Wednesday, October 8, 2008

IAIS mahu jadi badan pemikir desak atasi isu

Oleh Hasliza Hassan

Membentuk suatu dasar baik muncul untuk kesejahteraan kerajaan, rakyat Bersama Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Institut Antarabangsa Kajian Tinggi Islam Malaysia (IAIS), Prof Datuk Dr Osman Bakar.

APAKAH matlamat utama penubuhan Institut Antarabangsa Kajian Tinggi Islam Malaysia (IAIS) dan bagaimana ia berbeza dengan institut penyelidikan lain?

IAIS ditubuhkan pada Oktober 2007 adalah ilham Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi tetapi dari segi falsafahnya, ia dikembangkan oleh Pengerusi IAIS yang juga bekas profesor di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan tokoh sarjana Islam pada peringkat antarabangsa, Prof Hashim Kamali. Sebagai sebuah badan pemikir bebas bertaraf antarabangsa, skop aktiviti IAIS tidak terbatas kepada Malaysia tetapi untuk umat Islam sejagat. Matlamat utama penubuhan IAIS adalah melakukan penyelidikan yang menumpukan kepada isu berkaitan polisi kerajaan, kesan polisi kepada kehidupan masyarakat dan negara keseluruhannya. Penyelidikan itu nanti membolehkan kita mengetahui reaksi masyarakat terutama reaksi negatif mereka terhadap polisi kerajaan sama ada ia berpunca daripada polisi itu sendiri atau masalahnya terletak pada peringkat pelaksanaan. Sebagai badan penyelidikan kita mampu memberi pandangan yang membina dan boleh dimanfaatkan oleh semua, bukan saja kerajaan malah pihak swasta dan badan bukan kerajaan (NGO) lain. Bagi menjayakan aktiviti penyelidikan nanti, IAIS akan bekerjasama dengan kerajaan, pihak swasta dan NGO yang berminat untuk memberi maklum balas kepada polisi kerajaan. Dulu kita menumpang di bangunan Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa Malaysia (ISIS) dan kini sudah mempunyai bangunan di Jalan Elmu Off Jalan Universiti, Kuala Lumpur. Bangunan ini dijangka dirasmikan oleh Perdana Menteri pada 9 Oktober ini.

Apakah polisi negara yang ingin dikaji dan bagaimana hasil kajian itu nanti memberi manfaat kepada masyarakat serta negara. Jika penyelidikan tidak terhad kepada Malaysia saja, apakah IAIS juga akan melihat reaksi kepada polisi negara lain?

Apabila mengkaji polisi mengenai Malaysia, sudah pasti salah satu yang menjadi isu terpenting ialah pendekatan Islam Hadhari. Oleh itu kita akan buat kajian, memantau perkembangan dan melihat reaksi rakyat kepada pendekatan itu. Sempena perasmian bangunan IAIS nanti, kita juga melancarkan dua buku hasil karya Hashim mengenai Islam Hadhari yang membincangkan bagaimana pendekatan itu boleh dikembangkan di negara Islam lain. Berdasarkan maklum balas diterima ketika Perdana Menteri menghadiri forum pada peringkat antarabangsa, tidak dinafikan pendekatan Islam Hadhari mendapat reaksi positif dan masyarakat luar yang mengakui ia bukan sesuai untuk Malaysia tetapi juga negara Islam lain. Pada peringkat antarabangsa pula perhatian kita ialah kepada polisi yang ada hubung kait dengan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) serta isu global berkaitan kepentingan umat Islam seluruhnya. Selain itu, IAIS akan melihat isu membabitkan perundangan syariah dan ketiga, memberi tumpuan pada sains teknologi, alam sekitar dan etika. Contoh dalam bidang teknologi yang ada kaitan dengan etika seperti isu klon atau perubatan yang boleh menimbulkan kontroversi. Setiap prinsip akan dikaji, dikupas dan dihuraikan dengan lebih lanjut. Kemudian kita akan lihat jika ada mekanisme disediakan dan bagaimana sekarang pada peringkat pelaksanaan.

Sejak penubuhan pada Oktober tahun lalu, apakah IAIS sudah menjalankan sebarang penyelidikan dan jika ada apakah bidang menjadi tumpuan?

Sejak penubuhan, di bawah sains dan teknologi, saya sendiri menjalankan penyelidikan mengenai idea atau konsep sains baru global yang cuba menggandingkan atau menghubung kait aktiviti sains teknologi kepada prinsip etika dan kerohanian yang ada dalam agama. Kita ingin melihat sains dan teknologi dalam konteks nilai Islam dan sejagat. Susulan daripada itu ialah untuk menjalankan kajian yang dilihat perlu. Malah, kita juga menjalankan kajian mengenai wakaf. Banyak lagi isu dan kajian akan menyusul. Selain itu, IAIS menganjurkan seminar bulanan sejak April lalu di mana kita memanggil pakar dalam bidang tertentu membuat pembentangan. Contohnya kita menjemput pensyarah dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mengenai modul hubungan etnik dan kita ingin tahu impak sama ada ia mampu mencapai matlamat merapatkan hubungan kelompok etnik kita. Kita juga melihat kepada Islam sebagai faktor untuk mewujudkan perpaduan dalam masyarakat majmuk di negara kita. Pada masa sama, IAIS turut mengundang pembentang luar seperti dari Amerika Syarikat. Seminar bulanan ini dianjurkan berterusan dan hasilnya nanti akan dibukukan, diterbitkan untuk disebarkan. Mungkin ada hasil pembentangan itu nanti disusuli dengan penyelidikan lebih terperinci. Kita pilih isu berkaitan kesan kepada kepentingan masyarakat Islam di Malaysia dan seluruh dunia. Yang pasti penyelidikan kita bukan sekadar perbincangan akademik tetapi sesuatu yang boleh diterjemahkan dalam bentuk pelaksanaan. Apabila orang sudah mengenali IAIS, kita yakin ramai pada peringkat siswazah dan sarjana yang akan datang untuk membuat penyelidikan. IAIS akan sediakan projek dan sedia geran kepada yang berkelayakan untuk menjalankan penyelidikan.

Pada pandangan Datuk, apakah isu yang dirasakan terdesak dan perlu dibuat penyelidikan segera?

Ada, seperti dalam bidang pendidikan, kita ingin mengkaji keberkesanan pelajaran agama Islam di sekolah dan kolej. Dari semasa ke semasa kita perlu melihat semula sukatan pelajaran yang disediakan adakah sesuai dengan perubahan zaman serta perkembangan ilmu pengetahuan. Kajian ini akan melihat juga kaedah mengajar, adakah cara kita cara lama yang tidak menarik. Itu semua perlu dikaji termasuk soal perpaduan, adakah kurikulum kita sebenarnya memberi sumbangan besar terhadap objektif mencapai perpaduan di kalangan pelajar. Perlu ada kajian dan huraian sama ada penyampaian mengenai ajaran Islam berkesan atau hanya satu stereotaip terutama daripada generasi muda yang terdedah kepada pelbagai idea. Heboh mengenai orang memeluk agama Islam menimbulkan masalah perceraian dan kekeluargaan. Isu ini juga perlu ditangani. Kita ada pakar dalam bidang syariah, sosial dan pendidikan, kita gabungkan kepakaran kita untuk tangani masalah ini.

Jika kita lihat, apabila timbul isu sukar untuk kita menjelaskan atau menghuraikan sebab musabab kerana tiada penyelidikan dilakukan menyebabkan semua kenyataan yang dibuat tidak disokong oleh fakta, sebaliknya berdasarkan andaian saja. Mungkinkah IAIS melihat kepada kelemahan ini?

Memang kita maklum dan ini jugalah fungsi IAIS nanti untuk menyediakan maklumat supaya pada peringkat pelaksanaan dapat bekerja di atas landasan tepat bukan serkap jarang atau berdasarkan andaian. Apabila kita ada hasil kajian, kita boleh beri maklumat yang disokong dengan fakta dan lebih meyakinkan. Kita mahu lari daripada budaya serkap jarang dan mahu maklumat disampaikan adalah berdasarkan fakta, ilmu pengetahuan yang sahih. Perlu diakui, badan pemikir seperti IAIS memang tidak banyak di negara kita dan boleh dibilang dengan jari sedangkan di Amerika Syarikat mempunyai beratus badan pemikir. Masyarakat Islam pada peringkat antarabangsa juga kekurangan badan pemikir. Oleh itu, kita harap masyarakat mengalu-alukan kemunculan IAIS dan memanfaatkan badan pemikir yang menjalankan kajian demi kebaikan masyarakat Islam dan negara kita seluruhnya. Islam sebagai agama sejagat, kebaikannya untuk seluruh dunia. Itu menjadi cabaran jika kita tidak melihat daripada sudut yang sempit.

Apakah dengan hasil kajian itu nanti IAIS akan menjadi badan pendesak supaya pihak yang bertanggungjawab menerima pakai maklumat diperoleh. Bagaimana jika apa yang dikemukakan tidak dipersetujui dan diterima nanti?

Itu pentingnya kajian dan penyelidikan kerana kita ingin tahu di mana puncanya. Adakah kelemahan polisi itu sendiri atau pelaksanaan iaitu penguatkuasaan. Ada kalanya polisi sudah bagus tetapi dari segi pelaksanaan tidak. Ada kalanya polisi itu sendiri ada kelemahan. Apabila kajian sudah dijalankan dan hasilnya IAIS akan kemukakan kepada pihak berkaitan. Kita rasa IAIS boleh menjadi kumpulan pendesak kerana saya melihat badan pemikir di negara maju mereka bukan sekadar memberi maklum balas tetapi lebih daripada itu. IAIS juga lebih daripada itu dan yakin hasil kajian kita penting demi masa depan masyarakat Islam dan negara. Jika ada buah yang baik perlu dikongsi. Kita tidak boleh kata, kita sudah beri jika tidak mahu, sudahlah. Jika dasar itu dari segi pertimbangan sudah bagus kenapa ada reaksi negatif, itu yang kita kena kaji dan hasilnya kita akan beritahu kepada pihak berkaitan. Jika ia membabitkan pelaksanaan, kita kena jumpa pihak yang diberi tanggungjawab untuk melaksanakannya. Kita mahu biar polisi lebih baik muncul untuk kebaikan kerajaan dan rakyat. Bagi IAIS yang penting kita ke depan dan menunjukkan keyakinan terhadap matlamat untuk membuat perubahan.

No comments: