Thursday, December 10, 2009

AS tak perlu guna perantara untuk dekati dunia Islam

Oleh Hasliza Hassan
hasliza@bharian.com.my


PELBAGAI pandangan dibentangkan ketika ceramah umum bertajuk �Memperbaiki Hubungan AS dan Dunia Islam: Beberapa Cadangan Praktikal� di Institut Antarabangsa Kajian Tinggi Islam Malaysia, kelmarin.


Kedua-dua pihak patut mencari persamaan memungkinkan perhubungan yang lebih baik

HARAPAN dunia Islam untuk melihat perubahan dasar luar Amerika Syarikat (AS) sebaik Barack Obama dipilih sebagai presiden negara kuasa dunia itu amat tinggi tetapi seorang ilmuan berpendapat Obama bukan saja gagal memenuhi harapan berkenaan malah tidak menampakkan perubahan positif ke arah itu.

Penolong Profesor Kolej Sosiologi Kuliyyah Pengajian Wahyu dan Sains Kemanusiaan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Omar Hisham Altalib, berkata polisi AS menyebabkan banyak perkara yang ingin diubah Presiden AS itu sukar dilaksanakan.

Bagi umat Islam pula katanya, beranggapan bahawa AS mempunyai kuasa untuk melakukan apa saja dan apabila AS gagal menyelesaikan masalah yang tercetus, ia adalah kerana kuasa besar itu sengaja tidak mahu membantu.

"Itulah tanggapan kebanyakan masyarakat dunia dan umat Islam bahawa AS boleh melakukan apa saja dengan teknologi yang dia ada. Jadi jika ada sesuatu berlaku di tempat lain AS mesti sudah tahu perkara itu terlebih dulu dan jika AS tidak buat apa-apa, maknanya itu salah AS.

"Apabila AS masuk campur, mereka dikritik dan apabila tidak masuk campur pun tetap dikritik," katanya ketika menyampaikan ceramah umum bertajuk 'Memperbaiki Hubungan AS dan Dunia Islam: Beberapa Cadangan Praktikal' di Institut Antarabangsa Kajian Tinggi Islam Malaysia (IAIS), kelmarin.

Hadir pada majlis itu ialah Pengerusi Eksekutif Institut Diplomasi dan Hubungan Luar (IDFR), Tan Sri Hasmy Agam, wakil kedutaan asing, pegawai kementerian, pensyarah universiti dan ahli pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Dr Omar berkata, cadangan yang dikemukakannya bertujuan memperbaiki hubungan AS dengan dunia Islam supaya kedua-dua pihak dapat saling memahami dan mengetahui apa yang diharapkan daripada satu sama lain.

Katanya, salah faham berlaku menyebabkan wujud tanggapan tidak adil kepada pihak satu lagi sedangkan AS dan dunia Islam sepatutnya mencari persamaan memungkinkan mereka mempunyai hubungan lebih baik terutama dalam menangani masalah membabitkan AS dengan umat Islam.

Melihat kepada sejarah, polisi ketamadunan Islam yang terbina 1,400 tahun lalu sebenarnya ada dalam pemikiran AS yang membentuk tamadun negara itu tetapi polisi berkenaan sukar dilaksanakan kerana wujudnya konflik dalam sistem pentadbirannya.

Tiga polisi dikongsi tamadun Islam dan AS ialah tidak menyakiti orang lain dan tidak mahu disakiti oleh orang lain, kebebasan dalam beragama dan memastikan kebebasan dalam perniagaan kepada

semua orang.

Justeru katanya, matlamat umat Islam dan AS perlu menumpukan kepada usaha menyelesaikan konflik yang wujud supaya hubungan antara AS dengan dunia Islam dapat diperbaiki dan lebih banyak perkara baik mampu dicapai.

"Masalahnya ialah dalam pentadbiran AS sendiri ada konflik. Bagi jabatan pertahanan, mereka mahu kerja selesai tetapi bagi jabatan diplomasi, inginkan hubungan baik dalam aspek sosial dengan negara lain.

"Masyarakat dunia melihat AS sebagai satu kuasa pentadbiran dan ini menyebabkan timbul anggapan seolah-olah AS tidak ada usaha sedangkan dalam membuat keputusan, antara jabatan ada konflik.

"Itulah matlamat saya iaitu untuk cuba menyelesaikan konflik kerana jika kedua-dua pihak, AS dan dunia Islam dapat bekerjasama, banyak masalah mampu ditangani. AS dan dunia Islam perlu berbaik-baik melalui perubahan polisi kedua-dua pihak," katanya.

Beliau juga mengharapkan beberapa polisi yang menjadi halangan kepada perhubungan lebih baik AS dan dunia Islam diubah antaranya proses permohonan visa supaya lebih telus dan dipermudahkan termasuk memberi alasan bagi permohonan yang ditolak.

AS juga perlu menilai semula keperluan mengambil kakitangan yang tahu bahasa serta budaya setempat bukan melahirkan pegawai yang membosankan hanya kerana takut melanggar polisi ditetapkan kerajaan.

Dr Omar berkata, apa yang berlaku sekarang, AS tidak akan menggajikan pekerja daripada kalangan mereka yang tahu bahasa serta budaya sesuatu tempat dengan alasan tidak mahu kakitangan terpengaruh atau berasa belas dengan masyarakat tempatan.

Beliau berkata, Agensi Pembangunan Antarabangsa Amerika Syarikat (USAID) juga perlu memastikan bantuan pembangunan benar-benar sampai kepada kumpulan sasar termasuk umat Islam, bukan mereka yang pro AS atau pihak tidak sepatutnya.

"Saya juga mencadangkan AS terbabit dengan semua kumpulan umat Islam terutama yang mempunyai hubungan rapat dengan masyarakat. Dengan cara itu mereka akan kenal kumpulan mana yang ganas dan kumpulan mana boleh memberi kebaikan.

"Mereka tidak perlu rapat dengan kumpulan berkenaan, cukup sekadar menerima kumpulan itu dengan baik dan tahu apa yang ingin mereka sampaikan. Sekarang ini AS lebih senang menggunakan kumpulan perantaraan untuk mendekati masyarakat Islam," katanya.

Pada masa sama katanya, umat Islam dan dunia Islam juga perlu mengambil langkah sama bagi memperbaiki hubungan dengan AS termasuk menubuhkan satu badan yang boleh bersuara serta menjadi rujukan untuk menjawab soalan daripada bukan Islam.

Penjelasan juga perlu dibuat bagi membezakan Arab dengan Muslim bagi memperbetulkan tanggapan jika sesuatu itu dilakukan oleh bangsa Arab, maknanya ia adalah tindakan Muslim keseluruhan sedangkan ada tindakan bangsa Arab tidak dipersetujui Muslim lain.

Isu lain yang perlu diberi perhatian ialah hak wanita kerana suka atau tidak AS bimbang mengenai nasib wanita Islam kerana berdasarkan maklumat diterima, AS sentiasa memberi gambaran salah terhadap hak wanita Islam.

No comments: