Tuesday, February 24, 2009

Perspektif Ikim: Pemerintah agung utama pembangunan rohani

Oleh Wan Roslili Abd Majid

Tinggalan seni bina hebat bukan ukuran kejayaan jika memerintah penuh kezaliman

MAJALAH National Geographic, Disember lalu antara lain memaparkan penemuan makam Raja Herod yang juga dikenali sebagai Herod I atau Herod yang agung (73 SM - 4 SM), pemerintah Judaea.

Makamnya dikatakan berada di cerun atas Herodium, antara binaan terhebat dihasilkan Raja Herod yang dikelilingi istana indah, kolam berdebur airnya dan taman bertingkat. Penemuan makamnya itu pada April 2007 mengakhiri pencarian sekumpulan ahli arkeologi yang diketuai Ehud Netzer sejak separuh kurun lalu mengenai diri Raja Herod.

Ia juga merakamkan pencapaian hebat yang kononnya dicatat pemerintah yang menggabungkan unsur kreativiti dengan kezaliman dan ketenangan serta keadaan huru-hara dalam pemerintahannya 34 tahun. Raja Herod terkenal dengan pencapaiannya dalam seni bina seperti Second Temple (Herod’s Temple), Temple Mount, istana tiga tingkat, kota perkubuan seperti Masada dan Herodium, kota pelabuhan iaitu Caesaria dan pembangunan sumber bekalan air untuk kota Jerusalem.

Gambaran sebenar Raja Herod yang cuba ditonjolkan Ehud Netzer dan pasukannya hanya sebagai jurubina yang mahir dan memiliki daya kreativiti luar biasa seperti dapat dilihat pada peninggalan monumen yang ditemui dalam usaha penggalian mereka.

Barangkali ia juga usaha mengetepikan pandangan buruk terhadap pemerintah yang dikatakan mati akibat penyakit buah pinggang teruk, siflis, kencing manis, kudis buta selain kemurungan dan paranoia yang dideritainya untuk tempoh agak lama.

Namun, hakikatnya tiada siapa dapat menafikan Raja Herod pemerintah kejam kerana membunuh putera, isteri dan ibu mentua selain ramai anggota istana. Apalah makna keagungan yang cuba ditampilkan melalui binaan hebat oleh Raja Herod jika jiwa dan rohaninya gagal dibangunkan? Jika binaan ciptaan Raja Herod dianggap menakjubkan pandangan mata, ia tidak begitu menghairankan kerana Thamud iaitu kaum Nabi Salih juga memiliki kehebatan seni bina dan pertukangan selain dikurnia peradaban, kemakmuran, kekuatan serta ketangkasan.

Mereka membina tempat tinggal di tanah datar dan membangunkan istana serta rumah bertingkat. Dengan kebijaksanaan akal dikurniakan Allah, kaum Thamud berupaya membina bangunan dengan teknik yang baik serta pertukangan teliti.

Allah juga mengilhamkan teknik membuat lubang di gunung untuk mereka membina rumah dan memberikan kekuatan serta ketabahan dalam melaksanakan usaha itu.

Firman Allah yang bermaksud: “Kaum Nabi Salleh tinggal di pergunungan pada musim dingin kerana rumah hasil pahatan mereka cukup teguh sehingga tidak terjejas oleh hujan serta angin. Mereka tinggal di tanah yang datar pada musim selainnya untuk bercucuk tanam dan bekerja. Namun segala keagungan, kekuatan dan kegemilangan yang dicapai kaum Thamud tidak bermakna kerana mereka kufur dan derhaka kepada Allah lalu akhirnya Allah membinasakan serta melenyapkan mereka dari muka bumi.” (Surah al-A’raaf, ayat 74-78)

Hakikatnya, pembangunan dan kemajuan sebenar pada pandangan Islam bukan pembangunan segi jasmaniah semata-mata, misalnya melalui peradaban dan ketamadunan tinggi, tanpa memiliki roh atau asasnya yang teguh.

Lebih diutamakan dan bermakna pada pandangan agama Islam ialah pembangunan rohani dan diri. Dengan kata lain, pembangunan jiwa, akal dan diri harus diutamakan kerana hanya mereka yang dibimbing iman serta dibangunkan jiwa dan dibentuk akalnya dengan sempurna dapat melaksanakan pembangunan dari segenap sudut. Pembangunan sudut lain pula pasti menurut garis panduan ditetapkan Islam.

Antaranya berasaskan akidah suci kepada Allah, syariah yang berperanan sebagai panduan serta peraturan hidup dan akhlak mulia. Inilah asas yang mendasari tamadun Islam dan menjadikannya berbeza dengan tamadun lain di dunia.

Memetik pandangan Prof Dr Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam bukunya, Risalah untuk Kaum Muslimin (ISTAC, 2001): “Usaha menuju kepada dasar Islam yang tulen sebenarnya pembangunan dan pembangunan sedemikian sahajalah yang dapat dinamakan sebagai kemajuan.

“Kemajuan bukan usaha yang dirancang untuk dicapai dalam tempoh atau jangka masa pendek bahkan ia adalah usaha untuk mencapai tujuan yang tetap dan jelas dalam tempoh atau jangka masa sepanjang kehidupan seseorang.”

Selain itu, disebabkan kemajuan masyarakat bergantung pada kemajuan individu, segala usaha mencapai kemajuan harus bermula dengan individu.

Ini bermakna, segala usaha harus ditumpukan untuk meneguhkan dan membina jiwa, akal serta rohani individu dulu. Hakikat itu menyerlahkan amanah dan tanggungjawab besar yang digalas setiap pemimpin.

Mereka juga harus sedar jiwa dan rohani perlu dibangunkan dulu supaya berkemampuan membimbing setiap rakyatnya untuk berbuat demikian. Jika perkara penting ini diabaikan tidak mustahil pemimpin itu hanya akan mengulangi kesilapan sama yang pernah dilakukan pemimpin terdahulu dan generasi kemudian tidak dapat mempelajari suatu apa pun yang berguna daripada dirinya.

Namun, yang mungkin hanya disebut cuma sisa peninggalan bangunan bersejarah yang dibina atau didirikan sebagai bukti kewujudan tamadun bangsanya, tidak lebih dan tiada yang lebih bermakna daripada itu.

Penulis ialah pegawai penyelidik Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

No comments: