Sunday, May 3, 2009

Ulul Albab: Selesema babi amaran untuk umat ingkar

Abdurrahman Haqqi

Manusia sering alpa peringatan Allah dalam al-Quran haramkan binatang punca penyakit


APAKAH yang berlaku pada masyarakat antarabangsa hari ini? Baru saja mereka dikejutkan dengan selesema burung dan sebelumnya sindrom pernafasan yang teruk (SARS), kini mereka dikejutkan lagi dengan selesema babi. Belum lagi mereka menyelesaikan masalah pertama, kini sudah menerpa masalah kedua. Mungkinkah muncul masalah lain selepas ini? Hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Bagi mereka 'di luar lingkaran,' seperti ruangan Datuk Johan Jaaffar dalam akhbar ini, selesema babi mungkin konspirasi pihak-pihak tertentu penguasa dunia. Ia boleh kita amati menerusi tulisan Dr Keith bertajuk Swine flu outbreak. The truth is ugly pada 27 April lalu. Setakat tarikh itu, 1,614 kes wabak dan 103 kematian walaupun belum ada pengesahan semua kes ini berkaitan selesema babi.

Artikel itu merujuk kes pertama wabak serupa yang berlaku pada 1918 hingga 1922 dan turut disentuh pembabitan sebuah syarikat gergasi farmasi Amerika Syarikat dalam aksi bio-terrorists atau pengganas biologi yang menyebarkan vaksin selesema burung.

Mengenai perkara ini Dr Keith menulis apa yang dikatakan seseorang iaitu "As Mike Adams, The Health Ranger, has commented, if you mail an envelope full of anthrax to your senator, you get arrested as a terrorist. So why is ..... which mailed samples of a far more deadly viral strain to labs around the world - getting away with saying, essentially, oops?" (Seperti dikatakan Mike Adams, anda boleh ditahan sebagai pengganas jika menghantar sampul surat berisi antraks kepada senator (Amerika). Bagaimanakah pula dengan tindakan (syarikat farmaseutikal) yang menghantar virus lebih bahaya kepada makmal di seluruh dunia dan boleh pula dengan berkata....oops?")

Wabak Influenza A menjadi bualan hangat masyarakat antarabangsa hari ini. Kira-kira 100 sekolah di Amerika ditutup sementara berikutan kebimbangan merebaknya virus ini. Switzerland mengesahkan kes pertama selesema babi di negara itu apabila mangsa dimasukkan ke hospital Baden di Aargau, bahagian utara Switzerland.

Menteri Kesihatan Peru, Oscar Ugarte mengesahkan seorang wanita warga Argentina yang menetap di negara itu sebagai kes pertama penghidap selesema babi. Sekarang seluruh pelanggan media masa dunia dipaparkan berita mengenainya dan 'terangkatlah' nama babi yang mengikut Islam binatang najis yang haram dimakan.

Babi disebut lima kali dalam al-Quran al-Karim; empat daripadanya dikaitkan dengan pemakanan manakala satu lagi dikaitkan dengan bangsa Yahudi.

Keempat-empat ayat yang membincangkan masalah memakan babi adalah ayat 173 Surah al-Baqarah; ayat 3 Surah al-Maidah; ayat 145 Surah al-An'am dan ayat 115 Surah al-Nahl.

Satu lagi ayat yang dikaitkan dengan bangsa Yahudi adalah ayat 60 Surah al-Maidah yang bermaksud: "Katakan: Mahukah, aku khabarkan kepada kamu mengenai yang lebih buruk balasannya di sisi Allah daripada yang demikian itu? Mereka ialah orang yang dilaknati oleh Allah dan dimurkai-Nya dan orang yang dijadikan antara mereka sebagai kera dan babi dan penyembah taghut. Mereka inilah yang lebih buruk kedudukannya dan yang lebih sesat daripada jalan yang betul."

Sebelum dan sesudah ayat ini, Allah memberitakan perkhabaran ahli kitab khususnya Yahudi dengan kekufuran mereka terhadap ajaran Allah, pada akhirnya mereka diseksa oleh Allah dengan salah satunya diubah menjadi babi. Jika kita perhatikan ayat yang menjelaskan haram makan babi, maka kita sedari ayat berkenaan tidak hanya ditujukan kepada umat Islam tapi kepada seluruh manusia. Mari kita perhatikan semua ayat berkenaan iaitu:

Pertama: "Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai dan darah dan daging babi dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah." (Surah al-Baqarah: 173).

Kedua: "Diharamkan kepada kamu (makan) bangkai (binatang yang tidak disembelih) dan darah (yang keluar mengalir) dan daging babi (termasuk semuanya) dan..." (Surah al-Maidah: 3)

Ketiga: "Katakan (wahai Muhammad): "Aku tidak dapati dalam apa yang sudah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai atau darah yang mengalir atau daging babi kerana sesungguhnya ia adalah kotor..." (Surah al-An'am: 145).

Keempat: "Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu makan bangkai, darah, daging babi dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah." (Surah al-Nahl: 115)

Larangan makan daging babi dan apa yang diambil daripadanya adalah untuk seluruh umat manusia. Mengapa demikian?

Ayat Surah al-An'am menjawabnya dengan jelas yakni: "...kerana sesungguhnya ia adalah kotor." Menganggap babi sebagai binatang kotor bukan tanggapan masyarakat Islam berpegang dengan ajaran al-Quran yang menyatakan ia najis, tetapi di Barat fenomena menganggap babi kotor juga wujud. Sebagai contoh dalam masyarakat mereka ada perumpamaan yang menyatakan don't be such a pig atau take your hands off me, you filthy swine.

Makan makanan halal dan baik adalah ajaran utama Islam kerana ia boleh menyelamatkan dan membawa manusia kepada kebahagiaan, selain tidak menjerumuskan mereka ke lembah kesengsaraan.

Dalam hal ini, Baginda Rasulullah SAW bersabda maksudnya: "Sesungguhnya Allah baik dan tidak kabulkan (menerima) kecuali yang baik. Allah menyuruh orang mukmin sama seperti Dia lakukan ke atas rasul seperti firman-Nya yang bermaksud: "Wahai rasul, makanlah daripada benda yang baik dan kerjakan amal salih."(Surah al-Mukminun: 52).

Allah juga berfirman maksudnya: "Wahai orang beriman! Makan daripada benda yang baik (yang halal)." (Surah al-Baqarah: 172).

Rasulullah menyebut mengenai seorang yang melakukan perjalanan jauh, rambutnya kusut dan wajahnya kotor dipenuhi debu, menadahkan tangannya ke langit lalu berkata: "Wahai Tuhanku, wahai Tuhanku," sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan dia diberi makan daripada yang haram pula. Jika demikian bagaimana Allah kabulkan doanya? (Hadis riwayat Muslim).

Sebagai benda haram sepatutnya babi dan hasil daripadanya tidak dimakan umat Islam kerana menjejaskan kesahihan ibadat mereka. Hari ini banyak benda khasnya makanan dan ubat yang dicampur enzim babi sehingga kita tidak perasan soal halalnya. Kita mendengar keluhan ramai yang ubat ini ada enzim babi atau ubat itu dibuat daripada babi. Apakah kepentingan melakukan sebegitu sehingga menjejaskan kesucian umat Islam?

Dalam Islam, ini ditegaskan seperti hadis bermaksud: "Tariq Suwaid bertanya kepada Nabi SAW mengenai khamar (arak) dan Baginda melarangnya. Tariq berkata: "Aku hanya menjadikannya campuran untuk ubat." Lalu Nabi SAW berkata lagi: "Itu bukan ubat tetapi penyakit." (Hadis riwayat Ahmad)

Bagi berdepan wabak seperti selesema babi, umat Islam diingatkan terhadap ajaran agama suci mereka antaranya bermaksud: "Larilah daripada penderita juzam (lepra) seperti kamu lari daripada harimau." (Hadis riwayat Bukhari)

"Apabila berlaku dalam satu negeri wabak penyakit dan kamu berada di situ jangan kamu ke luar meninggalkan negeri itu. Jika terjadi ketika kamu di luar negeri itu, jangan kamu memasukinya." (Hadis riwayat Bukhari)

"Mohon kepada Allah keselamatan dan afiat (kesihatan). Sesungguhnya tiada sesuatu pemberian Allah sesudah iman lebih baik daripada kesihatan." (Hadis riwayat Ibnu Majah)

Ya Allah, hanya rahmat-Mu yang kami harapkan, maka jangan Engkau biarkan diri kami terlepas daripada kasih sayang-Mu sekelip mata pun dan perbaikilah selalu keadaan kami, tiada Tuhan selain Engkau. Amin!

No comments: