidak mematahkan semangat walaupun terdetik perasaan gusar di hati.

Justeru, apabila menerima panggilan telefon mengesahkan pemergian mereka pada Sabtu ini, beliau berasakan memang sudah rezeki menyahut seruan Allah dan menjadi antara jutaan tetamunya yang bakal membanjiri kota Makkah.

Menceritakan mengenai tahap kesihatannya, Karim berkata, pada mulanya agak sukar untuk meyakinkan doktor yang merawat beliau supaya memberi kebenaran memandangkan belum ada pengalaman penghidap penyakit scleromyxedema menunaikan haji.

Bagaimanapun, melalui maklumat kumpulan sokongan yang sentiasa berkongsi maklumat mengenai penyakit dihidapi itu serta keazaman ditunjukkan selain persediaan sudah dilakukan, akhirnya doktor bersedia membenarkan beliau pergi.

“Saya sudah merujuk kepada panel kesihatan Tabung Haji dan mereka memerlukan pengesahan doktor yang merawat kerana tidak pernah berdepan penyakit seperti ini. Alhamdulillah doktor menyediakan laporan lengkap mengenai langkah yang perlu diambil jika sesuatu berlaku.

“Dalam laporan itu doktor menjelaskan secara terperinci seperti saya tidak boleh dibius daripada mulut tetapi menerusi hidung dan prosedur itu memang susah. Lagi satu, keadaan tubuh saya menyebabkan susah nak cari salur darah,” jelasnya.

Karim dirujuk ke Jabatan Dermatologi Hospital Kuala Lumpur (HKL) pada 2007 dan selepas menjalani pelbagai ujian serta pemeriksaan, pakar mendiagnosa beliau menghidap scleromyxedema. Penyakit itu juga dikenali sebagai lichen myxedematosus atau papular mucinosis.

Pada asasnya di peringkat awal, penyakit itu menyebabkan kulit menjadi tebal dan mengeras yang disebabkan kecelaruan kronik tisu. Pada peringkat seterusnya menyebabkan pergerakan pada sendi menjadi semakin sukar.

Lengan, tangan, kaki, jari dan muka adalah bahagian utama yang menerima kesan daripada scleromyxedema, seterusnya menyebabkan perubahan kepada anggota terbabit. Tanda scleromyxedema mudah dikenali termasuk kulit tebal, ketat, menegang, merah dan berkilat.

Menyedari cabaran bakal dihadapi sebagai jemaah haji yang pergerakan agak terbatas berbanding jemaah lain disebabkan penyakit dihidapi, Karim dengan semangat kental tergambar di wajah berkata, beliau akan berusaha mencapai haji sempurna berbekalkan doa dan tawakal kepada Allah.

“Cabaran awal yang saya jangkakan ialah perubahan cuaca kerana saya tidak boleh tahan panas kerana kulit akan merah serta merekah. Begitu juga dengan cuaca sejuk tetapi dengan izin Allah saya dan keluarga sudah bersedia dan akan mengikut semua nasihat doktor.

“Saya berdoa yang terbaik untuk saya dan keluarga di Tanah Suci nanti. Berdasarkan pengalaman ini dapat saya katakan kepada yang lain, sementara tubuh badan masih sihat dan kemampuan sudah ada, tanamkan niat menyahut seruan Allah,” katanya yang dijangka kembali ke tanah air pada 27 Disember nanti.

No comments: