Saturday, December 19, 2009

Pengorbanan dalam bidang keagamaan dihargai

Oleh Jami'ah Shukri


MOHD YUSOF bersalaman dengan Yusuf Al-Qaradawi selepas menerima Anugerah Tokoh Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan 1431 Hijrah di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), semalam.


Pemilihan dua tokoh Maal Hijrah sejajar sumbangan besar kepada pembangunan Islam

PENGORBANAN dan sumbangan mereka dalam bidang keagamaan bagaikan air yang mengalir tanpa henti. Itulah yang dilakukan dua tokoh Maal Hijrah 1431H, yang dianugerah atas sumbang besar tokoh sarjana Islam terkemuka dunia, Prof Dr Yusuf Abdullah Al-Qaradawi, 65, dari Mesir dan Tan Sri Dr Mohd Yusof Md Noor, 68. Pemilihan dua tokoh berkenaan adalah amat tepat dan bersesuaian ke atas sumbangan besar mereka kepada Islam.

Al-Qaradawi yang juga ulama, pemikir, intelek kontemporari, menganggap anugerah itu amat besar dan dimuliakan, khususnya ia diterima ketika seluruh dunia menyambut tahun baru Hijrah.

Ini sekali gus, katanya, dapat mengingatkan umat Islam terhadap peristiwa sambutan Hijrah Rasulullah SAW yang menjadi permulaan kepada pembinaan sebuah model tamadun Islam, masyarakat berilmu dan beriman serta pembinaan kerajaan Islam.

"Malah anugerah itu dianjurkan oleh Malaysia, iaitu sebuah negara yang amat saya cintai dan dimuliakan serta dikenali dengan kebangkitan Islam dan semangat Islam yang menjadi kebanggaan umat seluruh dunia.

"Sesungguhnya, hubungan dan perkenalan saya dengan Malaysia bukan baru, sebaliknya bermula sejak setengah kurun. Saya mempunyai hubungan akrab dengan beberapa individu, ulama dan institusi. Saya juga beberapa kali datang ke negara ini atas jemputan universiti, masjid dan berjumpa dengan sebilangan guru dan pelajar di sini.

"Saya juga ada bertemu dengan pemerintah sama ada dari Umno dan Pas, selain pernah menerima anugerah dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)," katanya ketika menerima Anugerah Tokoh Maal Hijrah 1431H, semalam. Anugerah disampaikan oleh Timbalan Yang di-Pertuan Agong, yang juga Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah.

Al-Qaradawi dan Yusuf masing-masing menerima wang tunai RM100,000, plak, pingat dan sijil penghargaan sempena sambutan Maal Hijrah peringkat Kebangsaan yang diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), Putrajaya bertemakan ‘Memantapkan Ukuwah, Memperkasakan Ummah’.

Beliau yang juga Pengerusi Kesatuan Ulama Islam Sedunia dan Pengarah Pusat Kajian Sunnah dan Sejarah Islam di Universiti Qatar, berkata nikmat paling besar disempurnakan pada Maal Hijrah ini adalah diutuskan Nabi Muhammad SAW serta diturunkan kitab al-Quran, lantas menjadikan umat Muhammad sebagai umat pilihan yang adil dan menjadi saksi ke atas perbuatan manusia.

Keistimewaan Nabi Muhammad adalah generasi paling kehadapan seperti disifatkan dalam al-Quran dengan empat ciri, iaitu pertama rabbani (dilahirkan untuk memberi hidayah, sinar, kebahagiaan dan manfaat kepada manusia; kedua, kesederhanaan, yang penuh dengan keseimbangan, tidak berlebih-lebih mementingkan kebendaan seperti kaum Yahudi dan tidak melampau mengutamakan kerohanian seperti kaum Nasrani; ketiga, umat yang cemerlang dari segi kebaikan berbanding umat terdahulu dan keempat umat yang bersatu.

“Nabi Muhammad SAW pada hayatnya meninggalkan banyak warisan kepada umat Islam. Walaupun tempoh jangka masa pendek sebagai rasul iaitu ketika berusia 23 tahun, namun berjaya mengubah perjalanan seluruh alam, takdir dan matlamatnya, memalingkan pandangan manusia dari penyembahan makhluk kepada penyembahan Tuhan.

“Hakikatnya, Nabi Muhammad meninggalkan segala yang agung dan sangat berharga, yang tidak pernah diwarisi sesiapa sebelumnya iaitu boleh dibahagikan kepada tiga perkara iaitu, al-Quran termasuk keterangannya daripada Sunnah dan Sirah, ajaran dan pegangan bersumberkan al-Quran dan al-Sunnah dan umat Islam terhasil daripada perkembangan ajaran ini yang bermula daripada sahabatnya," katanya.

Sementara itu, Yusuf pula yang kini Pengerusi Kumpulan Felda, menganggap sumbangannya dalam bidang keagamaan adalah terlalu sedikit dan masih banyak perlu diperjuangkan ke arah kesejahteraan umat Islam secara keseluruhan.

Katanya, anugerah itu perlu diselaraskan dengan niatnya untuk terus menyumbang bakti dalam bidang keagamaan yang masih belum selesai.

"Sebenarnya sumbangan saya dalam bidang ini masih kecil. Kita sepatut perlu melakukan lebih banyak lagi untuk membantu golongan Muslim dan bukan Muslim di negara ini.

"Misi utama saya adalah untuk mewujudkan persefahaman yang baik antara orang Islam dan bukan Islam di negara ini. Saya juga tidak boleh mengakui bahawa saya terbabit banyak dalam bidang ini.

"Cuma apabila kerajaan memperkenalkan nilai Islam saya juga terbabit sama. Saya turut mengadakan perbincangan dengan badan bukan kerajaan (NGO) dan bukan Islam mengenai nilai Islam. Tetapi ia belum selesai dan ini yang perlu diteruskan dalam mewujudkan kesejahteraan," katanya.

Beliau berkata, Malaysia adalah negara pelbagai kaum dengan dihuni kira-kira 60 peratus orang Islam, namun berjaya menjalani kehidupan penuh harmoni.

Malah, katanya, jika hubungan rapat itu terus berkekalan pastinya orang bukan Islam juga akan menerima faedahnya.

"Majoriti orang Islam di Malaysia adalah rahmat kepada orang bukan Islam. Oleh itu saya berpendapat orang bukan Islam tidak harus takut dengan orang Islam. Orang Islam pada ketika ini tercabar sedikit kerana banyak perkara perbalahan antara sesama Muslim.

"Oleh itu, saya mahu mereka perlu merapatkan barisan kerana ia akan memberikan kebahagiaan kepada penduduk lain. Orang Islam di negara ini perlu bersatu padu menerusi kaedah ini mereka memberi rahmat negara. Ini sekali gus memberikan kesejahteraan kepada keseluruhan masyarakat di negara ini," katanya.

Yusuf berkata, kerajaan yang ada sekarang juga memberi fokus kepada Islam dengan memperkenalkan nilai Islam dan ini seharusnya diteruskan untuk memberi kesejahteraan kepada orang bukan Islam.

Katanya, sumbangannya dalam bidang keagamaan akan diteruskan menerusi akademik sejajar dengan dirinya yang menjadi Pengerusi Lembaga Penasihat Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) untuk melahirkan pelajar yang mampu menjadi tokoh hebat serta mampu menjadi teladan kepada masyarakat berbilang kaum.

"Saya menerusi universiti merancang untuk menjadikan mahasiswa sebagai contoh menjadi teladan kepada masyarakat berbilang kaum. Peranan yang akan saya mainkan dalam bidang Islam ialah menerusi akademi. Saya fikir universiti adalah platform yang cukup baik dalam melahirkan lebih ramai pakar dan tokoh dalam bidang pelbagai bidang termasuk keagamaan.

"Saya sebagai pengerusi dan fokus itu kepada pelajar yang menjadi elemen penting. Sebelum mereka menamatkan pengajian dan bekerja dalam bidang masing-masing mereka boleh menjadi contoh kepada negara ini," katanya.

PROFIL

# Prof Dr Yusuf Abdullah Ali al-Qaradawi

Umur: 65 tahun.

Tarikh Lahir: 9 September 1926 (Shafat al-Turab Mahallah al-Kubra, Gharbiyah, Mesir).

Pendidikan:Pengajian Usuluddin, Universiti al-Azhar (1953); PhD dalam Fikah al-Zakat dan Ijazah Tinggi Fakulti Usulludin bidang Tafsir dan Hadis.

Jawatan: Pengerusi Kesatuan Ulama Islam Sedunia; Pengerusi Majlis Fatwa Eropah; Naib Pengerusi Organisasi Zakat Antarabangsa; Ahli Pusat Pengajian Islam di 0xford; Pengarah Pusat Kajian Sunnah dan Sejarah Islam Universiti Qatar; Penyelia Hal Ehwal Kementerian Wakaf dan Jabatan Kebudayaan Islam Al-Azhar; Pengarah Kolej Islam, Qatar; Pengasas dan Dekan Fakulti Syariah dan Pengajian Islam, Universiti Qatar.

Anugerah: Tokoh Maal Hijrah 1431 (Malaysia); Anugerah Antarabangsa Raja Faisal dalam bidang pengajian Islam (1413H); Anugerah Kecemerlangan Sarjana UIAM (1996); Anugerah Sultan Hassan al-Bulkiah Sultan Brunei dalam bidang Fikh (1997); Anugerah Sultan al-Uwais, Emiriah Arab Bersatu (1999); Anugerah Antarabangsa Dubai (2000); Anugerah Penghargaan Kebangsaan dalam bidang Pengajian Islam, Qatar (2008).



# Tan Sri Dr Mohd Yusof Md Nor

Umur: 68

Tarikh Lahir: 5 Februari 1941 (Besut, Terengganu)

Pendidikan: Sijil Tertinggi Kolej Islam Malaysia, Diploma Kepakaran Pendidikan Universiti Ein Shams, Mesir; PhD dalam bidang Falsafah, Universiti Kaherah, Mesir.

Jawatan: Pengerusi Kumpulan Felda sejak 2000 sehingga sekarang; Pengerusi Majlis Penasihat Tabung Haji sejak 2000 sehingga sekarang; Pengerusi Lembaga Pendidikan Islam Malaysia sejak 2005 sehingga sekarang; Bekas Ahli Majlis Tertinggi Umno (1987 -2005); Bekas Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri; Bekas Menteri Perusahaan Awam; Dekan Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM - 1974).

No comments: