Sunday, September 7, 2008

Persoalan Agama: Tarawih memadai lapan rakaat

Bersama Jakim

Bilangan rakaat solat Tarawih sering menjadi isu setiap kali Ramadan tiba walaupun ia tidak menimbulkan perbalahan. Apakah jumlah rakaat yang sepatutnya untuk solat Tarawih, terutama yang diamalkan oleh Rasulullah. Solat Tarawih di sesetengah masjid atau surau kadangkala terlalu lama kerana imam membaca satu juz al-Quran untuk khatam al-Quran dalam tempoh Ramadan. Adakah ini amalan Rasulullah dan digalakkan atau diperkenalkan oleh orang Islam pada zaman berikutnya?

Mohd Shauki Salleh,
Mergong, Kedah.

Sembahyang sunat Tarawih adalalah sunat muakkadah bagi lelaki dan perempuan. Nabi Muhammad SAW dan Khulafah al-Rasyidin sentiasa melakukannya dan disunatkan solat secara berjemaah.

Bilangan rakaat solat Tarawih sentiasa menjadi perbincangan dalam kalangan masyarakat. Ia boleh dilakukan sebanyak lapan rakaat atau 20 rakaat.

Perkara ini bukan satu isu besar. Rasulullah SAW melakukan lapan rakaat di masjid secara berjemaah kemudian menyempurnakan bersendirian di rumah.

Jumlah solat Tarawih sebanyak 20 rakaat secara berjemaah di masjid pula adalah mengikut apa yang ditetap oleh Saidina Umar R.A ketika beliau menjadi khalifah. Ini berikutan masyarakat Islam pada waktu itu agak mengabaikan ibadat solat sunat Tarawih yang dilakukan di rumah.

Penetapan ini untuk menggalakkan masyarakat Islam melakukan ibadat sunat pada bulan mulia ini.

Sahabat tidak ada yang membantah kerana Nabi Muhammad SAW bersabda: "Hendaklah kamu menurut sunnahku dan sunnah khulafah ar Rasyidin" - (Riwayat Abi Daud dan at- Tirmizi)

No comments: