Saturday, November 29, 2008

Program motivasi bantu remaja fasih baca al-Quran

Oleh Hasliza Hassan
bhnews@bharian.com.my


DARI kiri, Mohd Nasir Rustam, Muhammad Aqif dan Mohd Amir Farhan.


Peserta anggap kegiatan dilaksana bantu pelajari ibadat wajib serta cabar kekuatan diri

SEMUA mengakui asalnya pemergian mereka mengikuti program Motivasi al-Quran Latihan Ala Madrasah anjuran Tahsin Al-Quran Training Centre adalah kerana dihantar ibu bapa bagi mengisi waktu cuti sekolah.

Namun, selepas dua minggu berada di Kem Herba Sungai Congkak, Hulu Langat, perasaan 'terpaksa' pada mulanya bertukar menjadi seronok kerana banyak pengalaman serta pengetahuan yang ditimba di sana.

Adik beradik Mohd Amir Farhan Ampandi, 14, dan Muhammad Aqif Ampandi, 11, yang pertama kali mengikuti kem belajar al-Quran melahirkan perasaan gembira dan berterima kasih kepada ibu bapa kerana membuka peluang untuk mereka mendalami ilmu membaca al-Quran dan ilmu fardu ain.

"Masa bapa saya kata hendak hantar mengikuti program ini saya tidak mahu kerana tidak tahu apa yang akan dibuat di sini. Tetapi apabila mengikuti program membaca al-Quran dan belajar solat, hati mula rasa seronok.

"Suasana di sini juga menyeronokkan kerana kami bukan saja belajar membaca al-Quran tetapi juga melakukan aktiviti riadah seperti mandi sungai, meredah hutan dan didedahkan kepada ajaran Islam antaranya kepentingan menunaikan solat," katanya.

Beliau yang bergiat aktif dalam suka skuasy dan menjuarai Penang International Junior Championship 2008 untuk kategori 11 tahun baru-baru ini berkata, perkhemahan itu memberi pendedahan baru kepada aktiviti selain daripada latihan di gelanggang skuasy.

Pendapat itu disokong Mohd Amir Farhan, yang juga aktif dalam sukan skuasy, yang berazam meneruskan usaha meningkatkan kefasihan membaca al-Quran selepas tamat mengikuti program selama dua minggu itu.

"Dulu saya tidak fasih membaca al-Quran dan dengan pertolongan fasilitator, kini saya boleh membaca al-Quran dengan lancar. Malah, saya dapat menghafal dengan mudah. Saya suka aktiviti meredah hutan sambil berzikir," katanya.

Sementara itu, bagi pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan Convent Bukit Nanas, Intan Suhana Azri berkata, program Motivasi al-Quran Ala Madrasah adalah pengalaman baru yang mencabar kekuatan diri.

"Tiga hari pertama berada di kem ini memang susah bagi saya terutama untuk berkongsi chalet dengan kawan-kawan tetapi apabila sudah saling kenal mengenali dan mengikuti aktiviti harian, saya mula merasa keseronokannya.

"Dulu tidak banyak yang saya tahu mengenai Islam dan tanggungjawab sebagai seorang Muslim. Kini saya gembira kerana banyak perkara dipelajari terutama kepentingan solat dan membaca al-Quran. Saya rasa semakin dekat dengan Allah SWT," katanya.

Peserta yang sudah empat kali mengikuti program anjuran Tahsin Al-Quran Training Centre itu, Faizul Ilmi Fikri, 13, berkata keseronokan padanya ialah apabila dapat mempelajari al-Quran dan menunaikan solat berjemaah.

Disebabkan perkhemahan itu memberi peluang meningkatkan kemahiran dalam pembacaan al-Quran dan mempelajari perkara lain berkaitan ibadat wajib, beliau meminta ibu bapanya membenarkan mengikuti program berkenaan setiap kali cuti sekolah.

"Selalunya apabila cuti sekolah saya mesti merayau bersama kawan menunggang basikal. Paling penting, di kem ini saya boleh memperbaiki tajwid dan membaca al-Quran dengan baik," katanya.

Anak sulung daripada tiga beradik itu berkata, beliau tetap meneruskan amalan yang dilakukan di kem sekembalinya di rumah seperti menjadi imam solat berjemaah kepada adik-adiknya serta membaca al-Quran.

Pengasas program Motivasi al-Quran Latihan Ala Madrasah, Mohd Nasir Rustam al-Hafiz, berkata modul latihan yang dianjurkan bertujuan melahirkan anak yang menjadikan al-Quran sebagai budaya hidup di samping menerapkan nilai murni dalam kehidupan.

Beliau berkata, program yang diadakan di pusat rekreasi itu juga sebagai alternatif kepada bentuk percutian yang boleh dirancang ibu bapa untuk anak mereka iaitu bercuti sambil menimba ilmu mengenai al-Quran.

"Kami yakin ibu bapa tidak mahu anak mereka menghabiskan cuti sekolah yang panjang dengan sia-sia. Oleh itu, kami menganjurkan perkhemahan yang memberi peserta pengalaman menikmati suasana riadah sambil mendapat pengetahuan tambahan.

"Di sini kami bukan mencari peserta yang pandai membaca al-Quran tetapi mengajak mereka meningkatkan kefasihan membaca dengan bimbingan fasilitator. Ada yang tidak tahu membaca al-Quran, di sini mereka diajar asas untuk mendalami ilmu itu," katanya.

Seramai 218 peserta dari seluruh negara berumur antara sembilan hingga 16 tahun mengikuti program perkhemahan menyerupai pengajian di madrasah selama dua minggu bermula 16 November dan berakhir hari ini.

Program masuk tahun ketujuh itu mendedahkan peserta ilmu tajwid, kepentingan menunaikan solat dan ilmu fardu ain melalui kaedah pembelajaran latihan dalam kumpulan kecil serta bengkel.

Maklumat lanjut mengenai program Motivasi al-Quran Latihan Ala Madrasah boleh diperoleh dengan menghubungi Mohd Nasir di talian 019-6955930 atau layari laman web www.tahsinquran.iklan-power.com

1 comment:

Amisha said...

Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut