Wednesday, August 27, 2008

Iqra: Panduan beroleh keberkatan hidup

TAJUK: Jalan Orang-orang Soleh
Penulis: Ibnu Al-Maqdisi
Penerbit: Berlian Publication Sdn Bhd
Pengulas: Jami'ah Shukri
Harga: RM59

MENIMBA ilmu adalah perkara yang wajib dan tidak ada penghujungnya. Justeru, buku ini sarat dengan ilmu mencakupi isu ibadat di samping membincangkan adat kebiasaan dalam kehidupan seharian, perkara yang merosakkan dan menyelamatkan seseorang insan.

Kini ramai yang masih diistilahkan dalam kelompok tidak suci diri, menghabiskan waktu menghias diri sedang batin mereka rosak dan penuh noda, kesombongan, riak, kemunafikan dan kebodohan.

Umat Islam digalakkan mendalami ilmu mengukuhkan keluarga. Di sini, dijelaskan isu pernikahan dan pemasalahan, seawal memasuki gerbang perkahwinan serta tanggungjawab suami dan isteri.

Tidak lengkap sebuah kehidupan tanpa punya pekerjaan sebagai mata pencarian. Oleh itu, adab berkaitannya perlu diikuti bagi memastikan setiap titik peluh dan hasil pendapatan diterima itu halal.

Langkah seterusnya bagi melengkapkan diri ke jalan soleh memerlukan adab perhubungan sesama insan, termasuk dalam persahabatan dan pergaulan. Dinyatakan akhlak baik menghasilkan rasa saling mencintai dan keserasian manakala perangai buruk membuahkan kebencian serta permusuhan. Lima sifat penting untuk dijadikan sahabat iaitu, orang yang berakal, akhlak baik, tidak fasik, tamak atau haloba terhadap dunia dan bukan ahli bid’ah.

Umat Islam digalakkan melatih jiwa, membimbing akhlak dan mengubati penyakit hati supaya kehidupan lebih sempurna. Mengubati jiwa memerlukan kekuatan serta banyakkan bersabar supaya jalan ke arah itu mencapai matlamatnya.

Perkara penting dalam menuju ke jalan soleh juga seharusnya mereka memiliki sifat terpujiDi sini penulis menggarapkan isu utama seperti menjelaskan mengenai taubat (syarat, rukun dan perkara yang berkaitan), menanamkan sifat sabar, zuhud dan kefakiran, tauhid dan tawakal selain mengingati kematian.

Buku setebal 570 muka surat ini begitu padat dengan maklumat berguna untuk dijadikan panduan umat Islam untuk menuju ke jalan Allah SWT.

No comments: