Wednesday, October 22, 2008

Memahami sejarah al-Quran

Tajuk Buku: Anatomi al-Quran
Penulis: Dr Ammar Fadzil
Penerbit : PTS Islamika, PTS Publication & Distributors Sdn Bhd
Pengulas: Muhd Yusuf Abu Bakar

BAGI mereka yang baru berjinak dengan al-Quran atau ingin mendalami sejarah turunnya kitab suci, kandungan dan perkembangannya sehingga kini, buku Anatomi al-Quran mempunyai jawapan lengkap dan ilmiah untuk memahaminya.

Dalam bab `Apa Itu al-Quran', turut dijelaskan mengenai perbezaan antara al-Quran dan hadis nabi, malah yang penting ialah perbezaan antara Hadis Qudsi dan Hadis Nabawi, yang selama ini menimbulkan masalah pemahaman terutama di kalangan masyarakat awam. Malah, penulis turut mengaitkan hubungan kitab suci itu dengan Taurat dan Injil yang diturunkan kepada Nabi Musa dan Isa, semuanya diulas dengan mudah untuk pemahaman pembaca terutama yang sebelum ini hanya membaca al-Quran, tanpa melakukan pembacaan mengenai sejarah al-Quran dan perkembangannya.

Dalam buku yang ditulis pensyarah Jabatan Quran dan Sunnah, Fakulti Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan, Universiti Islam Antarabangsa, kaedah penulisan dan pembukuan al-Quran turut disentuh, bermula daripada zaman Nabi Muhammad hingga ketika khalifah Islam, Uthman Affan yang kemudian dikenali Rasm Uthmani.

Ulasan panjang lebar penulis mengenai Rasm Uthmani, membolehkan pembaca mengetahui susur galur usaha mengekalkan kitab yang dijamin keasliannya oleh Allah sehingga hari kiamat. Begitu juga kaedah penyusunan ayat dan surah selain pembahagian nama dan kesatuan surat turut disentuh penulis dengan cukup jelas.

Ternyata, kaedah penulisan yang mudah dan jelas membolehkan pembaca dapat menghayati buku ini dengan lebih selesa untuk memudahkan pemahaman terutama mereka yang baru berjinak dengan sejarah perkembangan al-Quran. Ia kerana ramai yang membaca al-Quran termasuk tafsirannya, tidak memberi perhatian khusus mengenai sejarah perkembangan turunnya kitab mukjizat kepada Nabi Muhammad.

No comments: