Thursday, February 26, 2009

Hak Muslim: Bapa tak boleh lepas tangan sara nafkah anak

http://www.peguamsyarie.org

Soalan:

SELEPAS bercerai dengan suami, tiga anak dijaga oleh saya. Selepas perceraian, suami lepas tangan. Saya menyara anak dengan kudrat yang ada. Saya sudah memfailkan tuntutan nafkah anak di Mahkamah Syariah tetapi bekas suami memberikan pelbagai alasan dan berdolak dalih, sehingga kes itu berpanjangan serta tertangguh. Bekas suami masih lepas tangan dan berkata dia tidak akan bayar nafkah anak selagi tidak ada perintah mahkamah. Bolehkah saya memohon supaya suami diperintahkan membayar dulu sebahagian nafkah anak sehingga mahkamah memutuskan jumlah nafkah sebenar yang perlu ditanggungnya?

Ibu penyayang,
Selayang.

Jawapan:

Boleh untuk puan memohon supaya bekas suami membayar nafkah sementara untuk anak kerana menurut hukum syarak, bapa berkewajipan menyara nafkah anak.

Allah berfirman dalam surah al-Baqarah yang bermaksud: "Ibu hendaklah menyusukan anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya."

Bapa wajib membiayai nafkah anaknya dengan sebab anak itu dinasabkan kepadanya melalui akad nikah yang sah. Ia juga berdasarkan firman Allah dalam surah al-Talaq yang bermaksud: "Kemudian jika mereka menyusukan anak untuk kamu, maka berikanlah kepada mereka upahnya."

Al-Sheikh Mohamad Khatib al-Sharbani dalam kitab Mughni al-Muhtaj menghuraikan pengertian ayat di atas sebagai, "bahawa membayar upah bagi menyusukan anak itu termasuk juga sebagai kewajipan memberi nafkah kepada anaknya."

Subseksyen 73 (1) Enakmen Undang-undang Keluarga Islam (Selangor) 2003 memperuntukkan: "Kecuali jika sesuatu perjanjian atau sesuatu perintah mahkamah memperuntukkan selainnya, maka adalah menjadi kewajipan seorang lelaki menanggung nafkah anaknya, sama ada anak itu berada dalam jagaannya atau dalam jagaan seseorang lain, sama ada dengan mengadakan bagi mereka tempat tinggal, pakaian, makanan, perubatan dan pelajaran seperti mana yang munasabah memandang kepada kemampuan dan taraf kehidupannya atau dengan membayar kosnya."

Sama ada anak itu di bawah jagaan ibu atau orang lain, bapa tetap bertanggungjawab menanggung nafkah anaknya termasuk tempat tinggal, makanan, pakaian, perubatan dan pelajaran. Bagi menentukannya jumlah atau kadar nafkah, mahkamah akan melihat kepada keperluan anak serta kemam-puan bapanya.

Subseksyen 73 (1) (a) hingga (e) enakmen yang sama memperuntukkan bahawa pada bila-bila masa, mahkamah boleh memerintahkan bapa membayar nafkah untuk faedah anaknya jika si bapa enggan atau mengabai memberikan nafkah munasabah kepada anaknya itu, atau jika si bapa telah meninggalkan langsung anaknya itu dalam jagaan isterinya, atau jika dalam menanti keputusan perbicaraan suami isteri, atau apabila mahkamah memerintahkan anak itu diletakkan di bawah jagaan seseorang, atau apabila mahkamah memberi kebenaran kepada si bapa untuk berpoligami.

Bagi mendapatkan perintah sementara (interim) nafkah anak, subseksyen 72(1) dan subseksyen 73 (1) yang dinyatakan di atas perlu dibaca bersama dengan seksyen 202 Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah (Selangor) 2003, yang memberikan kuasa kepada mahkamah untuk memerintah si bapa membayar nafkah sementara anak, dan perintah sementara itu akan berkuatkuasa sehingga perintah nafkah anak kekal dikeluarkan mahkamah.

Permohonan hendaklah dibuat melalui permohonan interim dan afidavit yang perlu diikrarkan oleh puan, menyatakan butir-butir nafkah sementara yang dipohon, perbelanjaan bulanan anak merangkumi tempat tinggal, makan minum, pakaian, perubatan, persekolahan dan kebajikan mereka. Setiap butiran perlu disokong dengan bukti dokumen bagi menguatkan permohonan di mahkamah.

Mahkamah akan mempertimbangkan berapakah kadar nafkah sementara yang wajar dengan melihat adat kebiasaan dan kemampuan pemberi nafkah (bapa).

Firman Allah yang bermaksud: "Hendaklah orang yang mampu memberikan nafkah mengikut kemampuannya dan sesiapa yang disempitkan rezekinya, maka hendaklah memberikan nafkah daripada apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu), Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya." (Surah al-Talaq, ayat 7)

Hindun binti Uthbah datang mengadu kepada Rasulullah SAW dan berkata, "Wahai Rasulullah, sesungguhnya Abu Sufian seorang yang kedekut. Dia tidak memberi perbelanjaan kepadaku dan anakku kecuali setakat apa yang aku ambil daripadanya tanpa pengetahuannya. Sabda Rasulullah SAW kepada Hindun: Ambillah sekadar yang mencukupi untukmu dan anakmu dengan cara yang makruf." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Al-Sayyid al-Bakri dalam kitab I'anah al-Taalibin menghuraikan maksud hadis sebagai, "wajib memberi makan kepada anak sekadar yang cukup kenyang bagi kesempurnaan hidup dan tidak wajib berlebih sangat atau sampai kepada kemewahan berlebihan. Selain makan minum dan pakaian termasuk juga perubatan, persekolahan dan sebagainya."

Jika berkemampuan, saya nasihatkan puan dapatkan khidmat peguam syarie bertauliah untuk mewakili puan dalam tuntutan ini.

Jawapan disediakan Setiausaha Agung Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Tuan Musa Awang. Sila layari http://www.peguamsyarie.org.

No comments: