Saturday, May 23, 2009

Manusia tak boleh taksub mendalami alam ghaib

Oleh Hashim bin Ahmad

Allah sengaja merahsiakan supaya insan berfikir tentukan masa depan hidup

MEMANG tidak dapat dinafikan manusia adalah semulia-mulia makhluk dan sebaik-baik kejadian diciptakan Allah kerana dikurniakan akan untuknya menentukan arah hidup, tujuan serta perjuangannya pada hari muka.

Akal membezakan manusia dengan makhluk lain. Dengan akal, manusia dapat meneroka lautan luas dan meredah angkasa raya serta melakukan kerja berat dan bahaya yang tidak dapat dilakukan binatang besar dan terkuat di dunia.

Bagaimanapun, kemampuan dan kebolehan diberikan Allah kepada manusia melalui akalnya adalah terhad. Allah tidak memberitahu manusia mengenai perkara ghaib. Perkara ghaib adalah rahsia Allah.

Tergolong dalam kategori perkara ghaib ialah adanya malaikat, alam akhirat, qada dan qadar Allah. Perkara ini adalah salah satu daripada Rukun Iman yang wajib dipercayai dan diyakini setiap orang mengaku dirinya beragama Islam.

Membicarakan mengenai perkara ghaib, Allah berfirman yang bermaksud: "Katakanlah! Tidak ada yang dapat mengetahui perkara ghaib baik di langit atau pun di bumi kecuali Allah." (Surah An-Naml, ayat 65)

Oleh itu masalah syurga, neraka, dosa, pahala, hidup kembali dan semua yang akan berlaku pada masa akan datang adalah perkara ghaib. Mahu tidak mahu manusia terpaksa bergantung kepada Allah untuk mengetahui apa yang dianggap ghaib itu.

Pergantungan kepada Allah satu perkara yang mesti kerana semua perkara diceritakan melalui pesuruh-Nya, Nabi Muhammad SAW. Tidak ada saluran atau cara lain untuk mengetahui perkara ghaib melainkan dengan Allah.

Oleh itu wajar bagi manusia supaya sentiasa berhubung dengan Allah untuk mengetahui masalah hari akhirat. Adalah menyimpang dari akidah dan ajaran Islam jika ada manusia yang mahu mengetahui perkara ghaib, maka ia mencari nujum atau tukang tenung.

Sesungguhnya langkah yang mereka ambil itu jauh menyimpang daripada ajaran Islam. Sedarkah mereka bahawa orang yang mereka temui itu adalah manusia biasa seperti mereka juga. Oleh itu di manakah letak duduknya logik perbuatan mereka itu.

Allah berfirman yang bermaksud: "Wahai orang beriman! Sesungguhnya minuman keras, judi, menyembah berhala dan bertenung nasib adalah perbuatan kotor daripada perbuatan syaitan. Maka hendaklah kamu meninggalkannya, semoga kamu menjadi orang yang beruntung." (Surah Al-Maidah, ayat 90)

Perbuatan bertenung nasib perbuatan syirik yang sangat dimurkai Allah. Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: "Barang siapa datang ke tempat juru ramal, kemudian bertanya sesuatu dan membenarkan apa yang dikatakan, maka Allah tidak menerima sembahyangnya selama 40 hari." (Hadis riwayat Muslim)

Apakah akan terjadi kepada kita pada akhirat kelak jika amalan sembahyang yang kita kerjakan saban hari itu tidak diterima oleh Allah, sedangkan amalan yang mula-mula sekali dihisab di akhirat kelak ialah sembahyang.

Kita juga sudah sedia maklum bahawa tidak ada sesiapa pun yang mengetahui perkara ghaib baik di langit atau di bumi melainkan Allah. Oleh itu, adalah satu pekerjaan yang membazir jika kita masih melakukan perbuatan yang sudah terang dan nyata berada di luar kemampuan kita.

Apakah akan terjadi jika benar-benar ada manusia mengetahui perkara ghaib. Sudah pasti dunia akan menjadi kacau bilau dan dengan sendirinya melumpuhkan kegiatan otak untuk berfikir.

Sesungguhnya pada diri manusia itu ada dua perkara yang dikira penting dan berguna kepadanya. Pertama, otak dan kedua, lidah. Tangan kaki dan anggota badan yang lain pada tubuh seseorang itu hanya dianggap sebagai kuli yang akan membantu otak dan lidah untuk bekerja.

Seseorang menjalankan perniagaan kerana mengharapkan keuntungan. Apakah ia akan meneruskan perniagaannya jika mengetahui perniagaan akan mengalami kerugian. Begitulah halnya dengan seseorang yang memelihara anak angkat. Apakah ia akan memelihara anak itu jika ia tahu bahawa anak angkat itu akan berlaku derhaka dan menconteng arang di mukanya suatu hari nanti?

Oleh itu, untuk mengelak sesuatu kegiatan daripada terhenti di muka bumi ini, Allah sengaja menjadikan manusia tidak mengetahui perkara ghaib. Jika kita hendak mengetahui juga, maka Allah menyuruh kita berusaha dan berikhtiar.

Satu daripada usaha yang boleh dilakukan ialah dengan berdoa kepada Allah dan bersembahyang istikharah. Selepas kita bersembahyang istikharah, memohon limpah perkenan serta taufik dan hidayah Allah di samping bermuzakarah sesama sendiri, maka bolehlah kita cuba-cuba untuk berbuat sesuatu secara agak-agak dan dengan berpandukan fikiran sendiri.

Bersyukurlah kepada Allah jika apa yang kita andaikan itu bertepatan dengan kehendak kita dan janganlah kita kecewa jika apa yang kita harapkan itu tidak kunjung tiba.

No comments: