Friday, October 9, 2009

Persiapan minda, ilmu mantapkan pelaksanaan haji

Oleh Dr Ridzwan Bakar

KETIKA menziarahi seorang rakan sempena Aidilfitri baru-baru ini, beliau mengucapkan terima kasih kerana selepas membaca buku Haji Muda berjaya membuka hati dan fikirannya untuk menunaikan haji.

“Wan, aku dapat 2027 untuk mengerjakan haji,” katanya dengan riang. Ini bermakna, beliau terpaksa menunggu 18 tahun lagi sebelum hasrat murninya tercapai, berdasarkan sistem kuota dan pendaftaran haji di Lembaga Tabung Haji. Jika usia rakan ini 40 tahun, kiraan kasar, beliau menunaikan haji pada usia 58 tahun. Pada akhir tahun lalu, saya difahamkan jika seseorang mendaftar untuk menunaikan fardu haji, mereka ditetapkan pada 2025, untuk berbuat demikian. Justeru, dengan anggaran kuota 25,000 jemaah setahun, maknanya hampir 50,000 bakal haji mendaftar tahun ini saja.

Jika ini benar, Alhamdulillah. Peningkatan ini menggambarkan kesungguhan umat Islam melaksanakan ibadah haji. Di samping peningkatan ini, tabungan juga semakin kukuh. Ia boleh disalurkan bagi memartabatkan pelaksanaan sistem kewangan Islam dan pembangunan ekonomi ummah secara menyeluruh. Seronok sungguh apabila membicarakan bab Haji dan Umrah. Hati dan fikiran terasa lapang. Dengan sedikit perkongsian dan penerangan, rakan saya kelihatan ceria dan bersemangat.

Pada kesempatan lain, saya bertemu seorang berjawatan tinggi dan berduit. Beliau akan menunaikan haji mengikut pakej swasta RM25,000 tahun ini yang tentunya mempunyai nilai tersendiri.

Ada beberapa perkara yang perlu saya kongsi dengan pembaca. Berikut ialah soalan yang dikemukakan kepada saya:

l Perlukah menghadiri program Haji Perdana? Pegawai ini bertanya sama ada wajib menghadirinya atau tidak. Perkara ini sudah saya kupas dalam blog http://ridzwan-bakar.blogspot.com, pada musim haji lalu.

Ringkasnya, pilihan di tangan kita. Saya berpendapat, hadiri program ini walaupun mungkin kita tahu banyak perkara dan sudah berguru serta yakin dengan ilmu yang dimiliki. Latihan ‘kesusahan’ pada program ini memantapkan persediaan ibadah haji .

Hargailah usaha Tabung Haji bagi memantapkan persediaan ibadah rakyat Malaysia. Tidak salah belajar susah sedikit selepas bertahun kita menikmati kemewahan dan kenikmatan rezeki yang Allah beri. Proses latihan bertawaf dan saie boleh dijadikan ukuran tahap kecergasan kita.

Jika kita mudah mengantuk dan letih ketika latihan Haji Perdana, ia menjadi kayu ukur kita perlu segera memperbaiki kelemahan ini. Kita perlu mendapat nasihat doktor bagi memberi booster tahap kecerdasan diri.

Program Haji Perdana juga melatih kita bangun awal dan melaksanakan solat malam. Ia tarbiah tahap lanjutan selepas kita berjaya program tarbiah Ramadan. Dengan latihan dan amalan solat malam berterusan, insya-Allah kita mampu melakukan yang terbaik apabila berada di Makkah dan Madinah.

l Mohon cuti awal seminggu sebelum berangkat. Anda lebih rileks dan bebaskan minda daripada hal ehwal pejabat. Ambil kesempatan cuti dengan menyelesaikan semua keperluan keluarga seperti bayaran bil, pinjaman dan urusan anak. Ketika cuti ini juga, ajak isteri ke tempat riadah selepas Subuh. Buat senaman atau latihan bagi meningkatkan tahap kecergasan diri.

l Perlukah membawa telefon blackberry ke Tanah Suci? Nasihat saya, tidak perlu. Gunakan telefon bimbit pada tahap minimum. Hidupkan telefon bimbit apabila perlu saja. Jika boleh, tutup minda daripada urusan pejabat seminggu sebelum berangkat ke Tanah Suci. Ini memberi kita lebih kekuatan.

Urusan pejabat tidak akan selesai sampai bila-bila selagi kita bekerja makan gaji. Apabila sakit atau dimasukkan ke hospital, tiada siapa akan peduli hal kita yang menanggung sendiri kesakitan. Jika anda ke Tanah Suci kerana bertugas, teknologi terkini sedikit sebanyak mengganggu aktiviti dan tumpuan ibadah.

l Bermaafan. Kita tidak mampu untuk bertemu dengan semua saudara mara dan rakan pada hari lebaran ini. Menjadi adat kita akan bermaafan sebelum ke Tanah Suci. Bagi menjimatkan masa dan kos, saya nasihat aturkan program rumah terbuka.

Hubungi seberapa ramai saudara mara dan rakan supaya hadir. Juga maklumkan anda akan ke Tanah Suci tahun ini.

Majlis rumah terbuka boleh dimanfaatkan sepenuhnya di samping diselitkan agenda majlis doa selamat dan kesyukuran ke Tanah Suci. Ini sudah pasti menjimatkan tenaga dan wang.

l Kenduri haji. Hindarkan melakukan kenduri beberapa hari sebelum berangkat. Proses kenduri ini amat meletihkan. Kenduri awal akan dapat memberi sokongan emosi buat bakal tetamu Allah.

l Tingkatkan ilmu. Ruang menuntut ilmu di Malaysia amat luas. Kita mempunyai ramai ustaz yang mampu membantu. Kenal pasti bab haji yang kurang mantap. Fahami perjalanan haji daripada awal hingga akhir. Di samping itu, binalah kekuatan diri, berbincang dengan insan yang pernah ke Tanah Suci, berpengalaman dan mereka yang membuat kajian berkaitan haji.

Haji mabrur menuntut pengorbanan besar. Ganjaran syurga dijanjikan bagi mereka yang berusaha keras meniti haji mabrur. Semoga tulisan ini bermanfaat untuk persediaan awal jemaah tahun ini.

Penulis ialah pengarang buku Haji Muda

No comments: