Wednesday, November 4, 2009

Iqra: Mengenali pejuang, cendekiawan Islam berpengaruh

Tajuk: 50 Tokoh Islam Yang Mengubah Dunia
Pengarang: Ahmad Amri Zainal Adam dan Nurasyikin Ahmad
Penerbit: PTS Millennia Sdn Bhd
Pengulas: Muhd Yusuf Abu Bakar

BANYAK maklumat yang boleh diperoleh apabila membaca buku 50 Tokoh Islam Yang Mengubah Dunia hasil tulisan bersama Ahmad Amri Zainal Adnan dan Nurasyikin Ahmad terutama tokoh pejuang, ulama, intelektual Islam zaman silam di Afrika, Asia Barat dan Nusantara yang membawa perubahan kepada masyarakat khususnya Islam.

Usaha penulis membahagikan empat bahagian mengikut kategori masing-masing memudahkan pembaca untuk menilai mereka mengikut keintelektualan, ulama, pejuang agama dan politik yang memberi pengaruh besar masyarakat Islam dan bukan Islam.

Penulis memilih Muhamad Iqbal, penyair dan pemikir agung yang mengubah pandangan masyarakat Islam di Asia Selatan, khususnya kepada pembentukan negara Pakistan selepas Perang Dunia Kedua. Kita melihat kebanyakan pemikiran baru Islam muncul selepas negara yang terjajah di Afrika, Asia Barat dan Nusantara, berusaha untuk memerdekakan diri selepas tahun 1940-an.

Nama Hassan Al Banna, Sayyid Qutb, penggerak Ihkwan Muslimin di Mesir yang pengaruhnya bukan saja di negara Afrika Utara itu, malah turut menjengah di negara termasuk Malaysia.

Buku ini turut memilih ulama seperti Said Hawa, Hamka, Yusuf al- Qardhawi, Nik Aziz Nik Mat dan Haron Din untuk dijadikan antara 50 tokoh berpengaruh dalam dunia Islam. Pemilihan tokoh lama dan semasa seperti Umar al Mukhtar, Ayatollah Khomeini, Ahmadinejad, Anwar Ibrahim dan Amien Rais membolehkan pembaca menilai perjuangan mereka kepada masyarakat Islam tempatan dan dunia.

Kehadiran mereka ini, menurut penulis berjaya mengubah dunia, mengembalikan sinar harapan umat bagi menyaksikan umat Islam kembali dihormati, dimartabatkan sebagai khaira ummah yang diidamkan.

Namun kita agak ragu mengenai pemilihan tokoh berdasarkan tajuknya kerana ada tokoh yang tidak terpilih untuk disenaraikan sebagai tokoh Islam yang mengubah dunia.

Mungkin penulis mempunyai pertimbangan lain yang tidak diketahui untuk tidak menyenaraikan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang dilihat turut berpengaruh dan memberi pengaruh besar kepada dunia Islam. Mungkin segelintir kita boleh menafikan sumbangan beliau tetapi kalau kita ke luar negara terutama negara Islam sama ada di Afrika, Asia Barat, Asia termasuk Nusantara, nama Dr Mahathir akan disebut sebagai penyumbang besar kepada dunia Islam, yang menyebabkan kita berbangga.

No comments: