Wednesday, May 13, 2009

Manusia tidak berilmu mudah terbabit jenayah

Oleh Wan Marzuki Wan Ramli

Masyarakat perlu berusaha, ambil langkah bendung kelakuan bertentangan agama

POLIS Diraja Malaysia (PDRM) melancarkan 'perang habis-habisan' tanpa kompromi terhadap penjenayah berikutan peningkatan indeks jenayah di seluruh negara. Kumpulan penjenayah ini perlu diperangi bagi melenyapkan ancaman mereka kerana kehadiran kelompok itu boleh menjejaskan kedudukan sosioekonomi dan politik negara.

Orang melakukan jenayah sebenarnya boleh dianggap hanya berjasad manusia, tetapi jiwa dan perasaannya tidak lebih daripada ganasnya binatang.

Firman Allah SWT bermaksud: "Dan sebarkanlah bersama-sama dengan orang yang menyeru Tuhannya pagi dan senja hari dengan mengharapkan keredaan-Nya dan janganlah kedua matamu berpaling dari mereka (kerana mengharapkan) perhiasan dunia dan janganlah kamu mengikut orang yang hatinya Kami lalaikan dari mengingati Kami, dan menurut hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batasan." (surah al-Kahfi ayat 28).

Penjenayah dan jenayah memang kejam. Selepas tercetusnya sesuatu kes jenayah akan lahir pula selepas itu perasaan marah, iri hati dan dendam kesumat yang bakal ribut lagi bahang kekejaman dalam bertindak balas seterusnya.

Lanjutan insiden itu juga kita semua pasti dengan segera akan terbayangkan pelbagai gejala tidak sihat terus bernanah menjadi 'penyakit masyarakat'.

Nasihat menasihati dan ingat mengingati antara satu sama lain supaya tidak tergelincir dari landasan Islam sudah menjadi tanggungjawab setiap Muslim. Tanggungjawab itu bergantung pula kepada keupayaan diri seseorang itu apabila berada dalam kelompok manusia tertentu dan mengikut tahap keilmuan dimiliki seseorang individu.

Firman Allah SWT bermaksud: "Demi masa, sesungguhnya manusia berada di dalam kerugian, kecuali mereka mengerjakan amalan soleh dan nasihat menasihati mentaati kebenaran dan kesabaran." (Surah al-Asr, ayat 1-3).

Perangkaan, indeks jenayah kebangsaan meningkat kepada 12.6 peratus dalam tempoh sembilan bulan pertama pada 2006 iaitu sejumlah 170,481 kes berbanding hanya 151,444 kes dalam tempoh sama tahun sebelumnya.

Jenayah keganasan meningkat 18.01 peratus, harta benda naik 13.87 peratus dan jenayah komersial bertambah 17.98 peratus. Hanya jenayah narkotik mencatatkan penurunan sebanyak 8.07 peratus.

Benarlah, manusia yang tidak berilmu sanggup melakukan apa saja untuk kepentingan diri sendiri. Golongan ini akan merasa bahagia dengan kematian, kecederaan, kecacatan dan keruntuhan hidup orang lain.

Insiden jenayah menyebabkan negara mengalami kerugian dianggarkan bernilai RM15.3 bilion pada 2007. Dengan peningkatan berterusan pada tahun lalu dan tahun ini, angka kerugian pastinya terus meningkat.

Kita masih terus berharap agar pihak berkuasa dapat terus mengambil langkah bijak bagi menangani pelbagai kes jenayah yang terus meningkat setiap hari.

Dalam hadis Rasulullah lain riwayat Ibnu Majah, baginda bersabda bermaksud:" Wahai manusia , sesungguhnya Allah memerintahkan kamu melakukan yang makruf dan menegah perkara yang mungkar. Sebelum (sampai masanya) kamu berdoa kepada-Ku tetapi Aku tidak memperkenankannya, (perintah dan tegahlah) sebelum (sampai masanya) kamu meminta pertolongan-Ku tetapi Aku tidak menolong kamu."

Justeru, semua anggota masyarakat perlulah sama-sama berusaha untuk memikir dan mengambil langkah jangka panjang bagi membendung dan membanterasnya. Allah berpesan dalam kitab suci al-Quran supaya semua manusia bersatu padu dalam melakukan apa juga bentuk kebaikan untuk kesejahteraan bersama dan jangan sekali-kali bersatu melakukan sesuatu yang boleh membawa ke arah dosa dan kerosakan.

Allah SWT berfirman bermaksud: "Serulah (semua manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmat dan pengajaran yang baik dan bijaksana, dan bantahlah mereka dengan cara yang baik." (surah an-Nahl, ayat 125).

Penambahan anggota polis sehingga 60,000 anggota dalam masa lima tahun akan datang dan peningkatan kepakaran dalam bidang tertentu seperti sains dan teknologi, teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), teknologi siber dan forensik, adalah antara sasaran utama mereka dalam usaha membendung dan seterusnya membasmi pelbagai kes jenayah berlaku di seluruh negara.

Bukan hanya akan lebih bijak dan cekap dalam membendung dan mengurangkan peningkatan kes, tetapi juga dalam masa yang sama menghapuskan punca yang membawa kepada tercetusnya pelbagai kejadian jenayah yang kian parah dalam masyarakat.

Moga ia dapat dibendung, sesuai dengan kekuatan yang ada pada gagasan perkhidmatan pasukan keselamatan negara kita. Gandingan tenaga dari seluruh rakyat pula amat ditagih kerana seorang warga yang terpuji adalah sentiasa memikirkan cara dan kaedah terbaik untuk menyumbang jasa kepada keharmonian tanah air sendiri.

No comments: