Saturday, June 6, 2009

Keimanan latih insan patuh undang-undang duniawi, sejahtera

Oleh Hashim Ahmad

SEJAK dulu manusia tidak rela jiwanya kosong. Mereka mencari tempat untuk bergantung, memuja dan memuji. Kekosongan jiwa merosakkan diri. Justeru, mereka mencari sesuatu untuk memenuhi kekosongan itu. Semula jadi manusia memang berhajat kepada agama. Jika Allah tidak mengutuskan nabi dan rasul, manusia memikirkan mengenai Tuhan dan kekuasaan-Nya

Tuhan tidak membiarkan manusia dalam kegelapan kerana akan menimbulkan lebih banyak jurang di antara manusia. Di Eropah dan Mesir pada masa lampau (sebelum kedatangan Nabi Yusuf dan Nabi Musa), masyarakatnya hanya bertumpu kepada keadaan yang berlaku di sekeliling mereka.

Keadaan itu mendorong mereka berfikir dan menganalisis gejala yang berlaku itu menunjukkan ada kuasa mutlak mentadbir dan menguruskannya.

Di samping mempercayai wujud kuasa ghaib, mereka percaya Allah mempunyai perantaraan yang dapat dijadikan media perhubungan antara manusia dengan kuasa ghaib berkenaan.

Objektif mereka menjadi perantaraan itu berbeza. Umpamanya, masyarakat Mesir kuno mempercayai matahari mempunyai kuasa luar biasa. Masyarakat Majusi pula menganggap api mesti disembah kerana berkuasa membakar dan masak makanan.

Ada bangsa menjadikan makhluk seperti lembu, gajah dan singa sebagai perantaraan dan media ibadat. Daripada pelbagai kepercayaan ini, timbul pengaruh agama pada individu pada zaman lampau.

Cara mengabdikan diri ini berbeza antara masyarakat. Ada cara pengabdian sehingga mengorbankan nyawa seperti menyembelih bintang dan sanggup mengorbankan anak gadis di depan berhala.

Ada juga pengabdian bersifat kerohanian seperti puasa menahan diri daripada makan dan minum. Untuk sujud kepada matahari, lembu atau api, sedikit sebanyak menimbulkan kesulitan.

Mereka membuat patung dan berhala yang dianggap lebih mendekatkan hubungan dengan Tuhan. Bertolak daripada keadaan ini, timbul pelbagai berhala didirikan masyarakat dulu yang berpanjangan hingga ke zaman muncul agama Yahudi dan Masihi.

Agama rekaan manusia ini jika dikaji secara mendalam mempunyai kesan secara tidak langsung kepada penganutnya terutama ketika mereka menghadapi kesusahan. Ia terjadi disebabkan perasaan semula jadi manusia yang tidak lepas daripada takut kepada kuasa ghaib. Oleh kerana ada utusan yang dapat menunjukkan mereka ke jalan benar serta ditambah dengan kejahilan sendiri.

Pada asasnya, agama langit berpunca daripada wahyu Allah yang disampaikan melalui nabi dan rasul supaya menyampaikan segala ajaran-Nya kepada manusia yang bersifat lemah dan berhajat kepada pemimpin serta petunjuk.

Allah tidak memerintah selain untuk kebaikan dan kesejahteraan manusia serta menerangkan hidup ini hanya sementara dan akhirat yang kekal.

Di akhirat, setiap amalan manusia menerima balasan. Amalan baik menerima balasan syurga dan nikmat, manakala amalan jahat menerima seksa neraka dan azab.

Peranan agama langit ialah untuk memperbaiki iktikad dan mengakui wujud Allah. Ia juga menunjuk dan memimpin akhlak manusia berasaskan tauhid. Di samping itu, berbaik sangka serta menolong sesama manusia adalah tujuan utama beragama.

Apabila seseorang mentaati perintah Allah, terjadi ikatan Khaliq dan makhluk yang membawa manusia kepada kesejahteraan hidup. Apabila hubungan manusia dengan Allah mencapai taraf tinggi, maka terikat jiwa dan hati manusia dengan tali keimanan kukuh.

Keimanan ini melatih manusia patuh terhadap undang-undang duniawi bertujuan membentuk masyarakat ke arah kesejahteraan dan kedamaian.

Kepentingan agama dalam kehidupan meliputi soal pemerintahan, pentadbiran dan pendidikan serta sosial. Jika ada yang menolak kenyataan ini, bererti ia mengingkari hakikat diri sendiri.

Manusia terikat dengan tali keimanan tidak sanggup mengabaikan agama dan suruhan Allah. Dalam soalan pegangan, Islam satu-satunya agama yang memenuhi kehendak semula jadi manusia.

No comments: