Wednesday, November 4, 2009

Umar tak laksana hukum ketika marah

KHALIFAH Umar Abdul Aziz berkata kepada orang yang memarahnya. "Andaikan engkau tidak membuatkan aku marah, nescaya aku beri hukuman". Umar tiba-tiba teringat ayat Allah. "Dan mereka yang dapat menahan marah", kerana itu ketika ia mendapat kesempatan untuk menahan maka langsung dipergunakan.

Umar dalam peristiwa lain melihat seorang mabuk, maka ketika ditangkap untuk dihukum, tiba-tiba Umar dimaki oleh lelaki mabuk itu, maka Umar kembali tidak jadi menghukum. Ketika ditanya," Ya Amirul mukminin, mengapa setelah ia memakimu tiba-tiba engkau tinggalkan? Jawabnya, "Kerana ia menjengkelkan aku, maka andaikan aku hukum (pukul) mungkin kerana kemarahanku kepadanya. Saya tidak suka memukul seorang hanya membela diriku."

No comments: