Tuesday, December 22, 2009

NGO wanita Islam perlu bersatu perjuangkan isu semasa

Oleh Hasliza Hassan
hasliza@bharian.com.my

PERTUBUHAN bukan kerajaan (NGO) wanita Islam perlu bersatu supaya pendirian mereka dapat disuarakan dengan lantang serta diberi perhatian dalam memperjuangkan isu semasa berkaitan kepentingan umat Islam terutama membabitkan kebajikan wanita.

Pengerusi Majlis Perunding Wanita Islam Malaysia (MPWIM) Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Profesor Emeritus Datuk Dr Nik Safiah Karim, berkata kesepakatan antara semua NGO wanita Islam membolehkan tindakan serta pandangan mereka disuarakan secara bersepadu.

Katanya, hubungan akrab dengan media massa juga perlu dipertingkatkan bagi membuka ruang untuk NGO wanita Islam berkongsi pandangan atau pendirian dengan masyarakat umum serta menghebahkan aktiviti dianjurkan demi kepentingan bersama.

"Tidak dinafikan NGO wanita Islam banyak serta ada yang terkenal, tetapi disebabkan tidak ada kesepakatan, apabila timbul isu membabitkan Islam, ia nampak seolah-olah tidak ada kenyataan yang lantang daripada NGO wanita Islam.

"Sebenarnya semua NGO buat kerja dan menyumbang, cuma apabila kita bertindak secara sendirian maka apa yang dilakukan tidak nampak ketara. Lagi satu, tindakan kita tidak dihebahkan di media massa," katanya.

Beliau yang ditemui pada Majlis Wehdatul Fikr Pertubuhan-Pertubuhan Wanita Islam anjuran Yadim, baru-baru ini berkata, pertemuan kira-kira 23 NGO wanita Islam pada majlis itu diharap dapat menghasilkan satu kesepakatan yang akan mengukuhkan peranan mereka memartabatkan Islam dalam pelbagai bidang.

Nik Safiah berkata, cadangan supaya setiap NGO berkongsi maklumat mengenai aktiviti yang dijalankan turut mendapat perhatian dalam usaha meningkatkan kerjasama dan semangat saling bantu membantu.

Katanya, perkongsian pintar itu juga membolehkan setiap program dirancang dengan lebih berkesan berdasarkan kepada keperluan supaya dapat memenuhi kehendak dan memberi manfaat kepada kumpulan sasar.

Selain mempereratkan hubungan silaturahim, kira-kira 100 peserta yang hadir pada majlis itu turut didedahkan isu semasa membabitkan umat Islam seperti isu sosial, kekeluargaan, ekonomi dan perundangan syariah yang menjadi misi perjuangan kebanyakan NGO wanita Islam.

Dua kertas kerja turut dibentangkan meliputi permasalahan isu perundangan syariah serta kes kekeluargaan yang menjadi perkara utama perjuangan NGO membela nasib wanita dan kepentingan pembangunan ekonomi kepada wanita.

Kertas kerja undang-undang syariah dibentangkan Timbalan Pengerusi MPWIM, Prof Madya Datin Dr Noor Aziah Mohd Awal sementara Ahli Majlis MPWIM, Datin Aminah Pit Abdul Rahman menjelaskan mengenai isu ekonomi semasa berkaitan wanita.

Mengenai jurang antara pemimpin tua dengan generasi muda dalam NGO wanita Islam, Nik Safiah mengakui tidak ramai anak muda menunjukkan minat untuk berkecimpung dalam kerja-kerja bersifat sukarela.

Keadaan itu katanya, menampakkan seolah-olah NGO wanita Islam dikuasai golongan tua atau mereka yang sudah pencen sedangkan kerjasama kumpulan profesional muda serta pelajar memang dialu-alukan untuk mencapai misi perjuangan.

"Apabila tiada gabungan antara yang tua dan muda, itu yang kita nampak seakan ada jurang. Sebenarnya kita memang memerlukan kumpulan pelapis yang akan meneruskan perjuangan membela serta meningkatkan kehidupan umat Islam," katanya.

"Mungkin sistem pendidikan kita juga perlu menekankan semangat sukarela di kalangan pelajar sejak kecil lagi. Pada masa sama, kita hendaklah melihat apakah faktor yang mengurangkan semangat sukarela atau semangat ingin membantu ini," katanya.

Naib Presiden Hal Ehwal Wanita (Helwa) Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Fadhlina Siddiq, berkata jurang generasi dalam NGO wanita Islam boleh diperbaiki melalui usaha penyatuan dan gerakan menarik lebih ramai anak muda aktif dalam aktiviti sukarela.

Beliau berkata, perjumpaan semua NGO wanita Islam boleh menjadi landasan atau permulaan ke arah menjalinkan hubungan erat antara ahli pertubuhan seterusnya menjadikan NGO wanita Islam lebih menonjol untuk memperjuangkan isu berkaitan kepentingan wanita.

"Apabila ada kesatuan kita boleh bergerak lebih agresif. Walaupun setiap pertubuhan mempunyai visi serta misi perjuangan tersendiri tetapi itu tidak menghalang untuk menjalinkan kerjasama kerana setiap NGO boleh saling bantu membantu.

"Kita juga boleh bekerjasama menganjurkan program atau bersatu melahirkan pandangan supaya suara wanita Islam lebih lantang. Apabila ada isu berbangkit, kita boleh berkumpul, berbincang, mencari penyelesaian dan menetapkan pendirian," katanya.

Katanya, Abim sebagai pertubuhan belia memiliki sukarelawan dan kepakaran menarik pembabitan golongan muda sentiasa bersedia menjalinkan kerjasama dengan NGO wanita Islam lain terutama dalam menggerakkan aktiviti untuk kumpulan sasar berkenaan.

No comments: