Tuesday, March 2, 2010

Amalan syura lebih dekat kebenaran

SABDA Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sesiapa yang hendak melakukan sesuatu urusan umat Islam hendaklah bermesyuarat nescaya Allah memberikan taufik bagi memperelokkan urusan mereka." - Hadis riwayat at-Tabrani

Dalam proses membuat keputusan, perkara asas ialah membuat perbincangan yang mengambil kira mengenai nilai, matlamat dan sumber untuk melaksanakan sesuatu tindakan.

Mengambil keputusan menerusi syura adalah lebih terjamin ketetapan dan kewajarannya. Ia berbeza daripada keputusan dibuat bersendirian di mana keputusan dibuat sering menimbulkan kesilapan dan sukar mendapat kerjasama ikhlas daripada mereka terbabit.

Amalan syura, kebenaran tidak diukur daripada suara ramai sebaliknya syura adalah interaksi pemikiran di kalangan ahli bagi menghasilkan sesuatu pendapat dan pandangan yang benar. Oleh itu dalam syura suara majoriti bukanlah mutlak, tetapi hujah berdasarkan ilmu yang menzahirkan sesuatu kebenaran.

Kebenaran mutlak datangnya daripada Allah. Jika manusia mengamalkan syura dalam lingkungan petunjuk Allah dan Rasul-Nya, menggunakan kaedah ditentukan Allah, keputusan mereka akan lebih hampir kepada kebenaran. Ia cukup selamat dijadikan landasan untuk bertindak dan beramal.

Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

No comments: