Thursday, March 4, 2010

Berita palsu gugat keharmonian

Oleh Mohd Feruz Abu Bakar


SULTAN Azlan Shah ketika melawat Masjid Ihsaniah Iskandariah, di Padang Rengas berikutan kesilapan laporan sebuah akhbar berbahasa Inggeris mengenai masjid ini yang kononnya terbiar dan tidak dimanfaatkan, kelmarin. - Foto Bernama


Sultan Azlan Shah murka laporan media kerana cuba cetus isu, provokasi


KESILAPAN keterangan gambar mengenai Masjid Lama Kuala Dal yang mungkin dianggap kecil sesetengah pihak, diambil serius oleh Sultan Perak, Sultan Azlan Shah hingga baginda mencemar duli melawat masjid itu di Kuala Kangsar, Isnin lalu.

Sultan Azlan Shah murka dengan laporan akhbar berbahasa Inggeris Isnin lalu kerana masjid bersejarah itu yang dikatakan terbiar reput sebenarnya sudah siap menjalani kerja pemuliharaan. Baginda bertitah, laporan itu boleh menimbulkan persepsi salah kepada masyarakat.

Tindakan baginda mempunyai asas kerana Islam adalah agama yang diberikan perlindungan undang-undang oleh Perlembagaan Negara. Islam diletakkan terus di bawah naungan kuasa Raja-Raja, manakala agama lain dibenar diamalkan dalam suasana aman tetapi tidak dibenarkan disebar atau diajar kepada umat Islam.

"Rakyat jangan sesekali cuba mencetuskan sesuatu isu dan provokasi yang boleh menggugat suasana harmoni yang sudah sedia terjalin antara pelbagai kaum dan agama. Perbuatan bersifat provokasi berpotensi menjejaskan perpaduan dan ketenteraman awam," titah baginda.

Baginda merujuk kepada Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan agama bagi negara ini adalah Islam tetapi Perkara 11 menegaskan setiap orang berhak mengamalkan agama tetapi tidak boleh menyebarkan fahamannya kepada penganut Islam.

Perkara 38 pula memberi kuasa kepada Majlis Raja-Raja mengenai hal agama. Kedudukan ini wajib difahami dan dihormati semua pihak. Perlembagaan Negara dirangka berasaskan asal-usul sejarah negara ini dan sudah diterima semua pihak yang mewakili pelbagai kaum dan agama.

Kegagalan menghormati asas persetujuan ini, boleh menimbulkan suasana tidak harmoni yang berkemungkinan mencetuskan persengketaan.

Ketika menyempurnakan Majlis Perasmian Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Perak 1431 Hijrah, di Taiping, baru-baru ini, Sultan Azlan bertitah, Islam adalah agama yang paling benar di sisi Allah berasaskan firman yang terkandung dalam ayat 123 Surah Al-Baqarah yang bermaksud:

"Dan demikian itu kami jadikan kamu sekalian golongan umat pilihan, supaya menjadi saksi dan teladan bagi umat manusia seluruhnya; dan supaya Rasulullah juga menjadi saksi dan teladan bagi kamu sekalian."

Demikian janji Allah kepada umat Islam sebagai umat pilihan. Janji itu menuntut supaya umat Islam memenuhi bahagian mereka kepada Allah, supaya mereka dapat menjadi saksi dan teladan bagi umat manusia seluruhnya.

Baginda sudah menunaikan segala janji yang perlu diperlihatkan oleh seseorang hamba kepada Penciptanya, merangkumi aspek ibadat, amanah, pengorbanan, kesabaran, keimanan, kepemimpinan dan pelbagai aspek kehidupan termasuk dalam urusan berkeluarga, berumahtangga dan berjiran-tetangga.

Baginda mengamalkan contoh hidup mulia hingga perkataan dan tindakan baginda diterima sebagai sunnah yang dijadikan ikutan. Baginda berjaya memperlihat sebenar-benar teladan untuk disaksikan ummah.

Sultan Azlan bertitah, iman berperanan utama dalam membina kekuatan dan kemuliaan insan. Iman yang teguh akan dapat dibina jika umat Islam berpegang kukuh kepada ajaran Islam seperti dibuktikan oleh para sahabat dan umat Islam di era kegemilangan Islam.

"Peradaban dan tamadun Islam memuncak ketika bilangan umat Islam masih kecil. Namun, bilangan minoriti itu dapat mengatasi bilangan majoriti kerana umat Islam mengamalkan disiplin yang tinggi, memiliki fokus serta mempunyai keyakinan yang tinggi terhadap Allah," titahnya.

Elemen disiplin, fokus dan keyakinan adalah penting. Umat yang mengamalkan disiplin dalam hidup akan menghargai waktu, memenuhi janji, bersifat amanah, ikhlas dan jujur. Kerja yang diberikan akan disempurnakan dalam waktu yang ditentukan. Bila berjanji, janji dikota, bila berhutang, hutang dibayar selain tidak mengamalkan amalan mungkar.

Sultan Azlan bertitah, umat Islam di negara ini wajib merenung dan bertanya, memeriksa dan menyelidik kekuatan diri sendiri jika mahu berdaya saing.

"Dibimbangi jika umat Islam yang terlalu mabuk dilambung gelombang politik kelompok, nasib masa depan umat Islam akan tergugat. Akibatnya, umat Islam akan kehilangan apa yang sudah menjadi hak kepada agama dan bangsanya di bumi ini," titahnya.

Tanggungjawab yang diberi dilaksanakan dengan penuh amanah lagi ikhlas dalam semangat menunaikan fardu kifayah, semata-mata atas nama Allah Yang Maha Esa. Mereka tidak berpura-pura, tidak bersifat lain di depan, lain di belakang. Mereka mempunyai kekuatan menegur yang salah dan sentiasa berusaha melakukan yang terbaik.

Islam berjaya mencipta kegemilangan kerana umatnya memilih untuk bersatu walaupun mereka mewakili pelbagai bangsa dan suku kaum, pelbagai budaya dan bahasa dari pelbagai negara dan wilayah. Faktor penyatuan itu menjadi teras dan kunci, menjadikan mereka umat yang kuat lagi gagah, digeruni lagi dihormati. "Sudahkah umat Islam di negara ini berada dalam kedudukan yang boleh menjadi teladan kepada sekalian umat? Adakah umat Islam pada hari ini kukuh bersatu dalam mempertahan maruah dan kemuliaan agamanya jika cuba dipersenda oleh orang lain?

"Dibimbangi jika umat Islam yang terlalu mabuk dilambung gelombang politik kelompok, nasib masa depan umat Islam akan tergugat. Akibatnya, umat Islam akan kehilangan apa yang sudah menjadi hak kepada agama dan bangsanya di bumi ini," titahnya.

Bertepatan dengan tema 'Memantapkan Ukhuwah, Memperkasa Ummah', baginda mengingatkan umat Islam untuk menghayati mesej yang terkandung di sebalik tema itu. Ingatlah bahawa umat Islam adalah bersaudara dan binalah hubungan persaudaraan yang ikhlas sesama Islam supaya umat Islam menjadi lebih kuat dan dihormati.

No comments: