Monday, January 4, 2010

Ulama ikhlas tidak jatuhkan air muka pemimpin

Oleh Mohd Hilmi Ramli


DR Wahbah Zuhaily (kiri) bersama bukunya Eqhal Islam dan Dahil, adalah ulama Fiqh yang tidak asing di kalangan pelajar jurusan Fiqh dan Usul Fiqh di negara ini. - Gambar hiasan

Ketinggian ilmu, peribadi ilmuwan Islam sampaikan risalah kebenaran perlu dicontohi

BULAN lalu, tanah air kita dikunjungi ramai ulama dan ilmuwan. Yang paling diingati ialah kunjungan Sheikh Yusuf Qaradawi, ulama tersohor dan pemimpin Persatuan Ulama Sedunia. Beliau menerima anugerah Tokoh Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan bagi tahun 1431 Hijrah. Sheikh Qaradawi bukan ulama yang asing di kalangan umat Islam di Malaysia.

Karyanya menjadi sumber bacaan dan inspirasi bagi golongan pelajar pengajian Islam, pendukung gerakan Islam dan masyarakat awam yang dahagakan kefahaman Islam. Kehadiran beliau sangat dinanti oleh masyarakat Islam di sini, selepas hampir sedekad tidak menjejakkan kaki di Malaysia, yang kali terakhir ialah pada 1997.

Pada tahun itu, beliau menjadi tetamu kerajaan Malaysia, dan melalui Kementerian Belia dan Sukan bercakap mengenai peranan belia dan dakwah Islam. Kehadiran beliau kali ini mengubat kerinduan dengan berkongsi 'buah tangan' terbaru beliau iaitu karyanya Fiqh Jihad. Kunjungan pertama kali beliau ke Malaysia ialah pada 1974 antaranya melawat pejabat Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim).

Sumbangan terpenting beliau ialah manhaj kesederhanaan dalam dakwah dan pendekatan yang mengiktiraf segala perbezaan pandangan di kalangan ulama dalam bidang fiqh. Abim berjasa menerbitkan dan menterjemahkan banyak karya Sheikh Qaradawi.

Di samping itu, seorang ulama fiqh yang tersohor juga, Sheikh Dr Wahbah Zuhaily juga berada di Malaysia kerana memberi ucaptama pada Kongres Pendidikan Islam Sedunia ke-7 yang dianjurkan oleh kerajaan negeri Selangor. Sheikh Wahbah juga tidak asing di kalangan umat Islam di Malaysia, terutama pelajar jurusan agama di bidang Fiqh dan Usul Fiqh.

Karya magnum opusnya Fiqh Islam Wa Adillatuhu yang menjadi sukatan penting dalam pengajian Fiqh di universiti tempatan. Beliau juga penerima Anugerah Tokoh Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan tahun sebelumnya.

Sebelum itu, Prof Tariq Ramadan, cucu kepada Hassan Al Bana, pengasas Ikhwan Muslimin juga berada di Malaysia. Beliau yang sering dengan kenyataan kritis dan kontroversinya, mengupas dokumentari 'Road To Mecca' yang berpandukan kisah sebenar Muhammad Asad, seorang pemikir Yahudi yang memeluk Islam kemudiannya.

Bagi pengamal aliran sufi, kehadiran Sheikh Yusuf Al Bakhur Al Shazili dan Sheikh Rohimuddin An-Nawawi Al Bantany ke Seminar Sufi 2009 sangat bermakna. Keduanya pernah menjadi tetamu Abim di Anjung Rahmat. Bahkan kehadiran Sheikh Muhammad Al Yaqoubi ke Konvensyen Perpaduan Muslim 2009 di PWTC satu lagi kunjungan yang dinantikan. Beliau masyhur kerana mendidik sebahagian besar ilmuwan kontemporari seperti Sheikh Hamza Yusuf, Sheikh Jibril Haddad dan ramai lagi .

Ketika kita meraikan kehadiran ulama dan ilmuwan dari luar negara, kemunculan Prof Naquib Al Attas selepas hampir empat tahun tidak berceramah di hadapan massa kerana kesihatan yang tidak mengizinkan, adalah perkara yang menakjubkan juga. Satu seminar anjuran Himpunan Keilmuwan Muda (Hakim) dan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) berkenaan Seminar Pengukuhan Pandangan Alam Islam dan Syarahan Perdana Prof Naquib Al Attas diadakan.

Tidak keterlaluan dikatakan, seminar ini merakam sejarah tersendiri apabila seorang Timbalan

Menteri membatalkan urusan politiknya untuk mendengar pembentangan kertas kerja yang bermula seawal pagi sehinggalah malamnya, Syarahan Perdana oleh Prof Naquib Al Attas.

Datuk Saifuddin Abdullah, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi harus diberi pujian kerana jemputan kepada beliau hanyalah untuk merasmikan majlis, namun dengan kecintaan dan penghormatan yang tinggi terhadap ilmuwan dan pembudayaan ilmu, beliau setia dengan seminar dari pagi sehingga ke penghujungnya iaitu malam Syarahan Perdana.

Prof Al Attas memberi inspirasi kepada gerakan Abim peringkat awalnya, dengan mendidik generasi awal pendukung Abim, mencipta logo dan memberi nama majalah Abim sebagai Risalah. Buku Islam and Secularism terbitan Abim pada 1978 menempatkan nama Abim di persada dunia sebagai pertubuhan belia Islam yang berwibawa menerbitkan sebuah karya penting oleh ilmuwan besar.

Dalam tradisi ilmu Islam, ulama diberi penghormatan tinggi dan mulia. Ini dirakamkan dalam al-Quran dan hadis mengenai penghormatan yang diberikan kepada mereka.

Persoalan adab kepada golongan ulama tidak boleh dipertikaikan lagi. Burhanuddin Zarnuji dalam kitab mashyurnya Ta'lim Muta'alim Tariq Ta'alum (Bimbingan Bagi Penuntut Ilmu Pengetahuan) menulis, menghormati guru ialah jangan berjalan di depannya, duduk di depannya, duduk di tempatnya, memulai mengajak berbicara atas perkenan darinya, berbicara hal lagha di depannya dan menanyakan hal yang membosankan. Hal seperti ini sememangnya kita sudah bersetuju sejak azali lagi bahawa ini bentuk penghormatan yang diberikan kepada mereka.

Ulama yang wibawa tidak perlu merasa gentar berdepan dengan pemimpin. Mereka menyampaikan risalah kebenaran, nasihat mahupun teguran ikhlas. Bagi pihak pemimpin pula, kedudukan mereka ialah mendengar dengan ikhlas nasihat itu dan dengan rendah diri cuba menerima kelemahan jika ada bentuk teguran diberikan.

Nasihat ulama yang ikhlas tidak sama sekali untuk menjatuhkan air muka seseorang pemimpin, bahkan itu sebenarnya tugas hakiki seseorang ulama dalam sejarah tradisi keilmuan dan kepemimpinan Islam. Ulama yang menegur pemimpin tidak sama sekali bertujuan menggantikan kedudukan pemimpin itu.

Penulis ialah Ketua Penerangan Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim)

No comments: