Saturday, May 2, 2009

Akhlak terpuji jayakan dakwah

DARIPADA Abu Hurairah katanya, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Apakah tidak menarik hatimu bagaimana Tuhan menghindarkan daripadaku caci maki dan kutukan orang Quraisy. Mereka yang mencaci dan mengutuk ialah orang tercela, sedangkan aku orang terpuji." (Hadis riwayat Bukhari)

Ada dua sifat yang bertentangan, sifat terpuji (mahmudah) dan tercela (mazmudah). Rasulullah SAW ialah manusia terpuji. Meskipun ditentang, dimusuhi dengan kata-kata kemudian dengan makian, penghinaan, ancaman dan akhirnya pembunuhan, Baginda SAW tidak membalas kejahatan itu.

Baginda SAW tidak pernah marah dan bertindak keras bahkan tenang serta tidak berputus asa. Nama Baginda SAW mencerminkan akhlak yang sekali gus melontar kembali setiap tohmahan serta keburukan dilemparkan kepada pihak yang mengutuk iaitu musuh Baginda.

Allah mengingatkan Rasulullah SAW, manusia menjauhkan diri jika Baginda bersikap keras dan kasar. Sedangkan melalui kasih sayang, hati yang keras menjadi lembut dan cair untuk menerima kebenaran.

Jundub Ibn Sufyan menerangkan: "Rasulullah SAW pada suatu hari berada dalam peperangan sedangkan anak jari Baginda sudah berdarah. Maka berkata Rasulullah SAW: "Engkau hai anak jari tiada selain anak jari yang sudah berdarah dan di jalan Allah apa yang sudah engkau deritai." (Hadis Bukhari dan Muslim)

Nabi pernah menyatakan tekanan paling berat pernah dirasakan Baginda ketika berdepan dengan orang Quraisy ialah pada Hari Aqabah di Mina iaitu ketika ke Taif untuk berdakwah.

Baginda SAW berharap penduduk Taif menerima dakwah Islam dan melindunginya daripada keganasan Quraisy. Namun, sebaliknya berlaku apabila Baginda diusir dan dikasari sehingga luka berdarah.

Berikutan peristiwa itu Allah mengutuskan malaikat membantu Baginda membinasakan puak yang menentang itu. Namun sebagai nabi, Baginda tidak terburu-buru.

Baginda menolak bantuan Allah dan mengharap kaum yang melampau itu diberi kesedaran dan tidak dibinasakan kerana perlakuan mereka sebenarnya disebabkan kejahilan.

Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

No comments: