Friday, October 10, 2008

Gigih cari rezeki halal penuhi keperluan hidup juga amal salih

Oleh Wan Abd Rahim Wan Mohamad

LUMRAH kehidupan, ada yang diberi rezeki mencukupi bahkan setengahnya melebihi apa diperlukan. Di sebalik itu, ada juga golongan yang rezekinya amat terhad ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Sungguhpun begitu, nasib dan corak hidup serta jerat kemiskinan dapat diubah dengan kesungguhan berusaha mencari rezeki halal. Sebenarnya Islam meletakkan usaha ke arah memperoleh rezeki bagi memenuhi keperluan hidup sebagai amal salih.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tidak ada suatu makanan yang paling baik bagi setiap orang kecuali makanan yang diusahakan tangannya sendiri. Sesungguhnya Nabi Daud adalah makan daripada hasil keringatnya sendiri.”

Umar al-Khattab pernah berkata: “Sesungguhnya saya pernah melihat pemuda yang saya kagumi, tetapi manakala saya tanyakan: Apakah usaha hidupnya? Lalu mereka menjawab: Tidak mempunyai pekerjaan. Jatuhlah harga diri anak muda itu pada mata saya.”

Sebagai seorang khalifah, suatu ketika Umar al-Khattab pernah mengusir orang yang duduk diam di dalam masjid. Dengan menggunakan tongkat di tangannya Umar berkata: “Jangan kamu duduk mencari rezekimu hanya dengan berdoa saja: “Ya Allah, berilah aku rezeki” kerana sesungguhnya langit tidak pernah menurunkan hujan emas dan perak.”

Orang yang berusaha serta bekerja adalah suatu kehormatan dan kemuliaan. Sebaliknya kehinaan bukan terletak pada pekerjaan yang dilakukan, sama ada sebagai kuli, buruh, pengangkat barang atau tukang sapu tetapi yang dikatakan hina di sisi Islam ialah sikap malas dan suka membuang masa.

Firman Allah yang bermaksud: “Orang yang lemah semangat dan pemalas itu adalah manusia yang berjiwa hamba. Padahal tiada suatu apa pun yang dapat dikerjakan oleh seorang hamba, selain untuk berbakti kepada tuannya, sedangkan untuk dirinya sendiri tiada ia mempunyai tujuan tertentu dan juga tiada mempunyai harga diri.” (Surah an-Nahl, ayat 75)

Jelas kerja adalah satu sifat dipandang mulia sementara menganggur dan pemalas dipandang hina. Sebagai umat Islam kita harus memegang tanggungjawab berusaha dan bekerja sambil mengharap pemberian Allah.

Lantaran itu di dunia Barat muncul manusia baru yang aktif, giat bekerja, berusaha untuk membangun manusia dan kemanusiaan dengan amal yang mereka lakukan.

Kemunculan Nabi Muhammad SAW yang diutus Allah mengubah jarum sejarah dengan ajaran yang menyatakan bahawa bekerja itu adalah mulia. Lebih bermakna lagi apabila kita bersyukur dengan nikmat diberi atau bersabar, selain tidak mudah berputus asa.

Firman Allah yang bermaksud: “Dan sesungguhnya kami yang menempatkan kamu di atas bumi ini dan kami jadikan untuk kamu di atas bumi ini penghidupan, malangnya hanya sedikit antara kamu yang bersyukur.”

Berkata juga hukama: “Jauh lebih mulia orang miskin yang sabar dan tekun berusaha serta menunaikan kewajipan kepada Allah, daripada orang yang berselimut kekayaan, tetapi lupa apa tujuan hidup ini.”

Hakikatnya, menjadi sunatullah dua kelompok besar kehidupan manusia di dunia ini iaitu antara kaya dan miskin mempunyai hikmah sosial amat tinggi nilainya bagi kemanusiaan. Usaha membasmi kemiskinan menggalakkan umat manusia tidak terlalu memilih pekerjaan, tetapi bersedia melakukan sebarang pekerjaan.

Namun, setiap hasil diperoleh harus dipergunakan pada jalan yang baik dan betul. Berkata hukama: “Harta dan kekayaan tidak menentukan keutuhan masyarakat, apabila orang yang memiliki harta sendiri tidak pergunakan hartanya kepada jalan yang baik, jalan yang diredai Allah.”

Ilmuwan juga berkata: “Alangkah baiknya menjadi orang kaya yang tidak berat kepalanya untuk tunduk kepada Allah dan tidak berat tangannya untuk menghulurkan bantuan kepada manusia lain yang memerlukan.”

Demi kemakmuran hidup dalam usaha mengurang kadar kemiskinan ada baiknya sebagai umat yang memegang tanggungjawab ini terus berusaha dan berkerja sambil mengharap pemberian Allah.

No comments: