Wednesday, January 20, 2010

Ingatan bagi pelupa: Sifat malu berpengaruh atur pergaulan hidup

MALU sangat besar pengaruhnya dalam mengatur pergaulan hidup. Perasaan malu membuatkan orang berakal enggan mengerjakan perbuatan jahat. Sebelum wujudnya undang-undang, manusia terlebih dulu dilindungi oleh hukum yang melekat dalam budi pekerti.

Malu menjadi buah mulut orang dan berasa malu apabila orang lain hilang kepercayaan. Rasa malu tidak akan hidup dalam budi pekerti seseorang jika dia tidak mempunyai kehormatan diri.

Daripada malu timbul perasaan mempertahankan diri, bangsa, negeri dan keyakinan. Perasaan itu juga mendorong berkejar-kejar mencari kehormatan dan kemuliaan dalam lapangan perjuangan hidup kerana tidak mahu kalah, malu tertinggal dan malu tercicir.

Malu, menghasilkan kekayaan, ilmu dan fikiran baru. Malu menyebabkan orang tidak mahu mundur dalam perjuangan. Jika suatu kaum tak punya rasa malu, ia akan tertinggal daripada masyarakat lain.

Sifat malu membawa orang mengharungi lautan besar, memasuki rimba belantara, ditimpa susah dan kepayahan untuk mencapai keutamaan. Sifat malu menyebabkan manusia sanggup menahan nafsu, mengekang diri dan menempuh halangan lantaran menghindarkan daripada perangai durjana. Daripada malu juga timbul sifat baik, benar dan lurus.

No comments: