Thursday, January 14, 2010

Ingatan bagi pelupa: Mengambil iktibar cabaran dilalui nabi ketika berdepan kesusahan

MANAKAH yang besar penderitaan kita dengan penderitaan Nabi Adam? Yang dalam syurga bersenang-senang dengan isterinya, lalu disuruh keluar. Manakah yang susah penderitaan kita dengan penderitaan Nabi Nuh, yang menyeru umat kepada Islam, pada hal anaknya enggan mengikut?

Hingga seketika disuruh Tuhan segala ahli kerabatnya naik perahu, anak itu tidak ikut. Malah sama karam dengan orang ramai di dalam gulungan banjir di hadapan matanya. Kemudian datang pula ketetapan Tuhan anak itu bukan keluarganya.

Pernahkah kita lihat cubaan serupa yang ditanggung Ibrahim? Disuruh menyembelih anak untuk ujian, ke manakah dia lebih cinta, kepada Tuhannya atau kepada anaknya?

Yaakub dipisahkan daripada anaknya Yusuf. Yusuf diperdayakan seorang perempuan. Ayub ditimpa penyakit parah. Daud dan Sulaiman kena pelbagai fitnah. Demikian Zakaria dan Yahya, yang memberikan jiwa mereka untuk korban keyakinan. Isa Al-Masih pun demikian pula. Muhammad lebih-lebih lagi.

Pernahkah mereka mengeluh? Tidak, kerana mereka yakin kepercayaan kepada Tuhan menghendaki perjuangan dan keteguhan. Mereka tidak menuntut kemenangan zahir kerana mereka sudah menang.

Mereka memikul beban seberat itu, menjadi Rasul Allah, memikul perintah Tuhan kerana mencintai manusia. Sebab itu mereka tempuh kesusahan, pertama membuktikan cintakan Tuhan, kedua menggembleng (mengekang) batin, ketiga kerana rahim yang sayang segenap umat.

Apakah lagi yang akan kita keluhkan apabila berdepan cubaan? Sehingga manakah baru darjat kita, dibandingkan dengan nabi? Mari kita tempuh liku hidup, mari kita berjuang, bersabar, bertawakal dan berani menurut contoh nabi.

Sumber: Tasauf Moden oleh Prof Dr Hamka

No comments: