Wednesday, February 25, 2009

Bersama YaPEIM: Sistem kewangan Islam terbukti berdaya tahan

Pungutan zakat contoh terbaik mampu basmi kemiskinan, perkukuh ekonomi Islam

ADA dua kategori utama pemindahan pendapatan atau kekayaan dengan kesan pengagihannya khusus bagi faedah umat Islam yang berpendapatan rendah iaitu pemindahan mandatori yang juga alat dasar fiskal seperti zakat (cukai kekayaan), ushr (cukai terhadap hasil pertanian) dan zakat al-fitr (levi terhadap individu yang akan diagih-agihkan pada akhir Ramadan).

Keduanya ialah pemindahan sukarela untuk tujuan kebajikan atau sebagai kaedah pewarisan seperti sedekah, derma, hibah (hadiah atau peruntukan kekayaan ketika pemilik harta masih hidup), wasiyah (hadiah atau pengagihan kekayaan setelah pemilik harta meninggal dunia) dan wakaf (kurniaan atau pemegang amanah yang dijalankan untuk menjana pendapatan mengikut tujuan yang ditetapkan oleh pemilik harta).

Jika dilaksanakan dengan betul, pengagihan wang zakat kepada lapan asnaf iaitu kategori yang mendapat manfaat daripada zakat, akan membantu meningkatkan kesejahteraan masyarakat terutama golongan miskin atau sekurang-kurangnya dapat memecahkan lingkaran kemiskinan.

Apa yang kita perlukan sekarang ialah kajian empirikal merentas negara mengenai kesan pungutan dan pengagihan zakat ke atas pembasmian kemiskinan dan pemilikan kekayaan umat Islam.

Pada dasarnya, sesuatu sistem kewangan Islam atau konvensional, berfungsi sebagai medium memindahkan dana daripada unit ekonomi yang mempunyai lebihan tabungan yang kemudian disalurkan semula ke unit ekonomi mempunyai defisit tabungan.

Selain pemindahan sumber kewangan, penting ditekankan di sini peranan dimainkan sistem kewangan Islam sebagai pembuluh dalam pembentukan, pengumpulan, pemeliharaan dan pengagihan kekayaan.

Secara intuitif, berdasarkan pertambahan dalam peratusan pemilikan ekuiti umat Islam secara konsisten melebihi 16 peratus hanya selepas 1985, iaitu dua tahun setelah penubuhan bank Islam pertama di Malaysia, Bank Islam Malaysia Berhad.

Meskipun Industri Perkhidmatan Kewangan Islam (IFSI) tidak sepenuhnya kebal daripada kesan kemerosotan ekonomi atau krisis kewangan memandangkan hubungannya secara langsung dengan aktiviti ekonomi sebenar, ia jelas terbukti lebih berdaya tahan ketika krisis.

Malah, kewangan Islam yang mengikut peraturan dan prinsip syariah, diperkukuh dengan penstabil intrinsik dan mekanisme penyerap kejutan terbina dalaman yang membantu meningkatkan kekukuhan dan kestabilan sistem kewangan secara keseluruhan.

Di samping itu, ia melindungi sistem kewangan daripada pendedahan berlebihan terhadap risiko, melalui nilai boleh dibahagikan kepada empat kategori utama iaitu rakan kongsi, etika, hubungan terus dengan ekonomi sebenar dan tadbir urus.

Memandangkan IFSI menjadi semakin penting dalam sistem kewangan dan ekonomi Malaysia secara amnya, sudah tentu IFSI akan memainkan peranan utama dalam menampan badai kegawatan kewangan dan ekonomi global sekarang terhadap sektor kewangan serta ekonomi domestik secara keseluruhan.

Mempunyai sistem kewangan yang teguh dan berdaya tahan secara konsisten seperti IFSI akan memastikan pemeliharaan kekayaan, sementara pertumbuhan pesat produk kewangan Islam yang inovatif khususnya bagi tujuan pelaburan akan membantu memperluaskan skop pilihan bagi pengumpulan kekayaan di kalangan rakyat Malaysia, umat Islam dan bukan Islam.

Bagi membolehkan rakyat Malaysia khususnya umat Islam menjana dan mengumpul kekayaan, ialah memastikan mereka mempunyai apa yang diperlukan untuk hidup dengan selesa terlebih dulu atau mendapatkan pendapatan mencukupi bagi memenuhi keperluan asas yang minimum.

Bagi tujuan menarik minat dan mengekalkan bakat terbaik di sesebuah organisasi, di samping memastikan pendapatan isi rumah minimum yang dapat menjamin tahap penggunaan minimum, adalah penting untuk mengkaji semula struktur gaji dan memastikan pengagihan kemakmuran ekonomi negara yang lebih adil.

Sejajar hasrat kerajaan memperkenalkan dasar upah minimum berperingkat-peringkat secara sektoral, diharap institusi kewangan Islam di Malaysia menjadi pelopor ke arah itu dengan menjalankan kajian teliti bagi mendapatkan formula sesuai untuk pendapatan minimum.

Apabila diperkenalkan kelak, upah minimum untuk IFSI ini tidak akan kekal di tahap itu, malah akan dikemaskinikan dari semasa ke semasa, contohnya setiap tiga hingga lima tahun dengan mengambil kira kos hidup semasa secara keseluruhan bagi kebanyakan isi rumah, tahap inflasi, garis kemiskinan pendapatan negara dan faktor lain berkaitan kuasa pasaran, khususnya skim saraan industri.

Memandangkan aliran peningkatan kos hidup yang pesat beberapa tahun kebelakangan ini, dasar upah minimum diharap bermula daripada IFSI, akan berjaya memastikan pekerja menuju ke arah kehidupan memuaskan dan mencapai taraf hidup asas supaya tidak terjerumus dalam kemiskinan.

Ini akan menjadi satu insentif berkesan untuk mendorong rakyat Malaysia, khususnya umat Islam bekerja dengan lebih rajin bagi mendapatkan 'upah kehidupan'.

Memandangkan pengumpulan kekayaan yang mapan adalah salah satu pemacu utama ke arah memperkasa ummah, kita harus terus mengingatkan diri dan menyingkap sejarah betapa kekayaan melimpah ruah menghancurkan banyak tamadun atau peradaban besar.

(Sambungan kertas kerja Pengarah Urusan Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB), Datuk Zukri Samat pada Kongres Ekonomi Islam Ketiga (KEI-3)

No comments: