Sunday, January 3, 2010

Persoalan Agama: Solat makmum lambat dua rukun daripada imam batal

Soalan:
APAKAH hukumnya jika seseorang itu sujud lama semata-mata untuk berdoa kepada Allah SWT ketika rakaat terakhir sedangkan dia masih solat berjemaah bersama imam?

CT
Kuala Lumpur.


Jawapan:
DALAM solat berjemaah, seseorang makmum wajib mengikuti pergerakan ataupun rukun fi'li yang dikerjakan imamnya. Perkara ini dinamakan sebagai mutaba'ah.

Mengikut yang dimaksudkan adalah permulaan perbuatan makmum hendaklah terkemudian daripada perbuatan imam dan imam pula terlebih dulu selesai daripada makmum. Sekiranya makmum terlambat mengikut imam dengan satu rukun, hukumnya adalah makruh.

Begitu juga sekiranya makmum terlambat mengikut imam daripada dua rukun yang panjang, seperti imam sudah mengerjakan rukuk, iktidal kemudian sujud dan bangkit daripadanya, sedangkan makmum masih berdiri tanpa sebarang keuzuran, maka batal solatnya.

Tetapi, jika kelambatan makmum disebabkan keuzuran dimaafkan seperti bacaannya lambat, maka syarak membenarkan untuknya ketinggalan tiga rukun yang panjang.

Namun, jika dia masih lambat, maka wajib mengikuti perbuatan imam dan meninggalkan perbuatan sedang dilakukannya. Kemudian hendaklah menambah kembali rakaat yang tertinggal selepas imam memberi salam.

Mengenai kelewatan yang disebabkan doa yang dilakukan ketika bersujud itu, tidak dinafikan ada kepentingannya tetapi haruslah diingat seseorang yang mengerjakan solat secara berjemaah, dia tertakluk pada syarat tertentu seperti mengikut imam.

Ini seperti sabda Rasulullah yang bermaksud: "Sesungguhnya imam dijadikan untuk diikuti." (Riwayat al-Bukhari no 657 dan Muslim No 411).

No comments: