Friday, January 1, 2010

Mengharapkan hijrah untuk kehidupan lebih baik

Oleh Hasliza Hassan
hasliza@bharian.com.my

Iman, jihad, matlamat akhir ke syurga mampu bentuk masyarakat Islam berkualiti

PERUBAHAN ke arah kehidupan lebih baik yang sering dikaitkan dengan sejarah hijrah Nabi Muhammad SAW bukan sesuatu yang mudah dilakukan dan tidak ramai berminat untuk keluar daripada zon selesa diduduki sekarang.

Bagaimanapun, menurut perunding motivasi Human Touch Consultant, Mohd Zawawi Yusoh (gambar), hijrah akan menjadi mudah serta menyeronokkan jika perubahan itu bersandar kepada tiga komponen iaitu iman, jihad serta matlamat akhir untuk mencapai syurga.

Katanya, pengertian hijrah yang membawa maksud bermula daripada awal juga perlu diubah kepada memulakan sesuatu dengan mengingati matlamat akhir kerana cara itu lebih berkesan untuk mendorong seseorang berubah.

"Cerita sejarah hijrah Nabi Muhammad SAW adalah cerita lama tetapi akan menjadi baru jika umat Islam dapat menghayati cara hidup Baginda dalam niat untuk melakukan penghijrahan atau perubahan ke arah kehidupan lebih baik.

"Al-Quran apabila bercerita mengenai hijrah selalu mengaitkannya dengan orang yang beriman dan ini menguatkan bahawa hijrah itu bermula dengan iman," katanya pada Majlis Sambutan dan Ceramah Maal Hijrah di surau di Balai Berita, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Beliau berkata, melihat kepada kedudukan diri, seseorang perlu bertanya apakah mereka sudah benar-benar beriman dan jika sebaliknya hendaklah berusaha memulakan hijrah dengan mempertingkatkan keimanan.

Zawawi berkata, tiga konsep iman jika difahami akan menjadikan penghijrahan bakal dilakukan bermula dengan iman itu berakhir dengan mencapai hasil diharapkan akhirnya iaitu meraih syurga Allah pada akhirat kelak.

Pertama, konsep iman ilmu al yakin yang mendorong seseorang itu berubah atas dasar iman serta ilmu. Maknanya, apa yang dilakukan semata-mata kerana Allah, bukan tujuan mendapat pengiktirafan atau layanan baik daripada pihak tertentu.

Contohnya, majikan dan pekerja yang saling hormat menghormati antara satu sama lain bukan saja di pejabat tetapi di mana juga mereka berada, adalah sebagai memenuhi suruhan Allah bukan kerana terpaksa.

Konsep iman ainul yakin pula adalah rasa yakin yang lahir seolah-olah apa yang diyakini itu dapat dilihat dengan mata kasar. Walaupun Nabi Muhammad SAW sudah tiada, hati kuat berasa untuk berubah dan mencontohi keperibadian Baginda.

"Ainul yakin ialah kita percaya walau tidak nampak dengan mata kasar. Malangnya sifat manusia ini, sudah nampak baru yakin atau sudah terkena baru nak sedar. Mat rempit selepas kemalangan dan patah kaki baru hendak menyesal.

"Sepatutnya walaupun Nabi Muhammad sudah tiada melihat kepada sirah Rasulullah kita tetap ingin menjadi seperti Baginda. Inilah yang dinamakan melakukan sesuatu kerana kita yakin balasannya nanti," katanya.

Sementara iman haqqul yakin pula katanya, adalah keyakinan yang sudah sebati dalam jiwa seseorang itu yang dapat digambarkan melalui perasaan seolah-olah apa yang dilihatnya ialah apa yang Allah lihat dan apa yang didengarnya ialah apa yang Allah dengar.

Dalam erti kata lain, Allah hanya suka melihat benda yang baik-baik dan itulah yang dilihat seseorang yang berhijrah. Begitu juga Allah suka mendengar perkara yang baik-baik saja dan itulah yang sepatutnya kita dengar.

Zawawi berkata, walaupun asasnya perubahan seolah-olah sukar untuk dilaksanakan tetapi dengan keyakinan kepada janji Allah seseorang itu mampu melakukannya dengan syarat sentiasa berdoa bersungguh-sungguh, berusaha melakukan suruhan agama, kreatif dalam berusaha dan akhirnya bertawakal kepada Allah.

No comments: