Friday, November 6, 2009

Lebih 50 peratus jemaah Malaysia ada di Tanah Suci

Lebih 50 peratus daripada 26,000 jemaah haji Malaysia kini sudah ada di Tanah Suci sementara menunggu tibanya musim haji hujung bulan ini dan mereka diingatkan supaya jangan terikut-ikut dengan cara bangsa lain ketika melakukan ibadah di Masjidil Haram.

Sebaliknya, jemaah haji Malaysia hendaklah melakukan ibadah dengan tenang dan khusyuk seperti diamalkan selalu di tanah air, kata seorang guru agama jemputan Tabung Haji, Sapawi Che Mat.

Beliau berkata antara kejanggalan yang dapat disaksikan ketika di Masjidil Haram ialah wanita dan lelaki yang bersembahyang dalam saf sama ketika solat berjemaah.

Katanya perkara ini mungkin terjadi ekoran kesesakan di dalam masjid setiap kali waktu solat dan bagi mengelakkan perkara itu, jemaah haji Malaysia yang hendak bersolat di Masjidil Haram bersama mahram dinasihati supaya datang lebih awal.

Sapawi berkata satu lagi kejanggalan yang dapat diperhatikan ketika berada di Masjidil Haram ialah perbuatan jemaah haji negara lain yang berebut-rebut serta bertolak-tolak ketika hendak mencium Hajar-ul-Aswad.

“Mencium Hajar-ul-Aswad itu hukumnya sunat… kalau tak dapat cium cukup sekadar melambai tangan dan mengucup tangan itu. Jangan terlalu ghairah hendak menciumnya sehingga menimbulkan rasa kesal tidak dapat berbuat demikian sehingga terbawa-bawa apabila pulang ke tanah air nanti.

“Di Masjidil Haram kita akan bertemu dengan umat Islam dari pelbagai negara, bangsa, keturunan serta budaya dan sungguhpun semuanya beragama Islam, dari segi mazhab dan fahaman mereka mungkin berbeza daripada kita,” kata Sapawi yang juga berperanan membimbing jemaah haji dalam melakukan ibadah haji.

Beliau berkata apa yang penting bagi jemaah haji Malaysia ialah mereka melakukan ibadah dengan ilmu dan bukan dengan emosi selain menasihati mereka supaya mengukur kemampuan diri jika hendak melakukan ibadah umrah beberapa kali.

“Kita tak boleh halang mereka melakukan umrah beberapa kali, namun kita selalu ingatkan jemaah haji mengenai tujuan utama mereka datang ke Tanah Suci iaitu hendak mengerjakan haji.

“Jangan kerana terlalu ghairah hendak melakukan umrah, jemaah haji terlantar sakit dan apabila tiba musim haji mereka tidak berupaya untuk melaksanakan ibadah haji dengan sempurna,” katanya. - Bernama

No comments: