Saturday, June 6, 2009

Umat Islam dituntut sembunyi keaiban orang lain

Oleh Wan Marzuki Wan Ramli

Sifat mahmudah hindar diri daripada termakan fitnah, khabar angin rosak masyarakat

FENOMENA fitnah dan khabar angin sering digunakan dalam menyebarkan maklumat tidak benar.

Ada segelintir daripada kita kini menggunakan kemudahan canggih itu untuk melagakan sesama manusia sehingga yang bersahabat menjadi musuh, suami isteri bercerai gara-gara e-mel, khidmat pesanan ringkas (SMS), surat layang dan internet.

Islam melarang perbuatan fitnah dan menyebar khabar angin. Golongan penyebar maklumat palsu dijanjikan Allah dengan balasan azab amat pedih.

Firman Allah SWT dalam Surah an-Nur, ayat 19, bermaksud: "Sesungguhnya orang yang suka menghebahkan tuduhan buruk di kalangan orang beriman, mereka akan beroleh azab seksa tidak terperi sakitnya di dunia dan akhirat. Ingatlah Allah lebih mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahuinya."

Rasulullah SAW bersabda dalam hadis bermaksud: "Awasilah diri kamu daripada buruk sangka kerana perbuatan itu satu pembohongan besar. Jangan mencari berita buruk, berhasad dengki, bermasam muka dan marah, sebaliknya jadikan diri kamu semua bersaudara." (Riwayat Bukhori & Muslim)

Rasulullah mengingatkan kita sentiasa menjauhi diri daripada terjerumus ke dalam perbuatan keji yang dinyatakan dalam hadis itu. Sesungguhnya impak perbuatan keji itulah yang membawa kepada penyebaran surat layang dan fitnah-memfitnah dalam masyarakat.

Perbuatan buruk sangka terhadap orang lain timbul daripada perasaan tidak puas hati dan dengki khianat atas sebab tertentu.

Perbuatan seperti ini melambangkan rendahnya moral pelaku yang sanggup menghancurkan maruah orang lain dengan menolak pertimbangan dan rasional akal yang dianugerahkan Allah kerana diri mereka dikuasai nafsu marah dan dengki khianat yang berpanjangan.

Jika sesuatu tuduhan itu ada kebenaran, orang yang mengambil kesempatan untuk berbuat demikian perlu mengadakan bukti kukuh dan munasabah bagi membuktikannya, bukan dengan mencantumkan cerita dibawa dari mulut ke mulut untuk dijadikan modal menyebarkan wasangka buruk dan tuduhan palsu serta negatif kepada individu.

Akibatnya, perasaan dendam terus berpanjangan antara yang menuduh dengan dituduh, masing-masing ingin membuktikan tuduhan dibuat benar dan menghijab diri dengan penafian bagi menolak segala tuduhan yang dilemparkan.

Islam melarang umatnya berperasaan suka mengorek rahsia orang lain. Peribahasa Melayu ada menyebut, jangan jaga tepi kain orang.

Namun, dalam beberapa hal membabitkan kebatilan dan perkara sumbang dalam masyarakat yang mengundang kemudaratan kepada ajaran agama, dibolehkan untuk berbuat demikian dengan tujuan menegahnya tidak terus menular dalam hidup bermasyarakat.

Namun, apa yang berlaku dalam masyarakat hari ini, perbuatan mencari rahsia orang lain bukan bertujuan menegah berlaku perkara sumbang, tetapi untuk mendapatkan mesej tertentu mengenai peribadi seseorang dan kemudian dijadikan umpan sebagai alat membalas dendam kepada orang berkenaan.

Islam menuntut umatnya tidak mendedahkan keaiban orang lain walaupun ia mengetahuinya perkara sebenar kerana Allah akan menyembunyikan keaiban kita daripada dihebahkan kepada orang lain.

Telinga antara pancaindera anugerah Allah yang tiada bandingannya, justeru setiap Muslimin perlu menjaga telinga mereka daripada mendengar berita atau khabar angin yang belum tentu kebenarannya. Tetapi jika terpaksa mendengarnya atas faktor keadaan, maka dituntut tidak pula menjadi penyebar kepada orang lain.

Ini untuk mengelakkan kita terbabit sebagai penabur fitnah yang bakal memporak-perandakan kehidupan bermasyarakat.

Satu sifat mazmumah yang paling kerap melanda diri manusia yang suka menyebarkan khabar angin dan fitnah ialah hasad dengki dan iri hati.

Sifat ini dalam definisi yang lengkap membawa maksud mencari jalan atau ikhtiar menghilangkan nikmat pada orang lain.

Impak amat besar, bukan saja kepada orang didengki malah terpalit kepada seluruh anggota masyarakat umum. Kesabaran menjadi asas utama mengelakkan hal lebih besar melanda manusia.

Kesimpulannya untuk mengelak diri daripada terbabit dan tergelincir ke arah perlakuan keji seperti suka menabur fitnah, bersifat hasad dan mudah terpengaruh dengan khabar angin eloklah kita beramal dengan beberapa ciri sifat mahmudah seperti disarankan oleh Imam al-Ghazali iaitu:

# Al-qanaah (cukup dengan apa yang diberikan).

# Al-zuhd (tidak mementingkan duniawi).

# Kitmanus-sir (merahsiakan rahsia).

# Al-hilm (lambat marah).

# As-syajaah (berani.)

# Al-iffah (pemaaf).

No comments: