Monday, January 25, 2010

Isu kalimah Allah boleh selesai jika faham Perlembagaan Negara

Zainul Rijal Abu Bakar
zainul.rijal@abubakar.my


TINDAKAN tidak bermoral membakar surau yang dilakukan oleh golongan tidak bertanggungjawab boleh menimbulkan konflik di kalangan masyarakat majmuk. - Gambar hiasan


Penekanan perlu diberikan agar tiada pihak mempersendakan Islam

SELEPAS lebih tiga minggu berlalu isu mengenai penggunaan kalimah Allah dalam sebuah penerbitan berbahasa Melayu Gereja Katolik masih lagi belum reda. Beberapa insiden buruk seperti membakar gereja, kuil dan surau yang dilakukan oleh segolongan orang yang tidak bertamadun mencacatkan permulaan tahun baru 2010 ini.

Namun, ironinya apabila gereja dibakar ia menggamit liputan media yang besar. Malah kerajaan, ahli politik dari kalangan kerajaan dan pembangkang juga berpusu-pusu melawat gereja itu. Kerajaan juga menghulur sejumlah wang yang besar bagi membaiki kerosakan.

Badan bukan kerajaan (NGO) Islam juga mengambil tanggungjawab menyediakan sukarelawan bagi mengawasi dan melindungi gereja. Bukanlah hasrat saya mempertikaikan keikhlasan semua pihak dalam tindakan mereka itu.

Bagi saya sendiri perbuatan membakar rumah ibadat adalah suatu perbuatan terkutuk yang tidak pernah diajar oleh agama Islam. Ia adalah perbuatan yang menjadi liabiliti kepada Islam.

Walaupun begitu apabila surau menjadi mangsanya tidak kelihatan pula begitu ramai pemimpin yang melawat surau berkenaan, berapa pula sumbangan yang diperuntukkan oleh pihak tertentu bagi membaiki surau itu dan di mana pula NGO bukan Islam? Tidakkah mahu mereka menawar diri menjamin keselamatan surau dan masjid?

Inilah antara persoalan yang sering bermain di fikiran kita. Nampaknya terdapat perbezaan antara dua golongan ini.

Lebih teruk lagi ada juga pihak tertentu mempertahankan penggunaan kalimah Allah ini oleh orang bukan Islam. Pihak ini pula bukanlah daripada golongan Kristian tetapi sebaliknya, orang Islam sendiri yang memperjuangkannya. Walaupun dalam sedar mereka mengetahui orang Kristian di Denmark tidak bersetuju penggunaan kalimah Allah ini merujuk Tuhan orang Kristian, seorang paderi di Australia juga menentang penggunaannya, beberapa golongan Kristian di Sabah dan Sarawak juga berpandangan kalimah itu tidak wajar digunakan oleh orang Kristian. Nampaknya orang Islam ini sendiri yang lebih sudu dari kuah.

Natijahnya jadilah orang Islam ini sebagai hamlak yang hanya ditertawakan oleh bangsa lain. Malah bangsa Melayu Islam sendiri menghamput golongan ini kerana hanya memikirkan kepentingan diri saja walaupun secara terang-terangan bertentangan dengan titah Sultan Selangor.

Golongan ini sebenarnya mendahului Raja-Raja Melayu khususnya Sultan Selangor dalam hal ini. Tetapi mereka cuba mengalih perhatian rakyat dengan menyeret Majlis Agama dan Jabatan Agama ke dalam kemelut ini kerana kedua-dua agensi ini berpegang teguh atas pendirian kalimah Allah hanyalah bagi orang Islam saja. Tindakan Majlis Agama ini adalah berdasarkan perundangan negeri yang memberi kuasa kepada Majlis Agama untuk menjalankan tugas sebagai wakil Sultan dalam hal mengimpak kepentingan dan perpaduan Islam dan Melayu Islam.

Begitu juga tatkala seorang ahli jemaah menteri menyatakan kalimah Allah itu hanya tidak boleh digunakan di Semenanjung Malaysia saja tetapi bebas digunakan di Sabah dan Sarawak. Amat pahit kenyataan ini hendak ditelan orang Islam sama ada di Semenanjung ataupun di Sabah dan Sarawak. Seolah-olah di negeri itu tiada mempunyai ketua agama.

Raja dan rakyat tidak dapat dipisahkan bagi mempertahankan agama Islam. Raja-Raja Melayu bukanlah bersifat 'ceremonial' saja. Di dalam sebuah kertas kerja bertajuk Para Sultan Melayu Nusantara - Pewaris Khulafa Rasul Allah sebagai Sayyidin Penata Agama dan Madinah ada menyatakan:

"Sultan dengan zikir dan fikir seharusnya mampu berfiil amal soleh yang kaffah, mengubah buana ini yang cenderung jahiliyah-yastribiyah menjadi adabiyah diniyah; peradaban yang agamis tertib dan indah, berpedoman imani dan ilmu dua warisan al-Quran dan as Sunnah sehingga layak sebagai pewaris Rasulillah fil ardi.

"Oleh kerana rakyat Melayu asal beriman menurut titah Rajanya, maka tiadalah sempurna Melayu itu melainkan dengan pemagar-pemagarnya iaitulah Sultan dan segala orang besar baginda. Mereka ini laksana payung Allah dan tempat Allah menurunkan rahmat dan hidayatnya. Maka demikianlah yang menjadikan bangsa Melayu itu kuat umpama seikat rotan payah dan liat untuk dipatahkan. Adat dan syarak pengikatnya, Sultan dan orang-orang berbangsa pengetatnya. "Biar mati anak jangan mati adat kerana terlerailah Melayu sebagai bangsa jika tiada dijaga adat dan syarak.

Pantang anak Melayu derhaka pada Rajanya kerana apabila rotan sebilah tiada mahu mengikut, walau bagaimanapun putus juga ia kerana rahmat Allah sudah tiada bersama."

Jelaslah peranan Raja dan rakyat amat besar di dalam mempertahankan agama Islam. Sudah pasti golongan yang berpendirian memberi kebenaran bagi orang bukan Islam menggunakan kalimah Allah ini tidak mengambil kira pandangan sejarah ini. Malah segala tindakan leluhur kita akan menjadi sia-sia dengan pendirian terhasil daripada tanggapan tersasar dari landasan sebenar itu.

Kedudukan Sultan di negeri di dalam Persekutuan dan Yang DiPertuan Agong adalah termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia sebagai Ketua Agama Islam di negeri masing-masing dan mereka menjalankan tugas suci sebagai pelindung Agama Islam dan menjaga kepentingan masyarakat Islam melalui Majlis Agama Islam Negeri Negeri seperti yang diperuntukkan oleh perundangan. Malah kesetiaan kepada Raja adalah salah satu Rukun Negara.

Berteraskan Perlembagaan Persekutuan Malaysia, kedudukan Islam adalah sebagai Agama Persekutuan di mana hal ehwal berkaitan Islam dan hak orang Melayu adalah termaktub dan terpelihara oleh Perlembagaan Persekutuan.

Penekanan perlu diberikan terhadap perkara ini agar tiada pihak yang akan mempersendakan kedudukan Islam, hak-hak orang Melayu serta mendokong kedaulatan undang-undang dan keluhuran Perlembagaan.

Permasalahan ini sebenarnya bukanlah dicetuskan oleh umat Islam sendiri. Pihak Gereja Katolik itulah yang mengusik sensitiviti umat Islam dan kedudukan agama Islam ini sehingga menimbulkan kegelisahan keresahan dan kegusaran di kalangan orang Islam.

Oleh itu, mereka seharusnya mengambil langkah betul bagi memperbaiki keadaan runcing ini. Kemelut ini boleh diselesaikan jika setiap rakyat mengakui hakikat kedudukan istimewa agama Islam di dalam Perlembagaan.

Penulis adalah Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim (PPMM) dan boleh dihubungi melalui emel di zainul.rijal@abubakar.my

No comments: