Sunday, December 27, 2009

Ulul Albab: Kuasa besar dunia khianati penduduk Gaza

Oleh Abdurrahman Haqqi



PENCEROBOHAN tentera Israel ke atas Gaza di Palestin sejak setahun yang lalu menyebabkan kemusnahan besar bumi itu. Sekurang-kurangnya 1,400 penduduk Palestin terbunuh berbanding 13 tentera Israel terkorban.

Selepas setahun pencerobohan, masyarakat antarabangsa gagal kekang kekejaman Israel

BERTEPATAN hari ini, 27 Disember, setahun lalu tentera Israel memulakan pencerobohannya ke kota Gaza di Palestin. Pencerobohan yang berlangsung hingga 18 Januari tahun berikutnya membunuh 1,400 penduduk Palestin dan hanya 13 tentera Israel. Sejak itu bermulalah sekatan ke atas Gaza dan 1.5 juta penduduknya oleh rejim haram Israel.

Setahun berlalu tetapi di Gaza tiada perubahan, malah kesengsaraan bermaharajalela. Jurucakap Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Christophen Gunnes di Gaza menyatakan bahawa operasi pengagihan makanan akan tamat Khamis lalu kecuali jika rejim haram Israel membenarkan gandum, daging, susu dan minyak goreng dibawa masuk ke Gaza tanpa penundaan.

Gunnes berkata: "Ini hukuman fizikal dan mental bagi penduduk Gaza, ibu dan orang tua yang mahu memberi makan anak-anaknya, serta bagi orang kebuluran. Sekatan ini benar-benar gambaran adanya tindakan orang gasar yang tidak berperikemanusiaan."

Di samping itu, Pengarah Eksekutif Oxham International, Jeremy Hobbs ada menyatakan: Pemimpin dunia gagal, bahkan mereka mengkhianati penduduk Gaza. "Oxham International adalah gabungan 16 kumpulan hak asasi manusia antarabangsa yang memerhati penduduk Gaza. Masyarakat antarabangsa juga menggesa Israel untuk menarik sekatan tidak bertamadun berkenaan."

Apakah yang menyebabkan kedegilan Israel? Apakah Israel sebuah negara kuat? Atau ada sesuatu yang meletakkan Israel adalah negara kuat iaitu bangsa Yahudi antarabangsa.

Kita mesti membezakan antara Israel dan Yahudi sehingga logik kita akan mengatakan bahawa Yahudi bukanlah Israel tetapi Israel adalah sebahagian daripada Yahudi. Israel adalah negara Yahudi tetapi Yahudi bukanlah negara Israel. Yahudi adalah agama rasmi Israel tetapi Israel bukanlah agama rasmi Yahudi. Bagaimanapun, antara kedua-duanya tidak boleh dipisahkan.

Masyarakat antarabangsa boleh mengecam Israel tetapi kecaman itu akan berbalik menjadi pembelaan tidak lama kemudian. Masyarakat antarabangsa boleh menghina Israel tetapi hinaan itu akan berbalik menjadi sanjungan. Masyarakat antarabangsa boleh mengucilkan Israel tetapi kucilan itu akan berbalik menjadi pengagungan seperti yang berlaku selama ini sejak penubuhannya lebih 60 tahun lalu. Perkara ini tidak berlaku kerana Israel kuat tetapi bangsa Yahudi yang kuat.

Masyarakat antarabangsa sepanjang zaman sememangnya muak dengan perangai bangsa Yahudi, bahkan pernah terjadi pengusiran besar-besaran bangsa Yahudi dari Eropah pada 1492 oleh Raja Katholik Ferdinand dan Ratu Isabella bersamaan dengan pengusiran umat Islam dari Sepanyol. Begitu pula perburuan Adolf Hitler ke atas bangsa Yahudi pertengahan abad lalu. Tetapi kemuakan mereka malah menjadi keseronokan di bawah sedar kerana kehidupan masyarakat antarabangsa hari ini tidak boleh lepas daripada kebergantungan mereka kepada inovasi kehidupan politik, sosial, dan ekonomi mereka.

Masyarakat antarabangsa mana yang tidak mengenal Nokia, Dell, Starbuck dan sejenis dengannya? Masyarakat antarabangsa mana yang sanggup melepaskan kebergantungan mereka ke atas jenama berkenaan dan juga semua produk 'keyahudian' seperti yang diseru dalam boikot produk Yahudi.

Masyarakat antarabangsa mana yang sedar duit yang mereka keluarkan untuk membeli produk itu akan digunakan untuk kepentingan 'keyahudian' antarabangsa. Kehebatan bangsa Yahudi masa kini tidak terlepas daripada apa yang disebut keluarga Rothschild sebagai tokoh Zionis seperti yang sedang heboh dibincangkan oleh kalangan ilmiah dan popular masyarakat antarabangsa hari ini.

Rothschild adalah dinasti Yahudi Bavaria (Jerman) yang bererti Perisai Merah. Dalam bahasa Inggeris disebut 'Red-Shield'. Dinasti Rothschild yang legenda dan sangat berkuasa hingga kini berawal dari sejarah Eropah pada abad ke-18 Masihi dengan kelahiran seorang bayi Yahudi Jerman yang kemudian diberi nama Mayer Amshell Bauer.

Mayer Amshell Bauer lahir pada 1743 di sebuah perkampungan Yahudi di Frankfurt, Bavaria. Ayahnya, Moses Amschell Bauer yang bekerja sebagai along dan tukang emas yang berpindah dari satu tempat ke tempat lain, dari kota yang satu ke kota lainnya. Bakat Moses sebagai along akan diteruskan dan dikembangkan oleh anak cucunya.

Kelahiran Mayer membuat Moses menghentikan aktiviti perniagaan yang selalu berpindah-pindah dan menetap di sebuah rumah agak besar di persimpangan Judenstrasse (Jalan Yahudi) di kota Frankfurt. Di rumah itu, Moses membuka usaha simpan-pinjam wangnya. Di pintu masuk kedainya, Moses menggantungkan sebuah perisai merah sebagai tanda dagangnya: Rothschild.

Sejak kecil Mayer Amshell dikenali sebagai anak yang cerdas. Dengan tekun si ayah mengajar Mayer segala pengetahuan mengenai perniagaan berasaskan ribanya. Moses juga sering menceritakan pengalaman dan pengetahuan yang diperolehnya dari pelbagai sumber. Pada 21 September 1769, upayanya mendekati pemerintah Inggeris membuahkan hasil. Pembesar negara, Wilhelm dengan senang hati memberikan restu atas kedainya. Rothschild pun memasang lambang principalitas Hess-Hanau di depan kedainya sebagai lambang restu dan perlindungan istana. Lambang itu bertuliskan huruf emas dengan kalimat 'M A Rothschild'. Dengan limpahan kurnia ditunjuk sebagai abdi istana daripada pembesar negara, Wilhelm von Hanau.

Pada 1770, ketika berusia 27 tahun, Rothschild menikahi Guetele Schnaper yang berusia 17. Daripada perkahwinannya, mereka dikurniakan 10 anak. Anaknya bernama Amshell III, Salomon, Nathan, Karlmann (Karl) dan Jacob (James). Kepada anak-anaknya, selain mendidik mereka dengan keras soal pengetahuan perbankan dan aneka pengalamannya, Rothschild I juga menanamkan kepada mereka keyakinan Talmudian (bukan Taurat) dengan intensif.

Frederich Morton, penulis biografi Dinasti Rothschild menulis, "Setiap Sabtu malam, selepas ibadat di Sinagoga, Amshell mengundang seorang rabbi ke rumahnya. Sambil duduk membongkok di kerusi hijau, mengunyah anggur, mereka berbincang sampai larut malam. Bahkan pada hari kerja pun Amshell sering dilihat membaca Talmud dan seluruh keluarga harus duduk dan mendengarkan dengan tertib?

Rotschild adalah keluarga Yahudi yang berpandangan Talmudian. Mereka sangat percaya bahawa tuhan, sesuai keyakinan dalam ayat Talmud yang memilih bangsa Yahudi sebagai manusia hebat, satu-satunya bangsa manusia, sedangkan orang lain yang bukan Yahudi adalah bangsa yang darjatnya sama dan setara dengan haiwan. Mereka sama sekali tidak peduli dengan orang lain, dan hanya peduli dengan kepentingan sesama Yahudi Talmudian. Kehebatan bangsa Yahudi disebut al-Quran dalam Surah al-Isra, ayat 6 yang bermaksud: "Kemudian Kami berikan kepadamu giliran untuk mengalahkan mereka kembali dan Kami membantumu dengan harta kekayaan dan anak-anak dan Kami jadikan kamu kelompok yang lebih besar." Kita alami kebenaran ayat al-Quran ini dan kita perhatikan bagaimana kekayaan dunia berada di tangan bangsa Yahudi dan semua kelompok berpengaruh di dunia hari bersatu mahupun bernaung di bawah panji keyahudian disedari atau tidak disedari. Salah satu buktinya adalah penduduk Gaza masih dipenjara oleh rejim Israel yang Yahudi. Wallahualam.

No comments: