Sunday, May 3, 2009

Hiburan melalaikan haram

PERSOALAN saya mengenai lirik lagu dari luar negara, khususnya negara Barat yang menyelitkan perkataan berunsurkan Kristian seperti Father dan Jesus serta loceng gereja. Apakah hukumnya bagi kita yang sering menyanyikan lagu itu? Apakah menjadi kesalahan juga bagi kita yang mendengarnya?

Siti
Selangor

Hukumnya haram bagi seseorang Muslim menyanyikan lagu yang berunsurkan Kristian seperti Father dan Jesus. Allah SWT berfirman dalam surah Luqman ayat 6 yang bermaksud: "Dan ada antara manusia: Orang yang memilih serta membelanjakan hartanya kepada cerita dan perkara hiburan yang melalaikan; yang mengakibatkan boleh menyesatkan (dirinya dan orang ramai) daripada agama Allah SWT dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan; dan ada pula orang yang menjadikan agama Allah itu sebagai ejek-ejekan; merekalah orang yang akan beroleh azab yang menghinakan."

Kebanyakan ulama tafsir, seperti Ibn Jarir, Ibn Kathir dan al-Syaukani mengemukakan pendapat. Ibn Mas'ud yang sudah mentafsirkan maksud hiburan yang melalaikan itu sebagai nyanyian yang melalaikan. Lebih jelas lagi sesuatu nyanyian itu dihukum sebagai haram sama ada disebabkan zatnya atau perkara lain yang berkaitan dengannya.

Sebagai contoh lagu yang berbentuk pemujaan kepada syahwat dan berunsur syirik itu diharamkan kerana zatnya sendiri. Lagu yang dinyanyikan dalam parti yang berlaku percampuran lelaki dan perempuan pula menjadi haram disebabkan perkara yang berkaitan dengannya. Demikian seperti yang dijelaskan oleh Dr Yusuf al-Qar-dhawi dalam salah sebuah karyanya, contohnya Malamih al-Mujtamak al-Islamiyy.

No comments: