Sunday, September 7, 2008

Penulis papyrus dianggap setaraf dengan menteri

BANI Israel yang datang dari Palestin pada zaman Nabi Yusuf sudah lama menetap di Mesir. Mereka adalah golongan pedagang dan membina penempatan di utara Mesir. Disebabkan jumlah mereka semakin bertambah dan taraf kedudukan ekonomi kukuh, Firaun berasakan pengaruhnya kian goyah.

Lantas, Firaun memerintahkan bayi lelaki dari kalangan Bani Israel dibunuh. Dan ketika itu, seorang wanita Bani Israel bernama Yukabad melahirkan seorang bayi lelaki yang kemudian dikenali sebagai Musa.

Allah mengilhamkan kepada Yukabad supaya menghanyutkan bayinya itu di Sungai Nil untuk menyelamatkannya daripada buruan askar Firaun. Nabi Musa diletakkan dalam sebuah peti lalu dihanyutkan.

Firman Allah yang bermaksud: "Dan kami ilhamkan kepada ibu Musa, susukanlah dia, jika engkau takutkan sesuatu bahaya mengenainya daripada angkara Firaun, maka letakkanlah dia ke dalam peti dan lepaskanlah dia ke sungai dan janganlah engkau berasa bimbang dan jangan pula berduka cita, sesungguhnya kami akan mengembalikannya kepadamu dan kami akan melantiknya menjadi salah seorang daripada rasul kami." (Surah al-Qasas, ayat 7)

Begitulah bermula kisah riwayat Nabi Musa yang digeruni musuhnya tanpa disedari musuhnya bahawa orang ditakuti itu tinggal bersama di dalam istana.

Kisah Nabi Musa dapat disaksikan jam 10.30 malam ini di TV9 dalam program Al-Risaalah 2. Episod kali ini turut menceritakan kisah Firaun Ramsis II yang membina banyak bangunan tinggi, mempunyai ramai isteri dan anak serta terbabit membunuh lelaki Bani Israel.

Ribuan tahun lalu, penduduk Mesir purba dikongkong akidahnya. Mereka dipaksa menyembah Firaun Ramsis Kedua yang mengaku dirinya tuhan. Pemerintahan Ramsis berakhir lebih 3,000 tahun lalu, namun legenda Firaun itu masih segar.

Monumen hebat bertujuan mempamerkan kekuasaannya yang dibina masih boleh dilihat di sekitar Mesir. Tujuannya supaya namanya sentiasa diingati meskipun selepas dia mati tercapai.

Dari segi struktur sosial, pemerintahan dinasti Firaun seolah-olah berbentuk piramid, di puncaknya berdiri gagah pemerintah Firaun yang berkuasa mutlak, diikuti menteri, kelas pertengahan, petani dan akhir sekali golongan hamba abdi.

Di sebalik kehebatan Ramsis, rakyat Mesir ketika itu hidup di dalam ruang lingkup yang terbatas. Bani Israel ditindas dan dizalimi seolah-olah mereka golongan hamba yang sangat hina. Keringat mereka dikerah untuk membina monumen hebat tanpa belas kasihan.

Nabi Musa yang menyedari kezaliman dilakukan ke atas kaumnya, Bani Israel berazam akan mengembalikan hak mereka suatu hari nanti.

Selain kisah sejarah Nabi Musa, episod kali ini turut memaparkan kertas dibuat dengan menggunakan serat papyrus yang disusun berselang-seli. Papyrus digunakan oleh orang Mesir purba sebagai bahan tulisan sejak 3,000 tahun Sebelum Masihi.

Di kalangan pemerintah Mesir purba, penulis papyrus dianggap setaraf dengan jawatan menteri. Mereka adalah penulis surat untuk pemerintah dan melukis pelbagai sejarah mengenai negara. Antara bukti tulisan awal menggunakan papyrus pada zaman Mesir purba ialah Buku Kematian.

No comments: