Sunday, October 5, 2008

Persoalan Agama: Surah al-Fatihah dasar akidah

Bersama Jakim

KITA membaca Surah al-Fatihah sebanyak tujuh belas kali sehari apabila bersolat. Apakah keistimewaan dan kelebihan surah ini berbanding surah lain yang hanya sunat dibaca?

Haslinda Deraman,
Kota Bharu, Kelantan.

Setiap orang Islam wajib membaca surah yang mengandungi tujuh ayat ini sekurang-kurangnya tujuh belas kali sehari semalam dan berkali-kali ganda lagi tanpa had jika mengadap Allah SWT dengan solat tambahan (solat sunat). Ini berdasarkan hadis bermaksud: “Tiada solat kepada mereka yang tidak membaca Surah al-Fatihah” (Riwayat Bukhari). Hadis itu dalil mewajibkan seseorang muslim itu wajib membaca al-Fatihah dalam setiap rakaat solat yang didirikan.

Antara keistimewaan surah al-Fatihah ialah mengandungi dasar aqidah, kefahaman Islam, juga perasaan (terhadap Allah) dan tawajjuh kepada-Nya yang membayangkan sebahagian hikmat mengapa Surah al-Fatihah dipilih untuk diulang-ulang bacaannya dalam setiap rakaat.

Surah al- Fatihah juga di kenali dengan pelbagai nama berbanding dengan surah lain di dalam al-Quran seperti Ummul Kitab, Ummul Quran, Sab’u Mathani, Surah Solat, Surah Al-Hamdu dan lain-lain lagi. Perkara ini juga melambangkan betapa besar fadilat dan khasiat yang tersirat yang ada padanya.

No comments: