Saturday, May 2, 2009

Puasa cara mudah sihatkan badan, minda

Umat digalak berpuasa sunat selain tambah amal dapat hindari penyakit

HARI ini pelbagai cara dilakukan warga kota dan desa untuk menjaga kesihatan antaranya senaman setiap hari, berjoging pagi atau petang dan tidak kurang juga mengambil produk kesihatan sebagai makanan tambahan.

Bagi orang Islam, mereka mempunyai satu lagi cara untuk menjaga kesihatan iaitu mengerjakan puasa sunat. Di samping dapat ganjaran pahala istimewa daripada Allah, berpuasa dapat menyembuhkan pelbagai macam penyakit rohani khususnya berkaitan nafsu.

Selain itu, mereka yang berpuasa dapat menjauhkan diri daripada melakukan perkara mungkar seperti membuat fitnah, mengumpat, berfoya di tempat hiburan atau menonton gambar lucah di internet.

Orang berpuasa tentu tidak sanggup melakukan perkara seperti itu kerana ia boleh mengurangkan pahala puasa atau jika tidak kena gaya membatalkan puasa.

Dalam apa keadaan sekalipun, sebenarnya ibadah puasa dapat melatih serta mendidik manusia sentiasa tenang dan sabar yang juga sebahagian daripada iman.

Sabda Nabi Muhammad SAW bermaksud: "Puasa adalah separuh daripada sabar." (Hadis riwayat Tirmizi dan Ibnu Majah)

Mengikut kajian, orang berpuasa mampu menyembuhkan penyakit berpunca daripada pemakanan seperti sakit perut dan gastrik jika ibadah itu dilakukan berterusan dengan teratur. Hal ini diakui kebenarannya oleh ahli perubatan.

Imam Al-Ghazali pernah menjelaskan sebahagian besar penyakit berpunca daripada makanan dan minuman. Katanya, berpuasa dapat memberi kesan positif terhadap penyakit berpunca daripada makanan dan minuman. Sementara Imam Bukhari berpendapat dengan berpuasa seseorang mampu menyembuhkan penyakit rohani.

Selain puasa wajib sebulan ketika Ramadan, umat Islam digalak melakukan puasa sunat pada masa tertentu dalam kalendar Islam seperti puasa pada 9 Zulhijjah, 9 dan 10 Muharam, enam hari pada Syawal (puasa enam), Nisfu Syaaban dan tiga hari setiap bulan iaitu pada 13, 14 dan 15.

Umat Islam juga disaran mengerjakan puasa sunat Isnin dan Khamis setiap minggu. Amalan ini menjadi budaya dalam kehidupan sesetengah umat Islam di negara ini seperti dilakukan pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2008 yang memperoleh 20A, Nik Nur Madihah Nik Mohd Kamal. Beliau mengamalkan puasa Isnin dan Khamis sejak berusia 12 tahun.

Dalam catatan sejarah Islam, amalan berpuasa Isnin dan Khamis dilakukan Nabi Muhammad SAW. Baginda bersungguh-sungguh melakukannya seperti dijelaskan hadis diriwayatkan Muslim dan At-Tirmidzi.

Abu Qatadah berkata, pernah Rasulullah SAW ditanya mengenai puasa Isnin. Jawab Baginda SAW: "Hari itu aku dilahirkan dan hari itu aku diutus menjadi Rasul dan diturunkan kepadaku al-Quran." (Hadis riwayat Muslim)

Mengenai Rasulullah SAW yang mengamalkan puasa Isnin dan Khamis, Abu Hurairah berkata, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Pada dua hari itu amal perbuatan manusia diangkat kepada Allah dan aku suka pada saat amalku dilaporkan aku dalam keadaan berpuasa." (Hadis riwayat At-Tirmidzi)

Allah mengingatkan umat Islam supaya beribadat kepada-Nya seperti ibadat Nabi SAW. Firman Allah bermaksud: "Apa (ajaran) yang dibawakan Rasul kepada kamu, maka kamu ambillah dia, dan apa yang dilarang kamu (membuatnya), maka berhentilah (jadikan sempadan; jangan langkaui)." (Surah Al-Hasyr, ayat 7)

Firman Allah bermaksud: "Siapa yang mematuhi Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya dia memperoleh kejayaan paling besar." (Surah al-Ahzaab, ayat 71)

Mengenai penilaian amal manusia pada dua hari itu, Imam Muslim meriwayatkan daripada Abu Hurairah secara marfuk seperti berikut: "Pintu syurga dibuka pada Isnin dan Khamis, maka setiap hamba yang tidak musyrik akan diampuni kecuali lelaki yang masih bermusuhan dengan saudaranya maka dikatakan: Lihatlah (wahai malaikat) kedua-dua orang ini sehingga mereka berdamai."

Penulis Suyadi dalam bukunya Keajaiban Puasa Isnin Khamis mencatatkan: "Hikmah puasa bagi kesihatan jasmani dan rohani serta kecerdasan otak tidak dapat dipandang sebelah mata.

"Amalan puasa Isnin dan Khamis secara berterusan membuahkan daya gerak dan ketahanan jasmani serta kecerdasan otak yang luar biasa. Hal ini bukan omong kosong tanpa bukti. Kajian dari segi kesihatan menunjukkan dalam keadaan perut lapar otak akan berfungsi secara maksimum serta hati semakin dekat dengan Yang Maha Besar."

Memang tidak dinafikan puasa Isnin dan Khamis banyak membantu pengamalnya menjadi sihat, cergas dan tidak mudah diserang penyakit seperti sakit kepala. Mereka yang berterusan mengamalkannya, terutama pelajar dapat meningkatkan kefahaman dalam bidang pelajaran.

Orang berpuasa sama ada wajib atau sunat mendapat kedudukan istimewa di sisi Allah dengan syarat puasanya dikerjakan dengan ikhlas kerana Allah.

Daripada Abu Saiid Al-Khudri menceritakan, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Siapa berpuasa pada suatu hari di jalan Allah (secara ikhlas serta mencontohi Nabi), nescaya Allah akan menjauhkan mukanya (dirinya) daripada neraka sejauh 70 tahun (perjalanan)." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) Diriwayatkan daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Puasa itu perisai dan benteng yang benar-benar menyekatkan daripada neraka." (Hadis riwayat Ahmad)

No comments: