Wednesday, February 25, 2009

Iqra: Cara mempelajari, kuasai bahasa Arab lebih mudah

Judul: Bahasa Arab Mudah
Penulis: Noorli Mohd Noor
Penerbit: AE Books Enterprise (09-7479457)
Harga: RM19.90 setiap satu.

MEMPELAJARI bahasa Arab dengan mudah menjadi hasrat semua memandangkan banyak kelebihan diperoleh apabila dapat menguasai bahasa al-Quran itu kerana selain boleh bertutur, dapat memahami isi kitab suci serta menghayati maknanya dengan berkesan.

Sebagai alternatif mempelajari bahasa Arab dengan mudah, Pengarah Urusan AE Books Enterprise yang juga penulis buku, Noorli Mohd Noor, menghasilkan buku mengajar bahasa Arab melalui sistem yang dikembangkan sendiri sesuai untuk mereka yang tidak mempunyai asas bahasa Arab.

Buku satu dan dua daripada enam buku yang dihasilkan memperkenalkan pembaca kepada kata nama dalam bahasa Arab yang berbeza kerana dibahagikan kepada kata nama untuk lelaki serta kata nama untuk perempuan.

Buku tiga dan seterusnya mendedahkan pembaca cara membuat ayat dalam bahasa Arab menggunakan kaedah asas yang mudah. Penekanan diberi kepada cara membuat ayat bagi membolehkan pembaca untuk berinteraksi dengan cepat.

Noorli berkata, Buku Bahasa Arab Mudah tidak menumpukan kepada tata bahasa terus sebaliknya pendekatan yang digunakan membolehkan pembaca memahami sifat kata nama sama ada sifat nama muzzakar (lelaki) atau muannaz (perempuan) yang ditunjukkan melalui perkataan atau objek.

Katanya, buku yang dihasilkan daripada kajian, pemerhatian dan pengalaman itu juga bertujuan melenyapkan persepsi bahawa bahasa Arab susah untuk dipelajari kerana hakikatnya adalah sebaliknya jika tahu pendekatan yang tepat.

"Saya sedih dan terkilan dengan tahap kefahaman pelajar sekolah rendah serta menengah yang mempelajari bahasa Arab bertahun-tahun lamanya tetapi masih tidak dapat membuat ayat mudah dan lengkap dalam bahasa Arab.

"Berdasarkan kajian, saya cuba menghasilkan koleksi buku Bahasa Arab Mudah bagi membantu pelajar mempelajari bahasa Arab dengan kaedah betul, mudah dan boleh melakukan ulangkaji bagi menguji tahap pemahaman mereka," katanya.

Beliau berkata, mereka yang menguasai bahasa Arab akan merasai nikmatnya terutama dalam memahami makna ayat al-Quran selain membolehkan membaca buku ditulis dalam bahasa Arab walaupun tanpa baris.

Koleksi enam buku Bahasa Arab Mudah yang dijual pada harga RM19.90 setiap satu itu dilengkapi gambar berwarna yang disertai bersama perbendaharaan kata untuk mudah diingat tanpa perlu menghafal.

Ayat dalam buku ini ditulis dengan tiga warna yang mengasingkan pembelajaran muzzakar dan muannaz serta disediakan latihan selepas setiap pelajaran untuk ulang kaji bersama jawapan lengkap yang sangat membantu dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab yang berkesan.

Buku Bahasa Arab Mudah juga didatangkan bersama Kamus Bergambar Bahasa Arab mempunyai 248 perkataan yang berbeza dengan kamus biasa lain kerana menampilkan contoh ayat daripada kebanyakan perbendaharaan kata buku bersiri Bahasa Arab Mudah.

Noorli berkata, berbekalkan buku yang dihasilkan itu beliau turut menerima jemputan untuk ceramah dan seminar kepada guru bahasa Arab j-Qaf dan KAFA di beberapa negeri oleh Jabatan Pelajaran Negeri, Pejabat Pelajaran Daerah dan Jabatan Agama Islam Negeri.

1 comment:

Arif Pahang said...

Alhamdulillah. Ada juga orang yang ingin memperjuangkan bahasa Al-Quraan walau pun tanpa akreditasi segulung ijazah. Semangat kental Noorli ini harus disokong. Buku yang dihasil oleh beliau sememangnya mudah difahami dan harus dimiliki oleh setiap orang islam yang ingin memahami Al-Quraan. Syabas Noorli.