Friday, February 27, 2009

Dadah pemusnah generasi, runtuhkan peradaban manusia

Oleh Aminudin Mansor

MASALAH penyalahgunaan dadah adalah masalah ummah. Masalah dadah tidak mengenal batasan politik, agama, bangsa, sosial dan budaya. Perjuangan memerangi dadah memerlukan pembabitan semua pihak.

Islam melihat kesan dadah memusnahkan ummah kerana bermula daripada penagih, ia merebak kepada keluarga, masyarakat dan negara. Jika tidak dibendung segera, masalah itu mengakibatkan keruntuhan ummah.

Penagih dadah juga semakin jauh daripada ajaran agama kerana apabila minda dan tubuh sudah dikuasai dadah mereka berpaling daripada tanggungjawab sebagai hamba kepada Penciptanya.

Hukum dan larangan pengambilan dadah jelas haram berdasarkan dalil yang diqiaskan daripada arak. Al-Quran banyak menyebut pengharaman arak dan dalil itu berdasarkan keterangan nas al-Quran serta hadis iaitu dadah membawa kebinasaan.

Firman Allah bermaksud: “Dan jangan kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan.” (Surah al-Baqarah ayat 195)

Berkaitan benda yang memabukkan seperti dadah, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Setiap yang memabukkan adalah arak dan setiap yang memabukkan adalah haram.” (Hadis riwayat Muslim)

Islam mengharamkan dadah kerana ia boleh menghancurkan rumah tangga. Ketua rumah tangga yang menagih dadah menimbulkan pelbagai kesulitan dan masalah antaranya tidak dapat menyediakan nafkah keluarga.

Sebagai ketua keluarga, Islam menitikberatkan kehidupan anggota keluarga dipelihara dengan baik. Firman Allah bermaksud: “Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu daripada api neraka.” (Surah at-Tahrim, ayat 6) Fatwa dikeluarkan bekas Mufti Mesir, Al Syeikh Hasanin Makhluf dalam kitabnya, Fatwa al-Syariiyah menyatakan dadah adalah haram dari segi penggunaan, pemberian dan membuat jualan perniagaan.

Pengharaman dadah meliputi semua kegiatan yang berkaitan dengannya seperti diriwayatkan at-Tirmizi dan Ibnu Majah, bahawa Rasulullah SAW melaknat 10 golongan berkaitan khamar iaitu pembuatnya, pengedar, peminum, pembawa, pengirim, penuang, penjual, pemakan wang hasilnya, pembeli dan pemesan arak.

Penyalahgunaan dadah meruntuhkan institusi keluarga dan kekuatan ummah. Mereka terbabit dengan dadah akan berubah dari segi tabiat, keyakinan, sikap, nilai hidup, maruah diri, malah merosakkan keharmonian dalam rumah tangga dan masyarakat.

Gejala penagihan dan penyalahgunaan dadah dapat dibanteras dari awal jika ibu bapa memantau serta mendidik anak dengan kasih sayang selain mengawasi rakan mereka supaya tidak dipengaruhi melakukan perkara menyalahi udang-undang. Masyarakat dan kerajaan juga tidak boleh berputus asa memerangi dadah serta sentiasa memberi sokongan terhadap usaha membanterasnya terutama di kalangan generasi muda.

No comments: