Wednesday, May 13, 2009

Iqra: Menjelaskan mengenai prasangka bukan Islam

Judul: Islam dan Jihad - Prasangka Atau Kenyataan
Penulis: AG Noorani
Penerbit: Institut Terjemahan Negara Malaysia
Pengulas: Jami'ah Shukri
Harga: RM35.

KREDIBILITI umat Islam tercalar akibat lemparan pelbagai tohmahan oleh dunia Barat berikutan tragedi serangan 11 September ke atas Pusat Dagangan Dunia (WTC), New York serta Pentagon di Washington.

Akibatnya, bekas Presiden Amerika Syarikat, George W Bush mengutuk keras sentimen anti-Islam dan anti-Arab yang memuncak di Amerika Syarikat.

Dalam suasana tuduhan melulu ini sewajarnya polemik berkaitannya diperjelaskan bagi mengelak salah faham berlarutan.

Kelahiran buku ini adalah untuk memberi kefahaman mengenai beberapa konsep asas bagi menangkis sangkaan buruk digembar-gemburkan cendekiawan Eropah sejak dulu terhadap umat Islam.

Buku setebal 125 muka surat ini sarat dengan misi penjelasan dengan mendedahkan muslihat kumpulan tertentu memperalatkan agama sebagai senjata politik.

Banyak teori palsu dikembangkan secara meluas sehingga memberi gambaran salah kononnya politik Islam secara semula jadi bersifat militan dan menghalang penerapan proses demokrasi dalam kebanyakan pemerintahan Islam.

Begitu juga dengan prasangka maksud jihad. Perkataan ini sebenarnya menunjukkan maksud positif yang menyatakan pentingnya kebenaran dalam agama.

Bagaimanapun bagi orang lain, khususnya Barat ia membawa maksud kekejaman agama yang tidak diingini.

Peperangan dimulakan pada dinasti pemerintahan Islam Ummayyah, Abbasiyyah, Fatimiyyah dan Uthamaniyyah bukanlah pelaksanaan jihad serta jenayah dianjurkan pelampau Islam atas Islam.

Penulis membandingkan dengan pemikir Islam progresif yang berusaha menangani persoalan yang tidak dapat dielakkan serta dilontarkan oleh duna moden terhadap Islam.

No comments: