Wednesday, October 15, 2008

Bersama YaPIM: Ar-Rahnu alternatif ummah elak riba dalam muamalah

Oleh Mohd Idham Mohamed Yunus

AMERIKA SYARIKAT dilanda krisis ekonomi sekali gus membuka tembelang dasar pasaran terbukanya. Buat pertama kali, Kongres Amerika meluluskan pelan penyelamat AS$700 bilion (RM2.5 trilion). Tindakan Kongres ini yang pada mulanya tidak meluluskan pelan penyelamat terbesar, sebenarnya bertentangan dengan falsafah liberalisme ekonomi mereka yang menjuarai dasar pasaran terbuka dan menolak campur tangan kerajaan.

Falsafah yang dibentuk daripada tokoh seperti Adam Smith dengan ideanya the invisible hand (tangan halimunan) kononnya mengangkat darjat pasaran terbuka yang boleh menentukan perjalanan ekonomi negara. Katanya, polisi dan ketetapan kerajaan hanya mengacau nafsu mereka untuk mengaut keuntungan maksimum. Inilah faham humanisme yang akhirnya meletakkan manusia sebagai penentu mutlak setiap keputusan.

Akhirnya, Amerika yang berkiblatkan dasar terbuka berasaskan akal kecundang dengan falsafah diperjuangkan mereka. Ketika krisis ekonomi 1997, apabila kebanyakan negara Asia termasuk Malaysia melaksanakan pelan penyelamat, dikecam habis-habisan oleh Amerika. Hari ini, ibarat 'paku dulang paku serpih'. Pada 5 September lalu, Kementerian Buruh Amerika melaporkan, pengangguran meningkat hampir 6.1 peratus lima tahun lalu. Peningkatan mendadak dan menakutkan sehingga lebih teruk daripada peristiwa 11 September. Bank besar di Amerika dijangka menyusul jatuh ibarat teori domino menyebabkan ramai yang mengeluarkan deposit mereka.

Sejauh mana kita sedar kesan dan tragedi kewangan Amerika? Adakah dalam kemeriahan menyambut Aidilfitri, kita sekadar menutup mata dengan isu ini? Adakah kita menganggap kejadian di Amerika tidak menjejaskan kita? Jika kita bersikap begitu, ia satu kesilapan besar. Namun, masih tidak terlambat untuk kita faham dan bersedia dengan malapetaka ini.

Aidilfitri selain masa terbaik menyambung silaturahim, juga dilihat bulan meraikan fitrah baru. Kita mengharap ibadah Ramadan diterima Allah dan menjadikan kita seperti bayi baru lahir. Dalam konteks fizikal, kita boleh lahirkan sifat fitrah dengan tidak melakukan maksiat atau merokok. Selain roh dan jiwa, aspek pemikiran juga perlu difitrahkan. Sejauh mana umat Islam sedar musibah riba dan sistem ekonomi yang tidak berlandaskan syariah? Apa yang berlaku di Amerika adalah terjemahan musibah Allah terhadap riba yang sudah berakar dalam ekonomi mereka. Walaupun punca kejatuhan ekonomi di Amerika dipengaruhi banyak faktor lain, amalan riba adalah faktor dominan kerana sudah ratusan tahun menjadi fahaman falsafah kapitalisme mutlak terbit daripada akal mereka yang terhad.

Apa yang berlaku di Amerika menunjukkan bank melalui sistem simpanan berpecah, membenihkan duit melalui pinjaman yang diberikan kepada pelanggan. Duit bagi mereka adalah komoditi yang boleh dijadikan duit. Dalam Islam wang hanya alat membeli barang. Bank di Amerika juga memberi pinjaman semula kepada peminjam berpotensi tetapi mereka gagal membayar balik. Ini menunjukkan ketamakan bank hanya berniat mengejar keuntungan. Akibatnya, peminjam dan bank menanggung hutang bertimbun.

Riba adalah dosa berat dalam Islam. Imam Malik mengatakan al-Quran melihatkan riba dosa sangat berat kerana Allah dan Rasul mengisytiharkan perang terhadap mereka. Firman Allah, bermaksud, "Wahai orang beriman, bertakwa kamu kepada Allah dan tinggalkan saki baki riba jika kamu benar-benar beriman, sekiranya kamu tidak meninggalkannya, isytiharlah perang dengan Allah dan Rasul-Nya, " (Al-Baqarah : 278- 279).

Dalam hadis Nabi SAW, "Riba mempunyai 70 pintu, riba yang paling ringan (dosanya) seperti seorang lelaki berzina dengan ibunya." (Ibn Majah, 2/764 ; Al-Hakim, 2/37 Al-hakim: Sohih menurut syarat Al-Bukhari dan Muslim).

Ceti haram di Malaysia dikaitkan dengan keganasan dan pembunuhan. Kajian menunjukkan peristiwa ngeri itu berpunca daripada kegagalan membayar bunga yang terlalu tinggi.

Terbukti larangan riba oleh Allah dan Rasul adalah juga larangan kepada usaha mengaut untung bersandarkan kesengsaraan orang lain. Di negara ini, dasar kerajaan mewujudkan perbankan Islam yang menjadi pilihan kepada umat Islam dan bukan Islam. Institusi seperti YaPEIM merintis jalan menyediakan alternatif dalam penyaluran bantuan mikro kredit khususnya menerusi Skim Ar-Rahnu di rangkaian pajak gadai Islam milik YaPEIM di seluruh negara.

Umat Islam lebih maklum dengan hukum fiqh ibadat seperti dosa makan makanan haram dan minum arak. Konteks hukuman di luar fiqh ibadat juga perlu diamalkan termasuk muamalat yang terkandung di dalamnya dosa riba. Wujud kesedaran sistem kewangan Islam harus mendokong falsafah ekonomi Islam sebenar.

Apabila berlaku tragedi ekonomi di Amerika, apakah umat Islam sedia menawarkan sistem alternatif mapan atau menunggu orang lain menawarkan alternatif terbaik. Kita harus tidak memilih sesetengah hukum saja. Kadangkala kita sempurna menjaga solat dan puasa daripada terbatal namun kita cetek dalam memahami hukum agama dalam konteks aktiviti ekonomi kita.

No comments: