Monday, October 20, 2008

Sindrom prasangka dengan agama lain masih wujud

Laporan Hasliza Hassan dari Canberra, Australia



Dialog di New South Wales didakwa belum berkesan semai persefahaman antara penganut

PENGERUSI Suruhanjaya Perhubungan Komuniti (CRC) untuk rakyat pelbagai budaya di New South Wales (NSW), Stepan Kerkyasharian, membangkitkan fakta menarik apabila menyatakan dialog antara agama yang sering dianjurkan kepemimpinan persatuan keagamaan dan masyarakat tidak memberi kesan seperti diharapkan.

Katanya, walaupun ada pertemuan dan perbincangan antara pemimpin pelbagai agama, maklumat yang diperoleh tidak disebarkan kepada akar umbi menyebabkan mereka terus jahil mengenai agama, amalan serta cara hidup masyarakat pelbagai budaya di Australia.

"Pada dialog antara agama itu, kita ada imam, paderi dan rabbai yang menyatakan agama kita semua sama kerana kita adalah Ahli Kitab. Tetapi saya yakin paderi tidak sebarkan perkara itu kepada orang Kristian, imam tidak sampaikan kepada orang Islam dan rabbai tidak menjelaskan kepada orang Yahudi," katanya.

Hakikatnya apa yang diperkatakan itu ada benarnya kerana bukan mudah untuk seorang Islam mendengar imam memberitahu mengenai kebaikan agama Kristian, Katolik atau Buddha dalam khutbah Jumaat dan begitu juga sebaliknya.

Timbalan Presiden Persatuan Kebudayaan Islam Turki Dandenong, Victoria, Suleyman Sahigoz, berkata, sukar bagi ketua persatuan serta pertubuhan pelbagai agama untuk menyampaikan maklumat atau membuat kenyataan positif mengenai ajaran agama lain kepada ahli komuniti mereka.

Beliau yang juga koordinator remaja dan komuniti persatuan yang bertanggungjawab terhadap pengurusan Masjid Emir Sultan, berkata ada antara ahli komuniti berasa terancam apabila orang dihormati kerana pengetahuannya dalam bidang agama seperti imam misalnya tiba-tiba memuji serta memberi pandangan seakan menyokong falsafah atau ajaran disampaikan agama lain.



"Bukan pemimpin agama tidak mahu menyebarkan apa yang sepatutnya kepada akar umbi tetapi ada kalanya keadaan menjadi sukar apabila kita beritahu kerana ada yang tidak boleh menerima. Tetapi kita sentiasa berusaha memberi maklumat untuk kebaikan semua pihak.

"Ibarat orang sesat dalam hutan, apabila dengar pelbagai bunyi pelik, mula berasa takut dan membayangkan yang bukan-bukan. Ilmu pengetahuan seperti bulan yang menerangi dan bagi orang yang sesat, cahaya bulan menyebabkan perasaan takut itu hilang.

"Sebab itu kita tidak mahu masyarakat jahil kerana ini akan menjurus kepada perasaan takut sedangkan dia sendiri tidak tahu apa yang ditakutkan.

"Islam menimbulkan rasa takut kerana isu keganasan yang dikaitkan dengan umat Islam sedangkan Islam sebenarnya menentang keganasan dan ini perlu dijelaskan kepada mereka," katanya pada sesi lawatan ke rumah ibadat di City of Greater Dandenong anjuran Interfaith Network Inc.

Wartawan yang mengikuti program Lawatan Media Antarabangsa ke Australia anjuran Jabatan Perhubungan Luar dan Perdagangan (DFAT) Australia, dibawa melawat empat rumah ibadat di Dandenong iaitu Masjd Emir Sultan, Gereja Ortodoks Greek St Panteleimon, Gereja Katolik St Mary dan Kuil Buddha Vietnam Hao Nghiem.

Selain diperkenalkan secara ringkas mengenai asas ajaran agama, kumpulan media turut mengadakan perbincangan dalam sesi soal jawab bagi memahami lebih mendalam mengenai dialog antara agama serta bentuk hubungan dijalinkan antara pemimpin agama.

Dandenong yang terletak 31 kilometer di tenggara Melbourne mempunyai 125,520 penduduk dan ia sebuah bandar yang mempunyai kegiatan paling banyak kerana kepelbagaian budaya dimiliki. Majoriti penduduk Dandenong beragama Kristian tetapi agama lain terus berkembang seperti Buddha, Islam, Hindu dan agama lain.

Dianggarkan 15,000 penduduk Islam di sekitar Dandenong daripada pelbagai etnik dan ada enam masjid serta empat musola bagi kemudahan menjalankan kegiatan ibadat serta kegiatan kemasyarakatan.

Suleyman berkata, dialog antara agama tetap penting kerana ia membantu mengeratkan hubungan masyarakat pelbagai kepercayaan dan kebudayaan melalui program yang dianjurkan sama ada oleh pertubuhan agama itu sendiri atau gabungan semua ahli Interfaith Network Inc.

"Mungkin kita tidak boleh paksa masyarakat untuk memahami dan menerima agama masyarakat lain tetapi sekurang-kurangnya kita boleh mengekalkan keharmonian melalui persefahaman dicapai antara masyarakat pelbagai budaya di Dandenong," katanya.

Persekutuan Paderi Gereja Katolik St Mary's, Margaret Fields memberitahu pernah melalui pengalaman memalukan apabila seorang kumpulan wanita yang datang ke gereja melenting apabila beliau cuba menjelaskan mengenai Islam serta nilai baik dianjurkan agama itu dalam kehidupan seharian.

Katanya, timbul kegusaran di hati mereka kerana menyangka beliau ingin berdakwah dan mengajak untuk menganut agama lain apabila cuba berkongsi pengetahuan bagi mengelak prejudis antara masyarakat pelbagai budaya di kawasan itu.

Begitu juga apabila pihak gereja merancang mengadakan lawatan ke rumah ibadat agama lain di sekitar Dandenong, ada ibu bapa yang tidak mahu membenarkan anak mereka pergi kerana bimbang kanak-kanak itu akan terpengaruh dengan agama lain.

"Ini berlaku dan kita tidak boleh salahkan ibu bapa. Sebenarnya jika mereka lihat bagaimana penerimaan kanak-kanak terhadap program dialog antara pelbagai agama ini, anda akan kagum bagaimana mereka boleh menerima perbezaan dan saling menghormati amalan agama lain," katanya.

Margaret berkata, kini mereka boleh melihat masyarakat Katolik di kawasan itu turut menyertai majlis berbuka puasa anjuran kakitangan masjid bersama masyarakat daripada agama lain dan suasana itu tidak dapat dilihat 10 tahun lalu.

Malah, ada ibu bapa Muslim yang menghantar anak ke sekolah Katolik tanpa berasa bimbang anak akan terpengaruh kerana yakin dengan sistem pendidikan ditawarkan dapat membantu pelajar mencapai kejayaan.

Banyak lagi program kerjasama diadakan antara persatuan masyarakat pelbagai budaya serta nilai baik yang diserapkan dalam diri mereka seperti menganjurkan majlis doa beramai-ramai bagi meringankan beban pihak menghadapi kesusahan seperti mereka yang dilanda bencana alam.

"Kita pernah anjurkan majlis membaca doa untuk mangsa yang dilanda bencana alam dengan semua pemimpin agama membacakan doa memohon keselamatan mereka. Banyak perubahan positif berlaku dalam masyarakat kebelakangan ini dan kita harap ia dapat diteruskan," katanya.

Sementara itu, kisah diceritakan Ahli Jawatankuasa Kuil Buddha Vietnam Hao Nghiem, Viet Tran, wajar menjadi panduan masyarakat pelbagai agama walau di mana mereka berada untuk menerima hakikat perbezaan tidak semestinya memisahkan kedua-dua pihak.

Katanya, seorang sami Buddha keturunan Inggeris yang sudah meninggal dunia suka bertafakur di masjid kerana katanya suasana di masjid memberi ketenangan jiwa dan membolehkan beliau menumpukan ibadat yang dilakukannya.

"Sepatutnya kehadiran pemimpin atau penganut agama lain di rumah ibadat kita menjadi satu penghormatan bukan dipandang serong. Kami di kuil ini sentiasa menerima kehadiran sesiapa saja tidak kira agama dan bangsa yang ingin bertanyakan mengenai agama Buddha dengan tangan terbuka," katanya.

Menariknya pertemuan dengan Paderi Gereja Ortodoks Greek St Panteleimon, Anthony Krinas, ialah apabila diberitahu bahawa tidak ada kompromi dalam perkara membabitkan ajaran Kristian Ortodoks Greek kepada penganutnya yang melanggar peraturan ditetapkan.

Contohnya, penganut agama itu hanya boleh berkahwin dengan pasangan yang dibaptiskan menurut upacara ditetapkan dan jika ada yang melanggarnya, hak mereka akan ditarik balik. Lelaki Kristian Ortodoks yang ingin berkahwin dengan wanita daripada agama lain tidak boleh menjalankan upacara di gereja Kristian Ortodoks.

Sememangnya perkara membabitkan kepercayaan mana-mana agama tidak boleh dipandang ringan dan cara terbaik menghadapinya ialah dengan mengakui wujudnya perbezaan dan perlunya tindakan memahami perbezaan itu.

Memetik kata-kata Stepan, "Akui saja agama kita memang berbeza. Anda bebas mengamalkan ajaran agama anda dan saya bebas mengamalkan ajaran agama saya. Yang penting, kita saling menghormati untuk hidup dalam suasana aman dan harmoni."

No comments: