Sunday, October 5, 2008

Persoalan Agama: Bakal haji tak perlu risau dakwaan berlaku kejadian aneh

Bersama Jakim

SAYA bakal mengerjakan ibadat haji tahun ini. Saya akui sebelum ini banyak melakukan perkara yang melanggar hukum agama dan cuai menunaikan ibadat wajib seperti solat. Rakan saya memberitahu bahawa orang yang banyak melakukan dosa akan mengalami kejadian pelik di Tanah Suci seperti tidak nampak Kaabah. Ini menyebabkan saya bimbang mengerjakan haji. Betulkah apa yang rakan saya ceritakan itu. Jika betul, bagaimanakah cara mengatasinya?

Jemaah haji bimbang,
Kuala Lumpur.

Haji adalah Rukun Islam ke-5 iaitu tanggungjawab pelengkap sebagai seseorang Muslim selepas mengucap syahadah, solat lima waktu, puasa bulan Ramadan dan menunaikan zakat. Allah SWT berfirman ".... Dan sempurnakanlah haji dan umrah kerana Allah..." (Surah al- Baqarah 2:196)

Manakala syarat menunaikan haji pula ialah kemampuan untuk mengerjakannya. Oleh itu tidak perlu menunggu sehingga berasa diri benar-benar baik dan soleh baru bersedia untuk menunaikan haji sedangkan dari segi kemampuan kewangan, masa dan sebagainya telah mengizinkan.

Sebagai umat Islam, kita perlu tahu falsafah, faedah dan hikmah tersembunyi dalam mengerjakan haji. Antaranya mereka yang menunaikan haji ini digambarkan seperti menempuh kematian. Contohnya seperti meninggalkan rumah kediaman yang selesa, kaum keluarga tersayang, sahabat handai, kerjaya dan sebagainya kerana menyahut panggilan Allah SWT.

Hal seperti itu amat menakutkan gambarannya kepada kita sebagai manusia biasa tetapi perlu diketahui pemergian yang penuh pengorbanan dan kepasrahan itu telah dijanjikan sesuatu yang bermakna kepada setiap hamba Allah SWT seperti hadis yang berbunyi "Sesiapa yang melakukan ibadah haji dan sewaktu itu tidak pula bercakap dan melakukan perbuatan yang buruk, maka dia akan kembali bersih tanpa dosa seperti waktu dia dilahirkan". (al-Bukhari Muslim)

Sebuah lagi hadis Rasulullah SAW bermaksud: "Orang yang mengerjakan haji dan umrah adalah rombongan Allah SWT, jika mereka mendoakan sesuatu maka Allah SWT akan memperkenankannya dan jika mereka memohon ampun akan diampunkan." (at- Tabari)

Oleh yang demikian, mengenai dakwaan dan kisah pelik yang berlaku dan dialami sesetengah jemaah haji, anda tidak perlu berasa takut, risau atau bimbang kerana takut mengganggu jiwa. Justeru, sebelum menunaikan haji perlulah membersihkan diri dengan memohon ampun dan bertaubat atas kesalahan-kesalahan lampau kerana kita sebagai manusia biasa tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan dan kelupaan. Perlu juga banyak berdoa dan bertawakal kepada Allah SWT supaya dijauhkan daripada perkara yang memalukan, menakutkan atau yang boleh menjejaskan kesempurnaan pengembaraan dan amalan haji berkenaan.

No comments: