Wednesday, November 5, 2008

Iqra: Menyingkap sejarah tilawah al-Quran

Judul: 50 Tahun Tilawah Al-Qur'an Malaysia
Penerbit: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
Pengulas: Hasliza Hassan
Harga: RM75

TRADISI tilawah al-Quran atau dulunya dikenali sebagai Pertandingan Membaca al-Quran di negara ini bermula di Kedah apabila Perdana Menteri pertama, Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra, mencetuskan idea untuk menganjurkan pertandingan itu pada 1951.

Bertitik-tolak daripada kejayaan itu, Tunku membawa dan memperkenalkan majlis tilawah ke mana saja beliau pergi.

Ketika menjadi Presiden Umno, Tunku mengambil daya usaha menganjurkan Musabaqah Membaca al-Quran di antara negeri Johor dan Kedah pada Ramadan 1378 bersamaan 1959. Beliau kemudian mengembangkan pertandingan dengan menganjurkan Musabaqah Membaca al-Quran peringkat kebangsaan yang membabitkan penyertaan setiap negeri di Persekutuan Tanah Melayu.

Penganjuran Tilawah al-Quran yang menempa sejarah buat negara dibukukan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) melalui penerbitan buku 50 Tahun Tilawah Al-Qur'an Malaysia sempena meraikan 50 tahun kemerdekaan negara tahun lalu.

Buku yang diterbitkan dalam dua versi, bahasa Malaysia dan Inggeris, menyingkap sejarah permulaan Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan dan Antarabangsa yang berjaya menyerlahkan nama Malaysia di persada dunia.

Kejayaan penganjuran hingga ke hari ini juga membuktikan komitmen negara menarik minat masyarakat Islam seluruh dunia untuk bersama memartabatkan ayat suci al-Quran serta berkongsi ilmu membaca al-Quran dengan tajwid betul dan secara berlagu.

Penganjuran majlis tilawah itu berjaya melahirkan barisan qari serta qariah tersohor seperti Ismail Hashim, Abdul Hamid Desa, Saidin Abdul Rahman dan Abdul Ghani Abdullah.

tidak asing kepada mereka yang mengikuti tilawah al-Quran.

Nama hebat lain yang terus terpahat termasuk Datuk Rogayah Sulong, Faridah Mat Saman, Rahmas Abdullah, Sepinah Mamat dan Pasiah Hasim.

Buku 50 Tahun Tilawah Al-Qur'an Malaysia turut memuatkan gambar qari dan qariah yang pernah dinobatkan sebagai johan di samping senarai penuh peserta yang pernah mewakili negeri serta negara untuk dikenang generasi hari ini.

Begitu juga gambar reka bentuk astaka yang menjadi pentas qari dan qariah memperdengarkan bacaan ayat suci al-Quran yang menunjukkan perubahan dari tahun ke tahun berdasarkan tema dipilih.

Sejak awal penganjurannya hingga kini, tilawah al-Quran sama ada di peringkat kebangsaan atau antarabangsa, melalui perubahan positif dengan menampilkan banyak pembaharuan demi manfaat peserta yang bertanding.

Perkembangan serta pembaharuan dilakukan Jakim selaku penganjur untuk memastikan majlis tilawah bertaraf antarabangsa berjalan lancar dan memberi manfaat kepada peserta sewajarnya membuka mata masyarakat untuk terus mendekati al-Quran.

Hakikatnya, Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan dan Antarabangsa bukan sekadar pentas mencari yang terbaik, ia juga perhimpunan untuk mengeratkan ukhuwah Islamiah dan

mengembalikan kegemilangan penyatuan umat Islam melalui pencarian ilmu berteraskan pembacaan ayat al-Quran.

Bagi yang berminat boleh membelinya di kedai buku Jakim di Parcel D, Putrajaya atau di kedai buku yang mengedarkan buku terbitan Jakim di seluruh negara. Untuk maklumat lanjut, boleh hubungi Jakim di talian 03-88864575.

No comments: