Saturday, February 21, 2009

Prasangka buruk cetus sengketa berpanjangan

PERBUATAN buruk sangka terhadap orang lain sebenarnya timbul daripada perasaan tidak puas hati dan dengki khianat atas sebab tertentu. Perbuatan itu melambangkan rendahnya moral si pelaku yang sanggup menghancurkan maruah orang lain kerana dikuasai nafsu marah dan dengki khianat.

Jika pun tuduhan itu ada kebenarannya, orang yang mengambil kesempatan berbuat demikian perlulah mengadakan bukti yang kukuh dan munasabah bagi membuktikan kebenarannya, bukannya dengan mencantumkan cerita yang dibawa dari mulut ke mulut untuk dijadikan modal menyebar tuduhan palsu.

Akibat daripada perbuatan sebegitu, sudah pasti perasaan dendam akan terus berpanjangan di antara yang menuduh dan yang kena tuduh, masing-masing ingin membuktikan tuduhan dibuat adalah benar dan satu pihak lagi berusaha menafikan segala tuduhan dilemparkan.

Allah berfirman yang bermaksud: "Wahai orang beriman, jika datang kepadamu orang fasik yang membawa berita maka periksalah dengan teliti kebenarannya supaya kamu tidak menimpakan musibah kepada sesuatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesali perbuatan kamu itu." (Surah al-Hujurat, ayat 6)

Islam juga melarang umatnya daripada perasaan suka mengorek rahsia orang lain. Peribahasa Melayu ada menyebut, 'jangan jaga tepi kain orang'. Tetapi dalam hal membabitkan kebatilan dan perkara sumbang yang mengundang kemudaratan maka dibolehkan berbuat demikian dengan tujuan mencegah supaya tidak terus menular dalam hidup bermasyarakat.

Apa yang berlaku ialah perbuatan mencari rahsia orang lain bukan untuk mencegah berlaku perkara sumbang sebaliknya dijadikan umpan sebagai alat untuk membalas dendam terhadap orang berkenaan sedangkan Islam menyuruh supaya menyembunyikan keaiban orang lain.

Rasulullah SAW mengingatkan supaya sentiasa menjauhkan diri daripada terjerumus dalam perbuatan sengaja mencari aib orang lain kemudian menyebarkan dengan niat memalukannya di mata masyarakat.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Awasilah diri kamu daripada buruk sangka kerana perbuatan itu adalah satu pembohongan besar. Janganlah mencari berita buruk, berhasad dengki, bermasam muka dan marah, sebaliknya jadikanlah diri kamu semua bersaudara-mara." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Telinga sebagai pancaindera mendengar yang dikurniakan Allah perlu dijaga dengan baik dan hendaklah diawasi supaya tidak mendengar berita atau khabar angin yang belum tentu kebenarannya.

Begitu juga mulut, jangan pula terlalu cepat menyampaikan apa yang didengar sebelum diselidik apakah maklumat itu fakta yang benar atau hanya fitnah disebarkan pihak tertentu bertujuan menjatuhkan air muka pihak difitnah.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Beruntunglah orang yang sentiasa menyelidiki dan melihat keaiban sendiri." (Hadis riwayat Muslim)

Sabda Baginda SAW lagi yang bermaksud: "Berhati-hatilah kamu terhadap hasad dengki kerana ia boleh merosakkan amal kebaikan kamu seperti api memakan sekam." (Hadis riwayat Muslim)

Kesan daripada fitnah yang disebarkan akan menimbulkan persengketaan antara dua pihak terbabit serta melahirkan perasaan benci apabila masing-masing mengeluarkan perkataan yang boleh menghiris perasaan serta menimbulkan keaiban.

Allah berfirman yang bermaksud: "Wahai mereka yang beriman, jauhkan diri kamu daripada berburuk sangka kerana sesetengahnya boleh menjadi dosa, maka janganlah kamu mencari rahsia seorang lain serta memaki hamun kepada orang lain."

Dalam hal ini kesabaran menjadi asas utama yang diperlukan bagi mengelakkan hal lebih besar melanda manusia.

Oleh itu, bagi mengelakkan diri daripada tergelincir ke arah perlakuan suka menabur fitnah, eloklah beramal dengan ciri sifat mahmudah seperti disarankan Imam al-Ghazali.

Antaranya, sifat al-qanaah (cukup dengan apa yang diberikan), al-zuhd (tidak mementingkan duniawi), kitmanus-sir (merahsiakan rahsia), al-hilm (lambat marah ), as-syajaah (berani), al-iffah (pemaaf).

No comments: