Wednesday, December 30, 2009

Tsunami buka mata masyarakat antarabangsa hulur bantuan di Aceh

Oleh Penulis Khas YaPEIM

PADA 26 Disember lalu - Genap lima tahun tragedi tsunami melanda wilayah pesisir pantai di sekitar Aceh, Indonesia, Sri Lanka, Phuket, Thailand sehingga ke utara tanah air. Sejarah hitam itu meragut lebih 250,000 nyawa dan mengakibatkan 100,000 anak-anak kehilangan ibu atau bapa atau kedua-dua sekali.

Sebagai negara yang berhampiran pusat gempa tsunami iaitu di Laut Andaman berdekatan Aceh, Malaysia hanya menerima tempias daripada fenomena ombak besar dan ganas itu, sewajarnya kita bersyukur kerana Aceh telah menjadi penampan' kepada bahana yang terhasil oleh ledakan gempa melebihi 9 skala Ritcher.

Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) bersama-sama masyarakat antarabangsa menghulurkan bantuan dengan menubuhkan Yayasan Pembangunan Anak Yatim Antarabangsa (IODEF) di Aceh dan mewujudkan sebuah Pusat Kecemerlangan Anak Yatim/Miskin (Musibah Tsunami) bertempat di Nombor 10, Lamteumen Timur, Banda Aceh.

Program yang dilaksanakan termasuk jangka pendek dan panjang. Program jangka pendek iaitu pemulihan psikologi pasca tsunami, kaunseling individu, motivasi dan kerohanian, aktiviti kesukanan dan permainan, aktiviti kesenian dan kemahiran membabitkan anak yatim dan miskin IODEF berjumlah 1,000 kanak-kanak setahun.

Program jangka panjang, mengadakan Kelas Pengajian Komputer, Kelas Pengajian Al-Quran dan Kelas Pengajian Bahasa Inggeris membabitkan anak yatim dan miskin IODEF serta di sekitar pusat kecemerlangan IODEF membabitkan 200 pelajar setahun.

Turut dilaksanakan ialah program sokongan dan pemantauan anak yatim kelolaan IODEF secara langsung iaitu peringkat prasekolah, sekolah rendah dan desa dan peringkat menengah seramai 150 orang.

Program Celik Ilmu dengan pengwujudan Pusat Sumber yang menyediakan kemudahan perpustakaan mini-bahan bacaan umum dan akademik pelbagai peringkat.

Rancangan Membangun Program Keusahawanan dilaksanakan dengan kerjasama GiatMara dan pesantren (sekolah agama) terpilih. GiatMara menyediakan kemudahan tenaga pengajar dan modul latihan untuk tempoh tiga tahun manakala YaPEIM menerusi institusi yang diasaskan di Malaysia Yayasan Pembangunan Anak Yatim / Miskin (Pemangkin) menyediakan kemudahan infrastruktur peralatan dan bahan.

Projek pertama akan dimulakan di Pesantren Al-Falah Abu Lam U pada awal tahun 2010. Pihak GiatMara mengenal pasti tenaga pengajar dan akan bertolak ke Aceh pada Januari 2010 untuk kerja awalan seperti urusan persiapan peralatan, prasarana dan infrastruktur bengkel. Program ini dijangka memberi manfaat kepada 600 pelajar dalam tempoh tiga tahun.

YaPEIM turut diberikan kepercayaan Kerajaan Aceh apabila dilantik sebagai koordinator dalam membantu kelancaran proses penanaman modal swasta asing luar negara yang berminat membuat pelaburan di Aceh.

YaPEIM menerusi Pemangkin membentuk Jawatankuasa Penasihat Ekonomi Malaysia-YaPEIM' (TCY). TCY membantu pemerintah Aceh menubuhkan Lembaga Pembangunan Ladang Aceh (APDA), sebuah institusi yang menjadikan Felda sebagai model untuk membangunkan tanah ladang kelapa sawit seluas 50,000 hektar di Aceh.

TCY sedang meneroka dan mengenal pasti rakan kongsi serta pelabur yang bersesuaian dalam usaha menjayakan projek berkenaan dengan objektif utama untuk menjadikannya sumber utama bagi membiayai program pembangunan anak yatim miskin mangsa musibah tsunami.

No comments: