Thursday, October 9, 2008

Budaya bertadarus wajar jadi amalan berterusan

RAMADAN memberikan umat Islam seribu satu pengajaran untuk direnungi bersama kerana hasil pentarbiahan Ramadan yang sempurna boleh menjadikan kita benar-benar beriman dan bertakwa kepada Allah.

Segala amalan dilakukan sepanjang bulan mulia itu sewajarnya diteruskan pada bulan lain dan tidak hanya terhenti setakat itu saja. Banyak amalan baik dilakukan sepanjang bulan puasa sepatutnya menghiasi keperibadian walaupun ganjaran tidak sehebat dikurniakan Allah semasa Ramadan.

Antaranya, amalan membaca al-Quran atau bertadarus yang menghiasi masjid sepanjang Ramadan sebaiknya diteruskan sebagai galakan kepada jemaah dan masyarakat untuk mendalami ilmu membaca al-Quran.

Ahli Dewan Undangan Negeri Hulu Klang, Saari Sungip, berkata sebagai kitab yang menjadi pedoman dan pembimbing umat Islam budaya membaca al-Quran secara beramai-ramai dapat mengeratkan ukhuwah.

"Alangkah baiknya umat Islam menjadikan al-Quran sebagai bacaan wajib harian seperti bahan bacaan lain seperti surat khabar, majalah, buku dan sebagainya. Bagi ibu bapa pula, Ramadan boleh menjadi permulaan kepada pembudayaan pembacaan al-Quran di kalangan ahli keluarga," katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Tadarus dan Khatam al-Quran Surau Nurussaadah AU3 di Taman Keramat Kuala Lumpur yang diadakan pada 26 Ramadan lalu.

Pada majlis itu, 12 qari dan dan 12 qariah termasuk empat kanak-kanak memperdengarkan bacaan ayat suci al-Quran dipimpin imam surau, Mat Zoki Ali. Peserta lelaki termasuk pengerusi surau, Mohd Azam Saleh, penasihat surau, Mej (B) Mahfudz Hayun, Prof Zailani Mohd Sidek dan Abdul Shukor.

Pengerusi Jawatankuasa Surau Nurussaadah, Mohd Azam Saleh, berkata program itu diadakan setiap tahun dan kali ini lebih meriah. Program itu juga sekali gus mewujudkan semangat ukhuwah di kalangan penduduk, selain minat mereka menyemarakkan Ramadan di surau.

Beliau gembira kerana sepanjang sebulan bertarawih, pihak surau turut mendapat khidmat dua imam di kalangan pelajar tahfiz.

Apa yang lebih menarik, selain bertarawih dan bertadarus, surau turut menganjurkan program solat hajat dan taubat menerusi program iktikaf yang dipimpin bilal surau, Nor Akbar Bakar.

Setiausaha surau, Mohamat Abu Bakar pula gembira kerana solat sunat tarawih dan tadarus kali ini mendapat sambutan daripada penduduk.

"Saya perhatikan jumlah jemaah semakin bertambah sejak dua pelajar tahfiz mengimamkan solat sunat itu. Ia petanda baik untuk menyemarakkan surau pada malam hari sepanjang Ramadan," katanya.

Katanya, solat berjemaah boleh dilakukan bersama ahli keluarga di rumah tetapi lebih baik jika dapat melaksanakannya di masjid atau surau. Di samping ganjaran pahala yang besar berbanding solat bersendirian, solat berjemaah juga dapat mengeratkan ukhuwah.

No comments: