Monday, February 23, 2009

Islam sebagai addin jadikan ibadah lebih nikmat

Oleh Hasliza Hassan

Muhasabah diri agar pengakuan sebagai Muslim diterjemahkan dalam setiap perbuatan

HUBUNGAN sesama manusia termasuk aspek kekeluargaan, pekerjaan dan kemasyarakatan yang berpandukan Islam sebagai cara hidup boleh memantapkan lagi hubungan mereka dengan Allah.

Ketua Penolong Pengarah (Pentadbiran) Bahagian Pembangunan Keluarga, Sosial dan Pengurusan Masjid (Kesuma) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Rokiah Ibrahim, berkata sayangnya umat Islam tidak memahami perkara itu yang terkandung dalam Islam sebagai cara hidup.

Katanya, apa yang dilakukan kebanyakan umat Islam hari ini tidak menepati ajaran Islam menyebabkan mereka gagal merasai nikmat beribadat kepada Allah.

"Apa yang kita lakukan perlu sepadan dengan ajaran Islam dan ini diperoleh melalui hubungan yang sebati antara manusia dengan Allah serta sesama manusia.

"Caranya ialah menekankan Allah sentiasa melihat apa yang kita lakukan dan ada malaikat di kiri kanan kita.

"Apabila kita sentiasa memikirkan Allah melihat dan malaikat merekodkan, hubungan dengan Allah dan sesama manusia akan sebati. Tidak dinafikan syaitan sentiasa menggoda tetapi ada cara mengatasinya dan antaranya membaca al-Quran," katanya menjelaskan keindahan Islam sebagai cara hidup yang perlu diterjemahkan dalam kegiatan harian pada majlis ceramah bulanan untuk muslimah anjuran Jabatan Agama The New Straits Times Press (NSTP), Jumaat lalu.

Rokiah berkata, Islam datang bukan untuk mendera, sebaliknya agama sebagai peraturan bertujuan menceriakan serta menjadikan hidup lebih bermakna dan yang penting ialah umat Islam merasai nikmat kehidupan itu.

Katanya, nikmat itu diperoleh apabila mereka menyedari setiap yang dilakukan dengan niat betul mengikut syarat ditetapkan adalah ibadat dan bakal mendapat ganjaran daripada Allah.

Pada masa sama ibadat disertai kesedaran Allah melihat apa yang kita lakukan memberi kekuatan ketika menghadapi cabaran menjalinkan hubungan dengan manusia dalam setiap aspek kehidupan.

"Bangun pagi kita menunaikan solat dan selepas itu takkan tiba-tiba nak marah apabila anak buat hal. Tindakan ini tidak sepadan dengan amalan baik yang sudah dibuat. Apabila menyedari hakikat ini, kita sentiasa berusaha melakukan yang terbaik.

"Dalam apa perkara jika niat kita betul, menyedari setiap minit ibadat dan bersaksikan Allah sentiasa melihat, maka ia dapat menghindar perkara tidak sepatutnya. Maknanya jika kita kerja, buat dengan bersungguh-sungguh," katanya.

Beliau berkata, umat Islam hari ini boleh dikategorikan kepada empat jenis dan pertama ialah mereka mengaku Islam tetapi tidak melakukan perkara yang menunjukkan diri mereka seorang Islam.

Kedua, seseorang yang mengaku Islam, menunaikan suruhan agama seperti solat dan berpuasa tetapi hanya melakukan amalan itu apabila orang melihat atau terikut kerana orang lain melakukannya.

Ketiga ialah yang mengaku Islam dan melakukan perkara diwajibkan agama serta merasai sedikit nikmatnya tetapi dalam sesetengah perkara yang tidak menepati kehendak akan diabaikan sebaliknya menurut kata hati.

Kategori terakhir ialah mereka yang mengaku Islam, memahami ajaran Islam serta merasai nikmat dalam hidup dan yang penting ingin orang lain turut melakukan perkara sama seterusnya merasai nikmatnya.

"Kita perlu bermuhasabah diri dan melihat di manakah kedudukan kita. Walau di manapun kedudukan kita hari ini, perlu ada tekad untuk menggerakkan supaya termasuk dalam kategori yang keempat dan menikmati hidup dengan menjadikan Islam cara hidup.

"Contoh mudah, seorang wanita memakai pakaian ketat dan tidak bertudung berhenti di surau menunaikan solat. Selepas selesai, dia berjalan keluar dengan pakaian ketatnya itu. Dua perkara yang tidak sepadan dan ini menyebabkan dia tidak merasai nikmat ibadat itu," katanya.

Rokiah berkata, semua itu memerlukan tekad yang kuat kerana tidak dinafikan untuk melakukan kebaikan bukan mudah tambahan apabila berhadapan dengan hasutan syaitan yang sentiasa memujuk manusia melakukan kemungkaran.

Katanya, usaha untuk merasai nikmat hidup boleh dirasai jika umat Islam berbalik kepada Allah apabila berhadapan masalah, istiqamah melakukan kebaikan tanpa rasa jemu dan sentiasa bermuhasabah diri.

Menilai diri tidak perlu menunggu hingga setahun kerana ia boleh dilakukan setiap hari bermula daripada bangun tidur hingga masuk waktu solat Zuhur iaitu waktu berhenti rehat bagi semua sama ada yang bekerja atau tidak kerana menunaikan tanggungjawab kepada Allah.

"Bangun pagi hingga waktu Zuhur kita semak kembali apa yang sudah dilakukan, jika ada kesalahan dibuat, minta ampun daripada Allah. Semua ini perlu dilakukan setiap hati, jangan tunggu setahun atau 70 tahun baru nak muhasabah diri," katanya.

Beliau berkata, terlalu banyak mencari atau memberikan alasan menyebabkan perkara mudah dilihat menyusahkan sedangkan ia boleh diatasi dengan mematuhi syarat ditetapkan.

Pelbagai persoalan yang dikemukakan kepadanya menunjukkan sesetengah orang tidak mahu mengambil langkah perlu sebaliknya menjadikan masalah dihadapi sebagai cabaran untuk melaksanakan kebaikan.

"Ada memberitahu saya susah untuk khusyuk dalam solat kerana kain telekung asyik ke bawah apabila rukuk atau kaki ternampak apabila sujud.

"Alasan ini sukar diterima kerana sepatutnya sebelum solat, pastikan kain diikat kuat, pakai kain yang panjang atau stokin.

"Islam sebenarnya agama memudahkan. Jika umat Islam bersungguh menjadikan Islam cara hidup, menepati syariat ditetapkan, mereka dapat membuktikan keindahan Islam seterusnya merasai nikmatnya kerana setiap minit dalam hidup adalah ibadat," katanya.

No comments: