Sunday, February 21, 2010

Persoalan Agama: Solat sunat sebelum, selepas solat fardu sangat disaran

Bersama Ustaz Zahazam Mohamed

USTAZ, saya ingin penjelasan mengenai kedudukan solat sunat sebelum Maghrib? Adakah dalil yang menganjurkannya?

Azrul,
Taiping, Perak.

DALIL yang menjelaskan solat sunat dua rakaat sebelum solat fardu Maghrib, jelas disebut dalam beberapa hadis. Ini termasuk Imam Bukhari, Muslim dan Abu Daud meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda, "Kerjakanlah solat dua rakaat sebelum solat fardhu Maghrib (iaitu sesudah azan Maghrib), kerjakanlah solat dua rakaat sebelum Maghrib!"

Pada kali ketiga, Baginda menambah: "Bagi sesiapa yang mahu (tambahan ini), " kerana Baginda SAW tidak mahu kalau orang menjadikannya sebagai kebiasaan.

Imam Bukhari , Muslim dan an-Nasa'I meriwayatkan juga bahawa sahabat Nabi, Anas bin Malik menjawab ketika ditanya oleh al-Mukhtar al-Muqaffal, "Apakah Nabi mengerjakan solat dua rakaat selepas masuknya waktu Maghrib dan sebelum solat fardhu Maghrib? Anas menjawab: "Baginda melihat kami mengerjakan solat, tetapi Baginda tidak menyuruh dan tidak juga melarang kami."

Ada sepuluh rakaat solat sunat yang berkait dengan solat wajib yang amat dianjurkan, iaitu: dua rakaat sebelum solat Subuh, Zuhur, dan Asar serta dua rakaat sesudah Maghrib dan Isyak.

INFO

Solat sunat dianjur berkait solat wajib

# Ada sepuluh rakaat solat sunat yang berkait dengan solat wajib yang amat dianjurkan, iaitu: dua rakaat sebelum solat Subuh, Zuhur, dan Asar serta dua rakaat sesudah Maghrib dan Isyak.

No comments: